سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
کد خبر: 442991
۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۳
حجت‌الاسلام یوسف زاده

حوزه/ جشنواره بین المللی شیخ طوسی با الهام از فرمایشات مقام معظم رهبری و در پاسخ به یکی از مهمترین مسائل جهان اسلام، یعنی «همگرایی و واگرایی» شکل گرفت و با تشکیل کمیته علمی همزمان با توزیع فراخوان مقالات فعالیت خود را آغاز کرد.

حجت‌الاسلام حسن یوسف زاده دبیر علمی بخش فراخوان آثار در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، گفت: جشنواره بین المللی شیخ طوسی  با الهام از فرمایشات مقام معظم رهبری  و در پاسخ به یکی از مهمترین مسائل جهان اسلام، یعنی «همگرایی و واگرایی» شکل گرفت و با تشکیل کمیته علمی همزمان با توزیع فراخوان مقالات فعالیت خود را آغاز کرد.

وی افزود: در جهت توضیح و تبیین محورهای فراخوان مقالات، در پاره‌ای از نمایندگی‌های جامعه المصطفی در داخل و خارج پیش‌نشست‌ها و کارگاه‌های ارتقای مهارتهای پژوهشی برگزار گردید و از طریق اطلاع‌رسانی‌های به موقع که صورت گرفت، بیش از 300 مقاله به دبیرخانه بیستمین جشنواره ارسال گردید. این میزان از مقاله در جشنواره‌های گذشته شیخ طوسی بی‌سابقه بوده و حاکی از آن است که گذشت زمان و تلاش‌های روسا و دبیران علمی و اجرایی گذشته، بر شهرت و کیفیت جشنواره افزوده و رغبت پژوهشگران، به ویژه افرادی با مدارک دکتری و دانشجویان دکتری را برای مشارکت فعال در آن زیادتر کرده است که از سویی سبب خوشحالی و امیدواری بیشتر می‌گردد و از دیگر سو مدیریت محتوایی و اجرایی را با دشواری‌های فراوان مواجه می‌سازد؛ به همین دلیل تشکیل کمیته علمی و مساعدت از اعضای آن چیزی بود که به مرور زمان ضرورت آن نمایان‌تر شد.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی اظهار داشت :آنچه در کمیته علمی همواره مورد تاکید بود، و از فرمایشات ریاست معزز جامعه المصطفی در جشنواره نوزدهم نیز به صراحت استفاده می‌شد، این بود که کیفیت هرگز نباید قربانی کمیت شود. به همین دلیل مقالات دریافتی علاوه بر این که با دقت تمام حداقل در دو مرحله مورد ارزیابی قرار گرفت، جهت اطمینان از التزام نویسندگان به اخلاق پژوهشی و نیز رعایت استانداردهای پژوهشی با نرم افزارهای هوشمند نیز بررسی شد.

حجت‌الاسلام یوسف زاده بیان داشت: در نهایت کار، حاصل داوری‌ها جمع‌بندی و رتبه‌های برتر جهت اطلاع همه مشارکت کنندگان در وبگاه رسمی جشنواره و نیز کانال تلگرامی که به همین منظور راه‌اندازی شده بود، قرار گرفت. در اینجا باید اعتراف کنم که اگرچه اشتباه در پدیده‌های انسانی اجتناب‌ناپذیر است لکن تلاش شده، با بازنگری‌های چندباره و متعدد و تاجایی که مقدور بوده اشتباهات به حداقل ممکن برسد.

دبیر علمی بخش فراخوان آثار جشنواره با اشاره به و‌یژگی جشنواره گفت: یکی از مهمترین ویژگی های جشنواره در این است که مقالات براساس مقاطع تحصیلی نویسندگان تفکیک و داوری شدند.

وی افزود :مقالات این دوره در مقاطع دکتری، دانشجوی دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناسی طبقه‌بندی شده و هر طبقه طبق معیارهای تعریف‌شده، مورد داوری قرار گرفته است. رتبه‌بندی‌ها نیز بر همین اساس است و به دلیل سخت‌گیری برای مقالات سطح دکتری، امسال در این مقطع رتبه اول ارائه نشده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha