سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت الاسلام و المسلمین مروی

حوزه/ آیت الله مروی با بیان اینکه باید متوجه بود که مبادا با دست زدن به الفاظ از مفاهیم بلند علمی حوزه های علمیه بکاهیم، گفت: مقام معظم رهبری که معمار تحول در حوزه های علمیه هستند، به خوبی این بحث را تببیین می کنند که مبادا حوز های علمیه از مفاهیم بلند ابداعات شیخ انصاری ها و آخوند خراسانی ها به دور و غافل بمانند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، آیت الله جواد مروی، در دومین اجلاس کمیسیون های تخصصی شورای عالی حوزه علمیه خراسان، با اشاره به ضرورت تحول و بایسته های آن، اظهار کرد: ضرورت و بایستگی تحول امری واضح و روشن است و نیازی به استدلال و توضیح ندارد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه بر لزوم دانستن قلمرو تحول نیز تاکید و افزود: در کنار حفظ زمینه های موجود می بایست قلمرو تحول در نظام عظیم و بزرگ حوزه های علمیه به درستی ارزیابی تا از خطاهای جبران ناپذیر جلوگیری شود.

وی با تاکید بر این مطلب که باب اجتهاد مفتوح است و مجتهدین کار نو ارائه دهند، گفت: حوزه یک سیستم و نظام خاصی است که ره آورد پژوهش های بسیار عمیق از درون خود در طول تاریخ می باشد و این روش آن را بسیار غنی کرده است و مزیت های بسیار مهمی دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: قبول داریم در مسیر ساختاری هم می توانیم تحول یابیم و به سمت کارآمدی و روزآمدی پیش رویم که البته باید به طور دقیق و با آسیب شناسی ظریفی انجام شود.

آیت الله مروی با بیان این که باید متوجه بود که مبادا با دست زدن به الفاظ از مفاهیم بلند علمی حوزه های علمیه بکاهیم، ابراز کرد: مقام معظم رهبری که معمار تحول در حوزه های علمیه هستند، به خوبی این بحث را تببیین می کنند که مبادا حوز های علمیه از مفاهیم بلند ابداعات شیخ انصاری ها و آخوند خراسانی ها به دور و غافل بمانند.

 استاد دروس خارج قم با اشاره به بحث تخصصی در حوزه علمیه، بر جامعیت نسبی برای یک طلبه تاکید کرد و توضیح داد: مردم در هر قشری از طلبه علوم دینی توقع پاسخگویی دارند و به همین علت باید جمع بین تخصص داشت که این امر را در سیره بزرگان شاهدیم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور با اشاره به میراث والای حوزه علمیه، ابراز کرد: مگر می توان محتوا و مفاهیم بلندی که در حوزه های علمیه است گذاشت؟ باید تلاش کرد که محتوای علمی حوزه های علمیه به محاق نرود و آن را به دیگران منتقل کرد.

آیت الله مروی تاکید کرد: باید یک طلبه به طور قوی فقه و اصول را بخواند و در کنار آن استعدادهای طلاب در نظامی سامان مند رشد یابد که خدمات اعلایی به حوزه و جامعه خواهد بود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز کرد: باید سیاستگذاران در برنامه های آموزشی به سمتی پیش روند که رشد استعدادهای هنری از دوران آغازین طلبگی شکوفا شود.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری به عنوان یک کارشناس دقیق در مسائل مطالب را به خوبی تبیین می کنند، گفت: در جامعه امروزی به این امر که از زبان هنر مطالب را بیان کنیم احتیاج داریم و بایدبا جوامع به زبان های مختلف سخن بگوییم.

آیت الله مروی با اشاره به اینکه نکته دیگر این است که بزرگان حوزه تلاش کرده اند تا تربیت اخلاقی و معنوی وجود داشته باشد، اظهار کرد: بزرگان در نظام آموزشی حوزه نسبت به انتقال مفاهیم تربیتی و اخلاقی در کنار مفاهیم علمی اشراب داشته اند، به همین علت اشراب مباحث تربیتی در همه مباحث حوزوی مورد تاکید است.

گفتنی است، همایش در آستانه سالروز انتصاب اعضای شورای عالی حوزه علمیه خراسان از سوی مقام معظم رهبری و ولادت با سعادت صدیقه طاهره فاطمه زهرا(س)، در سالن همایش‌ مجتمع اقامتی آفتاب ولایت مشهد برگزار شد.

انتهای پیام ۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha