جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
جنبش نورالدين زنكی

حوزه/ مركز مشورتی مطالعات و اسناد وابسته به حزب الله لبنان نشريه ششم از سلسله نشريات غير ادواری خود را با موضوع « جنبش های سلفی و جهادی» منتشر كرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، مركز مشورتی مطالعات و اسناد وابسته به حزب الله لبنان از سلسله نشريات غير ادواری خود با موضوع « جنبش های سلفی و جهادی» نشريه ششم را در 26 صفحه در بيروت منتشر كرد.

به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در لبنان در اين جزوه به معرفی جنبش سلفی«نورالدين زنكی» كه خود را گروه جهادی معتدل معرفی می كند، می پردازد. پس از ارائه تاريخچه تأسيس اين گروه به ارائه اطلاعات مختصری درباره زير ساخت های نظامی و سازمانی اين گروه سلفی و رده بندی درون سازمانی آن پرداخته و سپس به نحوه انتخاب رهبر در اين جنبش اشاره می كند.

پس از آن اقدام به معرفی زير ساخت های عقيدتی اين جنبش سلفی می نمايد و در ادامه به اين نكته اشاره می كند كه اين جنبش بر خلاف ظاهر مثبت و اعتدال گرا رفتاری خشونت آميز داشته و جنايت های مختلفی را از جمله به بريدن سر نوجوان دوازده ساله فلسطينی اشاره كرده و در ادامه ضمن اشاره به منابع مالی و نحوه تأمين آن، اين نكته را می افزايد كه آمريكا يكی از حاميان اصلی اين جنبش می باشد.

در ادامه به عوامل سه گانه هم پيمان شدن و يا جدان شدن از ديگر گروههای سلفی اشاره می كند كه عبارتند از عامل منابع مالی، عامل ترس از نابود شدن توسط گروههای قوی تر و رقابت های گروهی و عامل سوم فشارهای خارجی طرفهای حمايت كننده و پشتيبان اين جماعت هاست.

سپس به وابستگی اين جماعت سلفی به برخی كشورهای منطقه ار و غربی اشاره نموده و رابطه آنها را با ديگر گروهای جهادی سلفی بيان می كند.

در پايان به جنگ هايی كه جنبش نورالدين زنكی در سوريه در مناطق حلب و ادلب داشته اشاره نموده و موضع آنها را در قبال داعش به عنوان دشمن آنها بيان می دارد و به موارد اختلاف آنها اشاره می كند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha