جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/جامعه المصطفی افتخار دارد که به عنوان مرکز بزرگ جهان اسلام ادبیات تعاملی و تعاونی را در حوزه فکر و نظر، نظام آموزشی و تعاملات عاطفی مجسم کرده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» آیت الله اعرافی رئیس جامعه المصطفی، پیش از ظهر امروز در بیستمین جشنواره بین المللی شیخ طوسی که در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار شد، ضمن تقدیر از محققان و پژوهشگران حوزه دین تصریح کرد: حضرت زهرا(س) نقش عظیمی در جریان رسالت و امامت داشتند.
وی با اشاره به این که بیش از 300 گزاره در تمجید و توصیف حضرت زهرا(س) به شکل مشترک در منابع عامه و خاصه و از سوی مذاهب اسلامی نقل شده، خاطرنشان کرد: این حجم بالا نشان دهنده واقعیت بسیار مهم و درخشانی است، این که همه مذاهب و فرق اسلامی بر منابع و متون خود بر محوری مثل فاطمه زهرا(س) تاکید دارند.
آیت الله اعرافی در ادامه به برخی از گزاره های توصیفی شخصیت حضرت زهرا(س) در کتاب های اسلامی اشاره نمود و ابراز داشت: در منابع اسلامی توصیفات بلند و والایی در رابطه با شخصیت حضرت زهرا(س) ذکر شده، به تمام معنا خاندان پیامبر و اهل بیت(علیهم السلام) در همگرایی امت اسلام محور و اساس هستند.
وی با بیان این که شخصیت زهرای اطهر(علیها السلام) محور مهمی در همگرایی اسلامی است، خاطرنشان کرد:  بر اساس روایات اسلامی حرمت و احترام عاطفی نبی اعظم(ص) نسبت به فاطمه زهرا(س) بر اساس نسبت های خویشاوندی نبوده، پیامبر اکرم(ص) جایگاه والایی را بر این بانوی مکرم قائل بودند و به الهام بخشی و الگو سازی آن تاکید داشتند.
وی موضوع همگرایی و واگرایی در جهان اسلام را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: تمام آورده های بیستمین جشنواره شیخ طوسی به صورت موسوعه ای از دستاوردهای المصطفی در حوزه همگرایی امت اسلام را ارائه نموده، به صورت گزینش شده انتشار یابد.
رئیس جامعه المصطفی(ص) ضمن اشاره به ضرورت های همگرایی در جوامع اسلامی، خاطرنشان کرد: ضرورت تعمیق در وحدت امت اسلامی و شناخت همه ابعاد مسئله و این که این شناخت بحث ما را به نتایج ملموس و عملی برساند و عظمی در پیکره المصطفی برای پیگیری مسئله ایجاد کند، یک ضرورت است.
امام جمعه قم تحقیق و پژوهش و کاوش در حوزه واگرایی و همگرایی برای المصطفی(ص) به عنوان نهاد بزرگ حوزه ای و بین المللی را مهم برشمرد و ابراز داشت: باید این تحقیقات عینی و ملموس بوده، به نتایج عملی بیانجامد، المصطفی ضمن پرچم داری معارف ناب اسلامی، پرچم دار وحدت امت اسلامی است.
مدیر حوزه های علمیه به گسست های اجتماعی  مطرح در جامعه شناسی اشاره نمود و یادآور شد: در مفاهیم جامعه شناختی گسل و گسست همان اختلافاتی است که در فرهنگ عملی رسوخ پیدا کرده، جامعه را با تشددهای گوناگون روبرو سازد.
وی با بیان این که مفهوم تفاوت واقعیت عینی در جامعه بشری است، خاطرنشان کرد: عدم مدیریت تفاوت ها به مقوله ای از آسیب های اجتماعی تبدیل خواهد شد؛ گسل های اقتصادی، نژادی، زبانی به گسست های عمیق اجتماعی تبدیل می شود.
آیت الله اعرافی به گسست های کلان موجود در جوامع بشری اشاره نمود و تصریح کرد: تفاوت ها دینی و مذهبی از مهمترین مولفه هایی است که اگر به شکل راهبردی مدیریت نشود به گسل ها و گسست های عمیق جامعه اسلامی و انسانی تبدیل خواهد شد.
امام جمعه قم با اشاره به این که همه گسست ها را نباید به عنوان چالش برشمرد، اظهار داشت: تمایزها و تفاوت ها را باید با با مهندسی فکری، کلامی و اخلاقی به بستری برای انسجام و وحدت اسلامی تبدیل نمود.
وی توجه به حوزه تفاوت های دینی و مذهبی فارغ از نگاه های گسست آفرین را بسیار مهم دانست و یادآور شد: اندیشه فقهی، حقوقی و اخلاقی اسلام از چنان نظام واره مترقی برای جلوگیری از تبدیل شده تفاوت ها به گسست ها برخودار است.
وی با تأکید بر این که هویت های مختلف اسلامی در طول یکدیگر قرار دارند، اظهار داشت: ائمه اطهار(ع) ضمن تأکید بر صیانت از هویت های مختلف، شکل گیری هویت امت اسلامی و کلان را هدفگذاری نمودند.
آیت الله اعرافی به افتخارات گفتمان انقلاب اسلامی اشاره نمود و تأکید کرد: المصطفی(ص) افتخار دارد به عنوان مرکز بزرگ جهان اسلام ادبیات تعاملی  و تعاونی را در حوزه فکر و نظر، نظام آموزشی و تعاملات عاطفی مجسم کرده است.
وی با اشاره به این که از دستاوردهای انقلاب اسلامی که به درخت تنومندی در جهان تبدیل شده باید صیانت نمود، خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی در چهلمین سالگرد خود کارنامه ای افتخار امیز در حوزه های گوناگون مذهبی و اسلامی به ویژه در عرصه های بین المللی برخوردار است.
مدیر حوزه های علمیه توجه به جای خالی کلام، فقه و اخلاق تقریبی در پژوهش های اسلامی را مهم ارزیابی نمود و ابراز داشت: علی رغم دستاوردهای ارزشمند در حوزه مباحث فلسفی و کلامی، فقهی و حقوقی و حدیثی جای خالی بسط این اندیشه های در حوزه های مختلف خالی است.
آیت الله اعرافی در پایان ضمن تأکید بر ارائه تحلیلی از دوره های مختلف جشنواره شیخ طوسی) خاطرنشان کرد: جشنواره شیخ طوسی باید آئینه مرجعیت علمی و معرفتی المصطفی در عرصه های بین المللی قرار گیرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha