پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
تجمل گرایی

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه باقرالعلوم (ع) کوهدشت گفت: ایجاد تنش و اضطراب در خانواده از پیامدهای منفی تجمل گرایی است .

حجت الاسلام محمد رضا سبحانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خرم آباد با اشاره به اینکه میانه روی از تاکیدات دین مبین اسلام و سیره اهل بیت (ع) است، افزود: انسان در انتخاب وسایل و چیدمان زندگی نباید دچار افراط و تفریط شود چرا که اسلام افراط و تفریط در هر زمینه ای را ناپسند دانسته و همواره مومنین را به میانه روی و اعتدال سفارش نموده است .

وی با بیان اینکه تجمل گرایی و اسراف در امورات زندگی اجتماعی مصداق اسراف و زیاده روی است، خاطر نشان کرد: مسلمان معتقد حتی اگر توان بیشتری برای بهره گیری از رفاه در زندگی داشته باشد نباید از اعتدال خارج شود و دچار اسراف گردد چرا که در آیات قرآنی اسراف کاران برادر شیاطین معرفی شده اند .

امام جمعه موقت کوهدشت با اشاره به اینکه دامن زدن به تجمل گرایی و چشم و هم چشمی در بین افراد موجب وجود اضطراب و تنش در بین خانواده ها شده، اظهار داشت: متاسفانه برخی خانواده ها برای اینکه تجملات را در زندگی خود برای اقوام و آشنایان نشان دهند زیر بار قرض و وام های کلان می روند و همین عامل می تواند موضوعی برای ایجاد استرس و اضطراب در بین خانواده گردد.

حجت الاسلام سبحانی با اشاره به اینکه تجمل گرایی از نظر شرعی و عرفی غلط شمرده شده است، گفت: آرامش و ایجاد مودت و دوستی در بین اعضای خانوده و اقوام نباید دستخوش تجمل گرایی شود چرا که تجمل گرایی موجب دور شدن افراد از انجام صله رحم و گسست پیوندهای خانودگی خواهد شد .

وی در پایان با اشاره به اینکه افراد در ایام نوروز باید دید و بازدیدها را بدون تکلف و ساده بجا آورند، گفت:تجمل گرایی و چشم و هم چشمی موجب می شود که صله رحم در فضایی سرد و بدون تحقق برکات معنوی این سنت پسندیده صورت گیرد و انجام چنین دید و بازدیدی تنها موجب دور شدن اقوام و آشنایان ازیکدیگر خواهد شد .    

 

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha