سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
کد خبر: 443123
۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۹
تصاویر/ همایش علمی «حوزه انقلابی؛ مسئولیت‌های ملی فراملی»

حوزه/ در سه پنل تخصصی همایش حوزه انقلابی، مسئولیت های ملی فراملی، مقالات همایش ارائه گردید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، در حاشیه مراسم اختتامیه همایش حوزه انقلابی، مسئولیت های ملی فراملی که امروز در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، مقالات علمی در این همایش بررسی ونقد شد.

در همین راستا در 22 مقاله علمی سفارش شده برای این همایش در سه پنل و پس از سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین واعظی مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

حجت الاسلام نظرزاده مسئول یکی از پنل های این همایش گفت: مقالاتی که در این پنل ارایه شد، در خصوص مسئولیت های حوزه در قبال انقلاب بود که در این عرصه، یک مقاله به مقوله ارتباطات حوزه در عرصه ملی و فراملی در زمینه تبیین آثار انقلاب اسلامی پرداخت.

وی افزود: در این مقاله  به نکات مختلفی اشاره شد؛ که از جمله آنها می توان به ظرفیت هایی اشاره کرد که به اشاعه ارزش های بنیادی حوزه می پردازد؛ همچنین ظرفیت های حقوق بین الملل و قردادها و نهادهای بین المللی نیز در این زمینه معرفی شد.د

دبیر این پنل تخصصی اظهار کرد: این مقاله به عرصه های مختلفی از جمله نقش فعالان عرصه های روشنفکری و فرهیختگان رسانه ای در جهان اشاره کرده است و بیان کرده است که باید از این ابزارها درجهت نیل به مقصود استفاده کرد.

وی گفت: البته صاحب این مقاله به نقدهایی که علیه این پیشنهاد مطرح شده بود نیز به این شکل پاسخ داد که در جریان جنگ 33 روزه لبنان میلیون ها نفر به جمع بینندگان شبکه پرس تی وی برای آگاهی از اخباری خارج از محدوده نفوذ رژیم صیهونیستی افزوده شد.

حجت الاسلام نظر زاده تصریح کرد: مقاله دیگر تحلیل در حوزه تداوم انقلابی گری در حوزه انقلاب اسلامی بود که در این مقاله به سه گانه ای اشاره شدکه در آن حوزویان را پیش از انقلاب تقسیم می کرد؛ در این مقاله بیان شد که روحانیت پیش از انقلاب سه قشر بودند که شامل برهم زنندگان وضع موجود، محافظه کاران و اصلاح طلبان بودند.

وی  بیان کرد: در این مقاله بیان شده است که پس از انقلاب روحیه انقلابی وارد حوزه شد که باید به هر شکل با بهترین روش ها آن را ادامه داد؛ انقلابی گری زمان اتمام ندارد وتا زمانی که آرمان انقلاب که پیاده سازی اسلام در عرصه های سیاسی اجتماعی و فرهنگی و... انجام نشود باید این جریان در حوزه حفظ شود.

دبیر این پنل گفت: همچنین این مقاله به دو مانع نیز در این زمینه اشاره می کند که شامل نگاه فردی بیش از حد در حوزه فقهی و ترویجی و فرهنگی و همچنین رشد نگه حجتیه ای و دوری گزیدن از سیاست است.

پنل دوم

حجت الاسلام جعفری مقدم در ادامه به ارایه پنل تخصصی دوم پرداخت و گفت: در این پنل، اساتید مباحث مفید و عمیقی را بیان کردند که بیشتر حول محور علوم انسانی و تولیدات علوم انسانی اسلامی بود.

دبیر پنل دوم این همایش تصریح کرد: نظرات مختلفی در این زمینه مطرح شد که از جمله آنها می توان به این نکته اشاره کرد که چگونه باید محتوای علوم به اسلامی شدن برود.

وی گفت: د راین مقاله به بها شاخص های علوم حوزوی در طراز حوزه انقلابی نیز اشاره کرد که مباحثی چون تلاش در جهت روزآمدی و ملاحظاتی چون نظام وارگی و تلاش در جهت تدوین اصول پیشبرد اهداف نظام و...نیز از جمله این مباحث است.

دبیر این پنل بیان کرد: در این پنل به عرصه های مختلف ازجمله مفهوم انقلابی بودن و معانی که برای حوزه انقلابی متصور است و نسبت های گوناگونی که می توان دریافت که بسیار مهم است نیز اشاره شد.

وی گفت: یکی از مقالات دیگر این پنل نیز به عوامل مهم توسعه اندیشه انقلاب اسلامی اشاره کرده است که گسترش مبانی انقلاب در فرای مرزها است و حوزه با داشتن مردمیت و نقاش آفرینی طلاب و نقش آنها در عرصه های مذهبی می تواند حوزه این فرهنگ را به سراسر دنیا منتقل کند.

پنل سوم

حجت الاسلام میراحمدی دبیر این پنل نیز در ارایه گزارشی پیرامون فعالیت صورت گرفته دراین پنل گفت: یکی از عوامل شکل دهنده به هویت حوزه روحیه انقلابی گری است.

وی افزود: روحیه انقلابی گری را نباید صرفا به معنای مشارکت سیاسی روحانیت در حکومت تفسیر کرد بلکه انقلابی گری به معنی مسئولیت پذیری در اقامه اجتماعی دین است مفهوم انقلابی گری با مفهوم اقامه دین در حوزه اجتماعی مورد نظر است.

حجت الاسلام میراحمدی بیان کرد: مقاله دیگر این پنل به آسیب شناسی شناسی حوزه انقلابی پرداخته و تلاش کرده است که بااشاره به شاخص های مختلف حوزه به نقش و چالش های پیش روی حوزه برای حضور در عرصه های ملی و بین المللی مرتبط به انقلابی گری بپردازد.

وی گفت: تفکر سیاسی در حوزه انقلابی دارای شاخصه هایی است که در یکی از مقالات این پنل نیز مورد توجه قرار گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha