پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
متقی - پژوهشگاه المصطفی

حوزه/ رئیس بیستمین جشنواره بین المللی شیخ طوسی با اشاره به این که اسلام هراسی در غرب از دوران کودکی و مراحل ابتدایی تحصیل فرزندان مورد توجه قرار می گیرد، اذعان داشت: فیلم ها و انیمیشن های هالیوود در راستای اسلام هراسی و دین گریزی نسل های بعدی جوامع بشری تولید می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام متقی، رئیس پژوهشگاه بین المللی المصطفی(ص)، پیش از ظهر امروز در بیستمین جشنواره بین المللی شیخ طوسی که در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار شد، تصریح کرد: 19 جشنواره قبلی شیخ طوسی خیرات و برکاتی فراونی برای جامعه المصطفی(ص) داشته، مراحل تدور و کمال خود را در دروه های گذشته طی نموده است.

رئیس بیستمین جشنواره بین المللی شیخ طوسی  با بیان این که الهام گرفتن از منویات رهبر معظم انقلاب در انتخاب موضوع بیستمین دوره جشنواره شیخ طوسی بزرگترین افتخار ماست، اظهار داشت: در دیداری که اعضای دبیرخانه جشنواره شیخ طوسی با رهبر معظم انقلاب داشتند، ایشان بر ضرورت همگرایی بین جوامع اسلام و بررسی راه کارهای برون رفت از عوامل واگرایی در جهان اسلام تأکید نمودند.

وی با اشاره به این که گزارش جشنواره بیستم شیخ طوسی، بیانگر رشد قابل توجه مقالات و آثار در حوزه های مختلف علمی است، اظهار داشت: امروز با تمام تولیدات محتوایی که در جوامع علمی در خصوص همگرایی در جوامع اسلامی انجام شده است، این موضوع همچنان از اولویت های فعالیتی به شمار می رود.

رئیس بیستمین جشنواره بین المللی شبخ طوسی در ادامه به گستره فعالیت دشمنان اسلام در حوزه جهان اسلام و تعمیق حوزه های واگرایی را مورد توجه قرار داد و ابراز داشت: قاره افریقا امروز به عنوان یکی از پر پتانسیل ترین مناطق در دل خود مسلمانی را جمع کرده که تبدیل به پتانسیل بسیار عمیق در دامان جامعه اسلامی شده است.

وی ضمن اشاره به چالش های پیش روی جهان اسلام، خاطرنشان کرد: تفکرات انجرافی و فرق نو پدید از مهمترین چالش های پیش رو بوده، همواره خطرهای متعددی جهان اسلام را با تهدیدهای جدیدی روبرو می سازد.

رئیس بیستمین جشنواره بین المللی شبخ طوسی  با اشاره به این که الگوبرداری های ناصحیح راه را برای انشقاق و واگرایی میان ملت های اسلامی فراهم نموده، یادآور شد: پارادایم های مارکسیستی، القاعده، غرب زدگی و رسوخ این اندیشه ها در میان مسلمانان و جوامع اسلامی نسل های پیش رو را تهدید می کند. نتیجه زندگی در این پارادایم ها، جوامع اسلامی را با تعدد نگاه های متصاد روبرو ساخته، انسجام اسلامی برای رسیدن به اهداف والا را با چالش های جدی روبرو می سازد.

وی پدید شوم، اسلام هراسی را یکی از تفکرات استراتژیک دامان غرب عنوان کرد و ابراز داشت: جوامع اسلامی اورده های شکل گیری این اندیشه را در اختیار جوامع غربی  قرار داده، این مهم را به عنصری برای مقابله با تمدن اسلامی تبدیل نموده است.

وی به ریشه های اصلی شکل گیری اندیشه اسلام هراسی اشاره نمود و اظهار داشت: معرفی مسلمانان به عنوان انسان های بی فرهنگ، بی منطق، غیر متمدن و خشونت طلب و در مقابل ارائه چهره ای منطقی و مهربان و حامی حقوق بشر از غرب از مهمترین ریشه های اسلام هراسی به شمار می رود.

حجت الاسلام متقی ارائه چهره غیر واقعی از اسلام و معرفی مسلمانان به عنوان خطر جدی تمام جهان بشریت و معرفی چهره نجات بخش از غرب را از دیگر ریشه های اسلام هراسی دانست و یادآور شد: استکبار به دنبال این است تا  اعتقاد نجات بشریت در گرو پیوستن انسان های روی کره زمین به آئین و اندیشه غرب را در ذهن تمام جهانیان پایه ریزی نمایند.

رئیس بیستمین جشنواره بین المللی شبخ طوسی با اشاره به این که اسلام هراسی در غرب از دورن کودکی و مراحل ابتدایی تحصیل فرزندان مورد توجه قرار می گیرد، اذعان داشت: فیلم ها و انیمیشنی هالیوود در راستای اسلام هراسی و دین گریزی نسل های بعدی جوامع بشری تولید می شود.

وی با بیان این که عوامل درونی جایگاه ویژه ای در بستر سازی عوامل بیرونی دارد، خاطرنشان کرد: توجه به تفکر کهنه اختلاف افکنی و حکومت رانی غرب در مواجهه با جوامع اسلامی و هجوم فرهنگی از مهمترین نکاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس بیستمین جشنواره بین المللی شبخ طوسی  عدم اعتماد به نفس و خودباوری در میان مسلمانان را بزرگترین مانع توسعه جهان اسلام دانست و یادآور شد: بحث های کور مذهبی، دنیازدگی اسلامی و پیوند ارتجاء و سکولار از آسیب ها و چالش های جوامع اسلامی برای قدم نهادن در عرصه های توسعه ای است.

وی خاطرنشان کرد: ترویج تفکر همگرایی در جهان اسلام و تاسیس این اندیشه و تاکید بر اجرایی سازی آن، مهمترین نیاز امروز جهان اسلام به شمار می رود؛ تشخیص ظرفیت های مشترک بین جوامع اسلامی و حرکت در مسیر تحقق اهداف والای اسلامی با شناخت به آن ظرفیت ها بسیار مهم است.

حجت الاسلام متقی در پایان تاکید کرد: جشنواره شیخ طوسی اکنون به جایگاهی رسیده که در آن طلاب و پژوهشگران ضمن محتوا بخشی به موضوعات مطرح شده، دستاوردهای ارزشمندی را در راستای شناخت چالش ها و ترسیم ظرفیت ها ارائه نموده است.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha