جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله اعرافی

مدیر حوزه های علمیه، بر نقش مهم شوراهای منطقه ای جامعه المصطفی در پایه ریزی، اصلاح و اجرای طرح ها و برنامه های این نهاد حوزوی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله اعرافی در مراسم افتتاحیه چهارمین دوره شوراهای منطقه ای جامعه المصطفی که بعد از ظهر امروز در مجتمع امین قم برگزار شد،با تبریک ایام ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) و امام خمینی(ره)، برای منتخبان دوره چهارم شوراهای منطقه ای طلاب جامعه المصطفی آرزوی توفیق نمود و با اشاره به احادیث نبوی مورد پذیرش فریقین که درباره شخصیت باعظمت حضرت زهرا(س) جمع آوری شده است، ابراز داشت: جدا از روایات بی شماری که در کتب شیعی درباره این بانوی با عظمت و تاریخ ساز نقل گردیده، در 350 صفحه از کتاب سنت النبویه، بیش ازسیصد توصیف در منابع مورد پذیرش اهل سنت از خلقت حضرت فاطمه(س) و پیش از آن تا شئون خانوادگی، اجتماعی و فردی و ابعاد شخصیتی حضرت نقل شده است که بیش از هشتاد درصد آن با باورهای تشیع انطباق دارد.

وی، سیره حضرت زهرا(س) را الگویی بی بدیل برای همه مسلمین دانست و ابراز داشت: نکته شگفت انگیزی که در زندگی سه بانوی بزرگ اسلام، حضرت خدیجه(س)، حضرت فاطمه(س) و حضرت زینب(س) وجود دارد، نقش سرنوشت ساز این سه بانو در نقاط عطف تاریخی است. اگر جامعه شناسی مدینه پس از رحلت رسول گرامی اسلام(ص) و نقطه عطف آن زمان را بشناسیم، به گوشه هایی از عظمت اقدامات سرنوشت ساز حضرت فاطمه زهرا(س) پی می بریم.

مدیر حوزه های علمیه در بخش دیگر سخنان خود، با تقدیر از نمایندگان منتخب شوراهای منطقه ای که عهده دار مسئولیت مهم نمایندگی طلاب المصطفی هستند، از نمایندگان دوره های پیشین و سایر دست اندرکاران و مسئولان، به ویژه حجت الاسلام والمسلمین شهامت، دبیر شوراهای منطقه ای المصطفی، صمیمانه تشکر نمود.

آیت الله اعرافی با اشاره به نظرات و انتقادات مطرح شده در سخنان نمایندگان طلاب المصطفی در این جلسه، برخی از اشکالات و ایرادات مطرح شده را وارد دانست و از تلاش مسئولان المصطفی برای رفع این نواقص خبر داد.

وی در ادامه جامعه المصطفی را نهادی مبارک و با دستاوردهای بسیار بزرگ و کلان خواند و تصریح کرد: بدون هیچ مبالغه ای، به برکت انقلاب اسلامی و حوزه علمیه قم که در یک صد سال اخیر شکل گرفت و با انقلاب اسلامی به اوج رسید، امروز جامعه المصطفی به نهادی اثرگذار در عرصه فکری، علمی و فرهنگی مبدل شده است که با نگاه معرفتی، رویکرد عقلانی و تاکید بر وحدت و همگرایی، دستاوردی بزرگ برای همه ملت های جهان به شمار می آید.

استاد حوزه، حجم درسی، تنوع رشته ای، قلمروهای باز حوزوی و دانشگاهی و فضای گشوده به روی همه مذاهب اسلامی جامعه المصطفی را  غیر قابل قیاس با سایر مراکز علمی و دانشگاهی در جهان اسلام خواند و تاکید کرد: هرچند المصطفی امروز شجره طیبه ای کم نظیردر جهان به شمار می آید، اما باید توجه داشت مخاطبان ما هفت میلیارد جمعیت بشر و نسل های بعدی می باشند که نیازمند انسان هایی مجاهد و فاضل هستند تا درهای معرفت الهی را به روی آنان بازگشایند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه، گروه های تکفیری و صهیونیسم را در صدر دشمنان انقلاب اسلامی و جامعه المصطفی دانست و ابراز داشت: راه المصطفی راه تعامل، منطق، گفتگوی میان ادیان و اخوت اسلامی است که این راه برای کینه ورزان و دشمنان عنود ملت ها قابل تحمل نیست و برای همین باید آماده مقابله علمی و فکری با این دشمنی ها باشیم.

آیت الله اعرافی با تاکید بر مشارکت شوراهای منطقه ای از ابتدای شکل گیری در پایه ریزی، اصلاح و اجرای تمامی طرح ها و برنامه های جامعه المصطفی، انعکاس نظرات طلاب به مسئولان را مهم ترین وظیفه نمایندگان طلاب برشمرد و افزود: ارائه انتقادات، پیشنهادات و طرح های جدید، تلاش برای حل مشکلات طلاب، راهنمایی و هدایت طلاب جدیدالورود و تعامل با علمای برجسته ملیت های مختلف، از دیگر ماموریت های مهم نمایندگان طلاب المصطفی در شوراهای منطقه ای به شمار می آید.

رئیس المصطفی در پایان با بیان توصیه هایی خطاب به نمایندگان شوراهای منطقه ای المصطفی، خواستار پایه ریزی حرکتی جدید برای بازنگری و بررسی برنامه ها و طرح های جاری جامعه المصطفی توسط نمایندگان طلاب شد.

گفتنی است: پیش از سخنان رئیس جامعه المصطفی، حجت الاسلام والمسلمین شهامت، دبیر شوراهای منطقه ای المصطفی، گزارشی از روند برگزاری چهارمین دوره انتخابات این شوراها ارائه نمود.

همچنین در بخشی از این جلسه، دو نفر از نمایندگان طلاب نیز دقایقی به بیان نظرات خود در حضور رئیس جامعه المصطفی پرداختند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha