جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت‎الاسلام والمسلمین حمیدپارسانیا

حوزه/ترویج سند تحول به عهده آموزش و پرورش است و اگر حوزه وارد شده هدف این نیست که می خواهد در کار آموزش و پرورش دخالت کند.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا پیش از ظهر امروز در همایش دوره تربیت مدرس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و مبانی نظری آن که در سالن اجتماعات یاوران مهدی(عج) قم، برگزار شد، با بیان این که مبانی نظری سند تحول از موضوعات مهم در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است و اجرای آن برای شورای انقلاب فرهنگی مهم و ضروری است، گفت: نظام آموزش پرورش، نظام عمومی کشور بوده و بخشی از رسالت آن، ارتقاء فرهنگ به جامعه و حفظ هویت ملی و مذهبی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در نظام آموزش عالی، گرفتار نظام معرفتی هستیم که منشأء آن تاریخی است. طبق قاعده  آموزش عالی کار خودش انجام را می دهد، اما به لحاظ تاریخی و هویتی جامعه ایران درگیر جریان حکمت اسلامی است که در این رابطه می توان به علم اخلاق اشاره کرد که عقبه این علم، همان جریان حکمت است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اثر گذاری و تبیین تربیت اسلامی و سند تحول، به شدت نیازمند شناخت نظام های جدید تربیتی است، افزود: حتی برای اثر گذاری باید  از تجربیات نظری نظام های دنیا استفاده کند، ولی واقعیت این است در این بخش مشکلاتی وجود دارد و باید با برنامه ریزی بهتر به نقطه مطلوب رسید.       

وی بیان داشت: نباید در آموزش عالی به خواندن نظام های مختلف و اجرای آن اکتفاکرد، بلکه مهم بعد از معرفت، انتقال فرهنگ و تجربیات نظریات نظام های دنیا است.

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا با اشاره به وضعیت نظام تربیتی قبل از انقلاب گفت:مشکل انتقال فرهنگ در دوره رضا خان این بود که تنها به معرفت اکتفاء شده، افزود: باید برای بهتر شدن اوضاع، فرهنگ انتقالی را مطالعه و از تجربیان خوب بهره برد و نظریات وارده شده به نگاه تکنوکرات، به نگاه ملی و مذهبی تبدیل شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: اما این نگاه صورت نگرفته و این خلاء وجود داشته و دارد و شورای عالی انقلاب فرهنگی برای جلوی گیری از این خلاء، سند تحول را مصوب کرده است. پس خلاء موجود، موضوع نظریه است و نظریه را نمی توان جدای از مسائل آکادمیک موجود نگاه کرد. 

این استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: یکی از مسائلی که در شورای عالی باید به آن نگاه ویژه کرد این است، مرکز پژوهشی  کارش تئوری پردازی است و  باید این گونه باشد. نظام آموزش عالی و تربیت، نتوانسته نظریه های جهانی را بازخوانی کند. باید آموزش پرورش این دغدغه را داشته باشد و تا زمانی که این حوزه غناء پیدا نکند، مشکلات این حوزه هم برطرف نخواهد شد.

رئیس کمیسیون تخصصی حوزه های علمیه اظهار داشت: سند تحول روح نظام را تشکیل می دهد و تبلیغ و تربیت کار محوری آموزش است.

وی افزود: اگر روحانیون وارد آموزش پرورش شدند، این نشان می دهد که نظام آموزش مشکلی در عرصه تربیتی دارد. فرهیختگانی که در آموزش پرورش از حوزویان هستند کارشان تحقیقی کردن سند و تبیین باشد و هدف نباید تنها ترویجی کردن سند باشد.

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا گفت: باید برنامه ریزی به سوی بازخوانی مبانی و عمق بخشی مبانی نظری دینی باشد. پرداختن به مسئله تبیین سند تحول  و تشکیل  حلقه های معرفتی برای این حوزه، کار آتش به اختیار برای همه فرهیختگان است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: ترویج سند تحول به عهده آموزش و پرورش است و اگر حوزه وارد شده، هدف این نیست که می خواهد در کار آموزش و پرورش دخالت کند.

این استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: بنابراین اگر می خواهیم اثرگذار باشیم، باید رویکرد همه افراد نظری باشد و این به عنوان وظیفه الهی است تا شاهد اجرای دقیق آن باشیم.

40/313

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha