پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ همایش علمی «حوزه انقلابی؛ مسئولیت‌های ملی فراملی»

حوزه/ حوزه انقلابی باید با مطالعات جدید در حوزه علوم اسلامی از جمله مدیریت اسلامی، جامعه شناسی و تربیت اسلامی معارف ناب اسلامی را با رویکرد جدید به جهان عرضه کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین لکزایی امروز در مراسم اختتامیه همایش «حوزه انقلابی؛ مسئولیت‌های ملی فراملی» در دفتر تبلیغات اسلامی گفت: حوزه، مروج اسلام است و این اسلام نیز باید به شکل کامل ارایه شود.

وی افزود: قرآن کتاب اسلام است و باید تمام آیات الهی برای مردم بیان شود و تفسیر این آیات را نیز برای مردم بیان کرد؛ به جرات می توان گفت که اکثر آیات قرآن وروایات ما رویکرد کاملا اجتماعی وسیاسی دارد.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: اسلام برای کل جهان برنامه می دهد؛ حوزه انقلابی باید دین را به شکل کامل معرفی کند، یعنی کار این حوزه تنها برای ایرانی ها نیست بلکه باید این دین را برای مردم جهان معرفی کند؛ طبیعی است در این سیر باید به جامعیت دین نیز توجه کرد.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم به این رویکرد نقد کنیم می توانیم از دریچه سلبی به این مساله نگاه کنیم که چرا تا کنون روزنامه و مجله و تلویزیون قوی بین المللی از سوی حوزه ما ساخته نشده است.

وی گفت: اسلام جامع و کامل باید معرفی شود؛ امروزه از این مساله بحث می شود که آیا حوزه خوب حوزه ای است که به سیاست کاری نداشته باشد؟ اگر این فرض را بپذیریم، به این معنی است که ما دین را کامل نمی دانیم.

حجت الاسلام والمسلمین لکزایی اظهارکرد: دین نهادی در کنار نهادهای دیگر نیست که به عنوان یک نهاد مدنی فعال باشد؛ دین فرانهاد است، یعنی حتی خانواده نیز با رویکرد دین شکل می گیرد در بحث اقتصاد و... نیز همین روند حاکم است.

وی گفت:باید ابزارهایی در دست داشت تا بتوان این امور را در جامعه پیاده کرد؛ جایگاه دین فراتر از یک نهاد است و به همین دلیل نیاز به بستر دارد؛ این که در بحث رهبری جایگاه فرانهادی دین را ترسیم می کنیم؛ دین مسئولیت های فراملی نیز دارد.

وی تصریح کرد: در خصوص رهبری رهبران دینی باید گفت که رهبری دینی فراتر از مرزها است؛ ولی فقیه جمهوری اسلامی را با این قانون اساسی اداره می کند ولی در فرای مرزها ولی فقیه کاری به قانون اساسی ندارد بلکه وظایف و تکالیف خود را انجام می دهد.

وی با ذکر این مطلب که دولت ما در امور داخلی کشورها دخالت نمی کند، گفت: حوزه انقلابی حوزه ای است که دین را در مقیاس جهانی معرفی می کند؛ فرد دین دار، خانواده دین دار، تمدن دینی و پنج مرحله ای که رهبر انقلاب مطرح کرده اند نیز دارای ابعاد بین المللی است.

حجت الاسلام والمسلمین لکزایی بیان کرد: توانمند سازی انقلاب اسلامی برای معرفی انقلاب و اسلام و توانمند سازی حوزه علوم اسلامی از دیگر ملزومات این عرصه است؛ حوزه انقلابی باید با مطالعات جدید در حوزه علوم اسلامی از جمله مدیریت اسلامی، جامعه شناسی و تربیت اسلامی معارف ناب اسلامی را با رویکرد جدید به جهان عرضه کند.

وی گفت: حوزه علمیه قم بود که پیام امام راحل را می گرفت و به  مردم منتقل می کرد این مساله باید امروز نیز انجام شود؛ همچنین حوزه در مرحله دیگر رسالت انقلابی خود باید در بعد اجرا نیز وارد شود زیرا وظیفه حوزه اقامه دین در عرصه های مختلف است.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: این همایش بخشی از مسیری است که دفتر تبلیغات در پیش گرفته و قرار است این محصولات که امروز عرضه شد منجربه سندی تحت عنوان سند حوزه انقلابی شود که این سند در اختیار دفتر تبلیغات باشد این سند جامع خواهد بود و اگر مراکزدیگری که خواستند ببیننداستفاده کنند و شاهد باشیم که در سالهای این و پیش رو ببینیم چه وضعیتی داریم.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha