شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
خانم حسین زاده - جامعه المصطفی

حوزه/ فرهنگ، سنگ زیربنای توسعه گردشگری است و این مهم بستر مناسبی را برای توسعه ارتباطات و همگرایی ها ایجاد می کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، خانم حسین زاده، دانش پژوه جامعه المصطفی، در بیستمین جشنواره بین المللی شیخ طوسی به نقش گردشگری اسلامی در همگرایی جهان اسلام اشاره نمود و خاطرنشان کرد: نقش گردشگری اقتصاد جهانی را از آن خود کرده، این فعالیت را می توان به عنوان راهکاری مناسب برای رسیدن به توسعه پایدار دانست.
وی افزود: گردشگری اسلامی می تواند زمینه های همگرایی و ایجاد تعاملات فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی میان کشورهای اسلامی بیشتر نماید.
خانم حسین زاده، در ادامه به تاریخچه ای از گردشگری نوین اشاره نمود و خاطرنشان کرد: اروپا بعد از جنگ جهانی علی رغم بروز واگرایی های متعدد، با بهره گیری از عنصر توریسم، همگرایی قابل توجهی را در سرزمین های اروپایی ایجاد نمود.
وی همگرایی اجتماعی را پیش زمینه شکل گیری همگرایی های سیاسی و اقتصادی عنوان کرد و یادآور شد: همگرایی اجتماعی به ارتباطات فردی و فرهنگی اشاره می کند؛ که برای نخستین بار دین اسلام به عنوان کاملترین و پیشرفته ترین اندیشه سعادت آفرین، مفاهیم ناصحیح گردشگری را از عنصری تنبیهی به مقوله عمق بخش مفاهیم تکاملی تبدیل نمود.
خانم حسین زاده، گردشگری متدبرانه، طبی، معماری اسلامی و زیارتی را از مهمترین ظرفیت های گردشگری در جهان اسلام عنوان و تصریح کرد: فرهنگ سنگ زیربنای توسعه گردشگری بوده، و این مهم بستر مناسبی را برای توسعه ارتباطات و همگرایی ها ایجاد می کند.
وی موسم حج را والاترین ظرفیت همگرایی تمدنی در جهان اسلام یاد نمود و یادآور شد: حج از طرفیت والایی برای ایجاد فضای ذهنی مثبت و اعتماد سازی و تقویت بنیه های تعاملی دولت های اسلامی برخوردار است.
وی در پایان تصریح کرد: گردشگری ضمن افزایش تحرک، سرعت قابل توجهی را در تبادلات ارزی و فعالیت های اقتصادی ایجاد خواهد نمود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha