جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام هادی صادقی

حوزه/ معاون فرهنگی قوه قضاییه با اشاره به این که اسلامی سازی علوم به معنای گذاشتن قرآن در ماشین نیست، گفت: متأسفانه برخی با سطحی نگری چنین موضوعاتی را تمسخر می کنند. چرا مغلطه پهلوان پنبه ای می کنید؟ چه کسی گفته اسلامی سازی علوم به این معناست؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام والمسلمین هادی صادقی، معاون فرهنگی قوه قضاییه، در آیین اختتامیه کنگره ملی شیخ عبدالحسین تهرانی که عصر امروز در دانشگاه امام صادق(ع) تهران برگزار شد، نسبت به سخنان برخی درباره اسلامی سازی علوم انسانی واکنش نشان داد و گفت: برخی در اسلامی سازی علوم حرف هایی می زنند که گویی از عملکرد یک عمر خود پشیمان هستند. اگر پیر هستید و نمی توانید تئوری ارائه دهید، کنار بروید تا دیگران بیایند و این تئوری ها را بیان کنند.

وی افزود: اسلامی سازی علوم انسانی فرضیه ای سخیف نیست که بگوییم یک چیز اسلامی را در کنار غیر اسلامی بگذاریم و بگوییم اسلامی است. کدام فردی گفته که قرآن را در ماشین بگذاریم، اسلامی می شود؟ متأسفانه برخی با سطحی نگری چنین موضوعات را تمسخر می کنند. چرا مغلطه پهلوان پنبه ای می کنید؟ چه کسی گفته اسلامی سازی علوم به این معناست که شما گفته اید؟ مگر می خواهیم مشکلات را با چنین تئوری حل کنیم؟ اسلامی سازی علوم بیش از 10 جهت مختلف دارد. اگر احیانا کسانی چنین حرف هایی می زنند، گویی از عمر خود پشیمان شده و می خواهند از قطار انقلاب پیاده شوند و ما نمی خواهیم این گونه باشد.

وی اضافه کرد: کسانی به دنبال تئوری سکولار سازی هستند. اگر بحث آزادی را بیان می کنند می خواهند شریعت را کنار بگذارند. البته عده ای می گویند 40 سال است که اسلامی سازی علوم انسانی را مطرح می کنید ولی نتیجه آن چیست؟ نتیجه آن کاملا ملموس است و آن را می توان در امور نظامی، روابط بین الملل و... دید. این اصول کاملا مشخص است و ما نیز از جاهایی ضربه خوردیم که این اصول رعایت نشده است.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی ادامه داد: اگر امروز وزیر امورخارجه آن کشور در ایران است تا زمینه حضور رئیس جمهورش را در این کشور فراهم کند باید ببینیم برادران وزارت امور خارجه ما چگونه با او رفتار می کنند. آیا با قوت برخورد می کنند یا با ضعف؟

معون فرهنگی قوه قضائیه افزود: امروز باید بدانیم که کودکانمان را براساس علوم اسلامی تربیت می کنند یا خیر؟ چرا سند 2030 بی نام و خزنده همچنان دنبال می شود. همه باید مراقب باشیم. باید این موضوعات را مورد نقد قرار دهیم البته به شرط این که بعدا نگویند شما بی عقل هستید.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی در ادامه سخنان خود با بیان این که نسل امروز شیخ العراقین را نمی شناسد، بیان داشت: ایشان فقیه، ادیب، اصولی و سرآمد علمای زمان خود بودند. شیخ العراقین محل مراجعه ی مردم و حکومت بوده اند. قاضی القضات تهران بوده اند که نشانگر عظمتشان است.

وی افزود: شیخ عبدالحسین در علم اجتماعی همانند امر به معروف و نهی از منکر نیز پیشتاز بوده اند. فقیه گوشه حجره نشین نبودند، بلکه در اجتماع حضور داشته و به حاکمان نیز این را می گفتند. ایشان می گفتند اگر شریعت اجرا شود، فساد از بین می رود. اگر ایشان اکنون بودند مسائلی همانند اسلامی سازی علوم را دنبال می کردند.

معاون فرهنگی قوه قضاییه اضافه کرد: اگر امروز شیخ العراقین حضور داشتند همانند امام راحل به وظیفه اجتماعی خود عمل می کردند که این موضوع شامل مداخله در امور اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، قضایی و... می شد. البته این مداخله به معنای دخالت نبود بلکه مراقبت می کردند تا فردی کج روی نکند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha