جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
 آیت الله اعرافی

حوزه/ آیت الله اعرافی با بیان اینکه اصلا قائل به تورم در علم اصول نیستم اما معتقدم که نیاز به یک باز مهندسی دارد گفت: ما از اصالت و میراث عظیم حوزه نباید دور شویم، اما باید با تکیه برآن میراث عظیم و گرانبها به مباحث نو و جدید نیز بپردازیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، آیت الله اعرافی امروز در جمع طلاب و فضلای موسسه عالی فقه و علوم اسلامی، توجه کامل به مباحث اخلاقی و تهذیبی را خواستار شد و گفت: همه ما بدون طی مدارج معنوی و اخلاقی، اصلا طلبه و حوزوی نیستیم؛ چرا که قوام حوزه ای بودن همه ما به مبارزه با هواهای نفسانی و طی مدارج اخلاقی است.

وی افزود: همان گونه که همه ما در تحصیل علوم مختلف مثل فقه، اصول، تفسیر، فلسفه ، کلام و مانند اینها جهد و تلاش می کنیم و معتقدیم که بدون تلاش شبانه روزی در یک علم خاص، فاضل و دانشمند نمی شویم، همان اندازه و بیشتر باید در مدیریت دنیای درون و هواهای نفسانی تلاش  کنیم، چرا که جان ما همواره در معرض امواج تیرهای بلا می باشد و مگر ممکن است کسی وارد این عرصه شود و با سهل انگاری و غفلت از آن سالم خارج شود.

 *لزوم توجه بیش از پیش طلاب به نهج البلاغه

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به عظمت نهج البلاغه و لزوم انس طلاب با این کتاب گرانبها خاطر نشان ساخت: طلاب و فضلای حوزه سعی کنند، همواره کتاب شریف نهج البلاغه را در کنار خود داشته باشند و انس خود را بیشتر از قبل کنند؛ در خطبه قاصعه، حضرت علی(ع)   تصویر جذاب و حیرت انگیزی از این منازعه درون ارائه کرده اند که باید همگان از این مطالب ارزشمند استفاده کنیم.

آیت الله اعرافی تاکید کرد: اولین یادآوری برای من و شما به ویژه اینکه حوزوی هستیم، این است که ما در میدان رزم پیچیده ای بین هواهای نفسانی و گرایش به سمت معنویت قرار داریم و پیروزی در این نبرد بدون برنامه ریزی لازم و مداومت و جهاد با نفس امکان پذیر نمی باشد.

*پیچیدگی های مبارزه با هواهای نفسانی

امام جمعه قم با بیان اینک ادامه با اشاره به ویژگی های خوب و منحصر به فرد موسسه عالی فقه و علوم اسلامی خاطر نشان ساخت: این موسسه از موسسات خوبی است که وظایف سنگینی بر دوش دارد؛ چرا که به خوبی در عرصه های نو و جدید فقهی وارد شده است و امیدواریم که در آینده خروجی های خوبی داشته باشد و گره هایی از مشکلات فقهی جامعه و نظام اسلامی باز کند.

*افراط و تفریط  آفت ورود حوزه در عرصه های نو و جدید

وی افزود: یکی از آفت هایی که وجود دارد این است که ورود در عرصه های نو و جدید چه در فقه و چه در سایر عرصه ها مبتلا به نوعی افراط و تفریط بوده است که باید جلوی آن را گرفت و  توجه داشت که عجله و شتاب و بی مایگی کسانی که در عرصه فقه معاصر وارد می شوند خود به حال حوزه و جامعه قطعا مضر خواهد بود.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه، توجه به مباحث گسترده حقوقی جدید را خواستار شد و تاکید کرد: مباحث گسترده حقوقی و نظامات جدید در دنیا، بسیار مهم است و اگر این مباحث در فقه ما وارد شود و بحث شود هم برای فقه ما خوب می شود و هم اینکه بسیاری از این معضلات و مباحث نوظهور حل می شود.

* با تکیه بر میراث عظیم حوزه به مباحث نوظهور نیز بپردازیم

آیت الله اعرافی افزود: ما از اصالت و میراث عظیم حوزه نباید دور شویم؛ اما باید با تکیه برآن میراث عظیم و گرانبها به مباحث نو و جدید نیز بپردازیم.

وی در پایان، گریزی به مباحث و حاشیه های علم اصول پرداخت و گفت: اصلا قائل به تورم در علم اصول نیستم؛ اما معتقدم که نیاز به یک باز مهندسی دارد.

 

 

 

۳۱۳/۳۲

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha