چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
مدیر حوزه علمیه یزد /حجت الاسلام شمس

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین شمس گفت: اگر روحانیت و طلاب علوم دینی منشور روحانیت حضرت امام(ره) را بخوانند و اساتید در کلاس های درس آن را مطرح و تبیین کنند، قطعاً خروجی های حوزه های علمیه، مصداق بارز ادای تکلیف خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین محمد شمس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» از یزد، با اشاره به این که منشور روحانیت پیامی از پرچمدار انقلاب اسلامی است که تحولی در عصر کنونی جهان ایجاد کرد، گفت: امام خمینی(ره) وظایف، احساس مسئولیت و عملکردی که روحانیت داشته و مواظبت از نفوذ بعضی از افراد در این سلک و در این جایگاه خطیر را در منشور روحانیت ترسیم کرده اند.

مدیر حوزه علمیه استان یزد با تاکید بر این که نخبگان رسالت تکامل جامعه را بر عهده دارند، خاطرنشان کرد: تبیین مباحث و رشد و تعالی جامعه به دست نخبگان اتفاق می افتد و روحانیت نیز چون منبع قرآنی و وحیانی را در اختیار دارد و با این آموزه ها آشنا و نیازها را بهتر می شناسد و تبیین می کند، وظیفه اش این است که ابتدا خودش عمل کند و سپس به دیگران نیز منتقل کند.

وی افزود: حضرت امام در این پیام تاریخی(منشور روحانیت) این نکات را مطرح کرده است و می فرماید «علمای اسلام پیشتازان همه نهضت ها و انقلاب بودند، اگر چه در وسط راه انحرافاتی ایجاد شد و علما به نتیجه مطلوب نرسیدند اما وظیفه خود را انجام دادند».

 روحانیت هرگز به دنبال معرفی خود نیست

حجت الاسلام والمسلمین شمس با بیان اینکه وقتی به جنگ تحمیلی نگاه کنیم، روحانیت نسبت به جمعیت طلبه ها، رتبه اول کشور در تقدیم شهدا را دارد، گفت: امروزه در هر جایگاهی روحانیت خالص و ناب پیشقدم بوده و هرگز به دنبال معرفی خود نیست.

شعار جدایی دین از سیاست یک شعار انحرافی است

مدیر حوزه علمیه استان یزد با اشاره به اینکه شعار جدایی دین از سیاست یک شعار انحرافی است، تصریح کرد: اساس جامعه دین است و دین مقررات را بیان می کند و اگر دین را از سیاست جدا بدانیم هیچ پیشرفتی در جامعه اتفاق نمی افتد و سیاست همان تدبیر معیشت و معاد مردم است.

خطر مقدس مآبان

این مسئول حوزوی، خطر مقدس مآبان را دیگر مباحث مهم منشور روحانیت دانست و گفت: امروزه این مسئله را در قالب نفوذ می توان به خوبی مشاهده کرد و اگر دشمنان بخواهند جامعه ای را اضمحلال کنند، نفوذ پیدا می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس ادامه داد: کسانی که خود را به ظاهر مقدس و متدین معرفی می کنند و ضربه ای که برای آن برنامه ریزی کرده اند را وارد می کنند، بسیار خطرناک هستند و باید مراقب این گونه افراد بود.

مدیر حوزه علمیه یزد افزود: حرکت روحانیت برای ادای تکلیف از دیگر مباحث مهم منشور روحانیت است، هر جایی که نیاز است که پیشقدم شود و آنقدر مسلط باشد که در همه زمینه بتواند اظهار نظر کند.

امام جماعت باید نیازهای جامعه را درک کند

حجت الاسلام والمسلمین شمس با بیان این که امام جماعت فقط بحث نماز خواندن نیست، تصریح کرد: امام جماعت به این معناست که تمام نیازهای جامعه را درک کند و بتواند ارتباط اجتماعی داشته باشد و در طول تاریخ بشریت علمایی که در این زمینه ها وارد شدند، مردم بیشتر به آنها احترام می گذاشتند و مورد اعتماد مردم نیز بودند و دلسوز جامعه بودند.

 

وی در پایان تاکید کرد: اگر روحانیت و طلاب علوم دینی منشور روحانیت حضرت امام(ره) را بخوانند و اساتید در کلاس های درس آن را مطرح و تبیین کنند، قطعاً خروجی های حوزه های علمیه، مصداق بارز ادای تکلیف خواهد بود.

انتهای پیام/313/23

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha