یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
اخبار فرهنگی

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

بسته ویژه خبری«حوزه» نیوز:                                                  

فرهنگی

 

هشدار  آیت الله اراکی از تحریف مرجعیت

آیت الله اراکی در جمع طلاب مدرسه علمیه معصومیه(س) ضمن موضع‌گیری پیرامون جنجال‌آفرینی اخیر فرقه شیرازی‌ها، با اشاره به اینکه یکی از افتخارات شیعه این است که همیشه مراجع، عمل به دین می کردند و مردم از رفتار آنها، دین را یاد می گرفتند، گفت: یک خطری که امروز جامعه ما را تهدید می کند و ما در تاریخ تشیع چنین خطری نداشتیم، ایجاد تحریف در مقام مرجعیت است. علماء ما ریاست گریز بودند اما اخیرا مرجعیت‌های جعلی با پول های کلان درست شده است.عضو خبرگان رهبری اظهار داشت: ماهیت فرقه شیرازی دو رکن دارد: جاه طلبی و عوام فریبی. از وقتی که اینها را شناختیم علیه مرجعیت تشیع و فقاهت شیعه کار کردند.وی افزود: سید محمد شیرازی که بزرگشان بود، چند عالم بزرگ شیعه علیه مرجعیت او فتوا دادند؛ از مرحوم خویی و شاهرودی تا مرحوم صدر و حکیم، حال چه برسد به این سیدصادق که خود را شاگرد او می داند.عضوهیئت رئیسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عنوان کرد: اینها بدنبال ایجاد تشیع جایگزین هستند که در این تشیع جایگزین، جایگاهی برای مرجعیت راستین وجود ندارد، مرجعیت می شود محصور در شیرازی‌ها و اولاد آنان گویا مرجعیت را وراثتی فرض کرده‌اند.

 

باستان شناسان به اماکن مذهبی،هشدار دادند

«بر اساس بند ۱۲ از ماده سه قانون اساسنامه‌ی سازمان میراث فرهنگی، تعیین حریم آثار و محوطه‌های تاریخی از وظایف سازمان میراث فرهنگی است و پس از ابلاغ حریم یک اثر و ضوابط حفاظتی آن، رعایت این حریم برای عموم مردم و مسئولان مانند متولیان اداره‌ی اوقاف و امور خیریه الزامی است.»بر اساس این ماده‌ی قانونی و دیگر مواد آن؛ "جامعه باستان‌شناسی ایران"، تخریب و تغییر هویت و اصالتِ ابنیه امامزادگان، بقاع متبرکه و گورستان‌های تاریخی کشور را بیاحترامی به باورهای دینی و میراث فرهنگی و معنوی کشور میداند و خواستار توقف این روند و پیشگیری از تعرض به حریم آثار تاریخی توسط نهادهای مسئول به ویژه «سازمان اوقاف و امور خیریه» است.این جامعه‌ی علمی در بیانیه‌ای نسبت به روند کنونی تخریب‌ها در بقاع متبرکه، امامزاده‌ها و قبرستان‌های تاریخی زیر نظر اداره اوقاف هشدار داده است.

 

لکه های ننگ رسوایی جنسی،دامن پاپ را آلوده تر از قبل کرد

پاپ فرانسیس 81 ساله از زمان انتصاب در مارس 2013 همواره خود را مدافع آرمان به حاشیه رفتگان نشان داده و گفته که خواهان یک کلیسا برای فقرا و کنار گذاشتن تجمل و اشرافی گری از مسیحیت و زندگی اعضای کلیسا است.دستورکار اصلاحات او سبب شد در برخی موارد برخی سنت‌های کلیسا اصلاح شود هرچند که هنوز هم بر یکسری مواضع سنتی در کلیسا درمورد مسائل دیگری نظیر سقط جنین و ازدواج همجنس بازان تاکید دارد.با این حال رسوایی سوءاستفاده‌های جنسی دوران او، پاپ را تحت تاثیر قرار داده و واتیکان اعلام کرده کمیته مبارزه با سوءاستفاده‌های جنسی از کودکان خود را احیا می‌کند.

 

حیوانی که ناجی تاریخ شد

گروهی از سگ‌ها برای بوکشیدن و کشف آثار تاریخی دزدیده شده از سوریه و عراق و مقابله با قاچاق آثار باستانی آموزش دیده‌اند.در حالی که سگ‌ها پیش از این در کشف مواد مخدر، بمب و مواد منفجره به کار برده می‌شدند، یک تیم از دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا در برنامه‌ای تحت عنوان "جویندگان آثار تاریخی K-۹" و در واکنش به قاچاق میراث تاریخی در حال تربیت کردن گروهی از سگ‌ها هستند که قادرند آثار باستانی و تاریخی به تاراج رفته از سوریه و عراق در زمان حضور تروریست‌ها را شناسایی کنند.قرار است از این سگ‌ها برای کشف آثار تاریخی استفاده شود که به صورت غیرقانونی و قاچاق در کشتی‌ها، کانتینرها، چمدان‌ها، ادارات پست و غیره ... حمل و نقل می‌شوند.«مایکل دانتی» باستان شناس آمریکایی که پیش از این سابقه کار در کشورهای ایران، عراق و سوریه را دارد گفت: این سگ‌ها توانایی تشخیص خاک و آثار باستانی را دارند و حس بویایی آن‌ها را بیش از این نیز می‌توان تربیت کرد.

 

"اقتصاد شب"روی میز گردشگری،جدی شد

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: «اقتصاد شب» به معنای 24 ساعته شدن خدمات گردشگری در شهرهای گردشگرپذیر کشور باید جدی گرفته شود. علی اصغر مونسان در آخرین جلسه ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور افزود: مسئولانی که می خواهند شهر یا استانشان به عنوان مقصد گردشگری معرفی شود باید به موضوع اقتصاد شب توجه کنند.وی ادامه داد: این موضوع در شهرهای گردشگرپذیر دنیا جدی گرفته می شود.مونسان تاکید کرد: مختصات «شهرگردشگر» را هم یک ماه پیش تعریف شد و اعلام کردیم، شهرهایی که علاوه بر بخش های زیرساختی گردشگری، نحوه خدمات گردشگری و مباحث فرهنگی نیز در آنها دیده شده؛ در ضمن صدور گواهی «شهرگردشگر» توسط ما، می تواند تبلیغی برای شهر مورد نظر باشد.وی ادامه داد: برنامه های نوروزی سامان میراث فرهنگی حول محور نوروزگاه ها با محوریت افزایش کیفیت، کنترل قیمت و ایمنی حمل و نقل پیش خواهد رفت.

 

پیک جدید،جناب وزیر را هم خوشحال کرد

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از طرح جایگزینی داستان‌خوانی دانش‌آموزان در تعطیلات نوروزی به جای تکالیف پیک نوروزی حمایت کرد. محسن جوادی با استقبال از طرح وزارت آموزش و پرورش برای جایگزینی داستان‌خوانی با تکالیف پیک نوروزی گفت: این تصمیم منجر به ارتباط بیشتر دانش‌آموزان و کتاب خواهد شد.وی با تاکید بر این مساله که سالهاست تکالیفی مانند پیک نوروزی کارکرد و اثرگذاری خود را از دست داده‌اند‌، افزود: آموزش از طریق داستان، جزو پیشرفته‌ترین روش آموزشی دنیاست، هر داستان تجربه یک زندگی است و داستان‌خوانی، تجربه زندگی دانش‌آموزان را افزایش خواهد داد.معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: بهترین دوران برای وارد کردن کتابخوانی به سبک زندگی، دوران کودکی است و تصمیم آموزش و پرورش برای جایگزینی داستان با تکالیف پیک نوروزی، آینده کتابخوانی را عوض می‌کند.

 

هجوم های شبانه به تاریخ شیراز،همچنان قربانی میگیرد

اینجا شهری است که ثبت ملی اثری تاریخی،ضمانتی اجرایی برای حفاظت از آن ایجاد نمی کند و مردم و فعالان میراث فرهنگی هر شب را با دلهره سر به بالین می گذارند و بامداد بعد هم با دلشوره از خواب بیدار می شوند مبادا که اثر یا آثار ثبتی دربافت تاریخی آن به فنا رفته باشد. بعد از تخریب شبانه دو خانه تاریخی شیراز به نام های خانه سلیمی به شماره ثبت ملی 8998 و خانه منتصری به شماره ثبت 8975 در ابتدای اسفند 96 هر روز هزاران کامنت در بین کاربران فضای مجازی و اهالی فارس مبنی بر احتمال تخریب اثر تاریخی دیگری ردو بدل می شود که نشان از بیم ساکنان این خطه در زمینه نابودی میراث پدرانشان دارد.سازمان میراث فرهنگی اوایل اسفند 96 و پس از تخریب این دوخانه تاریخی، عامل این اقدام را مجری طرح های توسعه حرم شاهچراغ (ع) اعلام کرد. حمام تاریخی توکلی یکی از آثار ثبت ملی شده شیراز است که در دل کوچه های مارپیچ و کم عرض بافت تاریخی این شهر و در طرح توسعه حرم مطهر شاهچراغ (ع) واقع شده و در روزهای گذشته فعالان میراث فرهنگی در فضای مجازی احتمال تخریب این اثر تاریخی را نیز می دادند و اینکه ممکن است شبانه فروریخته شود.

 

دسترسی آزاد به اطلاعات،به نفت رسید

نشست بررسی چگونگی قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در وزارت نفت، باحضور اعضای دبیرخانه کمیسیون و نمایندگان شرکتهای ملی گاز، نفت، پالایش و پخش فرآورده های نفتی و صنایع پتروشیمی برگزار و نحوه ارائه اطلاعات در سامانه مربوطه بررسی و تبیین شد. در این نشست نحوه ارائه اطلاعات قراردادهای مرتبط با حوزه نفت، حقوق و مزایای مدیران عامل، بیمه حوادث، اطلاعات فنی خطوط لوله ... مورد بررسی قرار گرفت و بر پاسخگویی جامع، دقیق و به موقع به درخواست کنندگان اطلاعات تاکید شد. مشاور حقوقی دبیر کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، ضمن بیان موضوعات حقوقی مرتبط در این حوزه بر اهمیت ارایه اطلاعات به موقع جهت تنویر افکار عمومی و جلوگیری از هرگونه حاشیه سازی تاکید کرد.باقر انصاری افزود: براساس شمول قانون باید پاسخها متناسب با ملاحظات منافع ملی منتشر و در اختیار مخاطبان و درخواست کنندگان قرار گیرد.

 

96،به کام سینمایی ها شد

بدون شک یکی از جدی‌ترین مشکلات سینمای ایران در بخش سخت‌افزار و تعداد سالن نمایش است که خبرها از ساخت بالاترین میزان سالن سینما در سال 96حکایت دارد. جدی ترین و مهمترین خبر سینمایی هفته قطعاً آمار سالن سازی در سال 1396 است آماری که نشان از شکسته شدن رکورد در این حوزه حکایت دارد که بنا بر اعلام روابط عمومی سازمان سینمایی امسال مجموعا 102 سالن جدید ساخته شده است.همچنین در حال حاضر 164 سالن جدید در استان‌های اصفهان، البرز، تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، زنجان، قم، کرمانشاه، گیلان و یزد در دست ساخت هستند که با تکمیل این سینماها مجموعا 31 هزار و 590 صندلی به ظرفیت تماشاگران سینماهای کشور اضافه خواهد شد.

 

افشار،مقصد آنام را افشا کرد

جواد افشار، کارگردان سریال «آنام» درباره چرایی ساخت این مجموعه تلویزیونی اظهار کرد: چند سالی بود که به دنبال طرحی بودم تا به واسطه آن بتوانم هم قصه‌ای خانوادگی را روایت کنم، هم این که گوشه‌ای از فرهنگ بومی و ملی خود را نشان دهم. خوشبختانه این امکان در سریال «آنام» فراهم شد، البته با توجه به هزینه‌هایی که سریال نیاز داشت کمی زمان صرف شد تا مجموعه جلوی دوربین رود، ولی در نهایت با یاری سیما این اتفاق رخ داد.وی افزود: سریال «آنام» همچنین تصویرگر گوشه‌ای فرهنگی بومی این سرزمین است؛ فرهنگی که برای خود ارزش‌های ظاهری و باطنی بسیار به همراه دارد. منظورم این است که ما با تکیه بر ارزش‌های بومی خود هم می‌توانیم ظاهر ایرانی داشته باشیم هم رفتار و کردارمان با معیارهای دینی و بومی ما همخوانی داشته باشد. این نکته به ما یادآور می‌شود ما بیش از این‌که بخواهیم از فرهنگ بیگانه الگوبرداری کنیم، از پشتوانه‌ای بهره می‌بریم که ما را از این تقلید دور می‌دارد، تنها کافیست که به داشته‌های خودمان توجه کنیم.

 

موج سفرهای هیجانی به راه افتاد

محمد محب‌خدایی ـ معاون گردشگری کشور ـ نیز در گزارشی که از برنامه‌های نوروزی ارائه کرد، گفت: برنامه‌های در نظر گرفته‌شده در واقع تمرینی برای گردشگری در کل سال است، چون نوروز بهترین دوره محک زدن ظرفیت‌ها به شمار می‌آید.به گفته او، در جریان جشنواره‌های نوروزی که قرار است برگزار شود طرح عیدانه با ارائه تخفیف در رستوران‌ها و هتل‌ها، اهدای جوایز ۱۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی در طرح هفت سین و اهدای هفت خودرو ویژه در طرح رالی گردشگری به انگیزه ایجاد موج سفرهای هیجانی در نوروز اجرا خواهد شد.نوروزگاه، جشنواره خرید، کودک، تقدیر به امضای مردم، مسابقه بهترین سفره هفت‌سین، جشنواره غذا، مسابقه عکس نقاط ناشناخته، اجرای موسیقی‌های محلی، ورزش‌های باستانی و بومی، برپایی چادرهای عشایری، جشنواره پوشاک سنتی و اقوام و نوروزخوانی از جمله برنامه‌های نوروزی است که محب‌خدایی در این نشست اعلام کرد.نماینده وزارت صنعت و معدن نیز با ارائه گزارشی از فعالیت های صورت‌گرفته این عضو اصلی ستاد هماهنگی خدمات سفر گزارش داد که تاکنون هماهنگی‌هایی با اصناف و سازمان نظام بازرسی برای کنترل قیمت‌ها در بازار و رسیدگی به شکایت‌ها انجام شده و سامانه ۱۲۴ برای رسیدگی به شکایت‌های مردمی در نظر گرفته شده است.نماینده صداوسیما هم پیشنهاد کرد یکی از شبکه‌های تلویزیونی به عنوان پایلوت برای اخبار گردشگری در نظر گرفته شود تا به این شکل صداوسیما خود را برای سفرهای تابستانی آماده و پخته‌تر کند.

 

خودرو گشت ویژه تعزیرات روشن شد

خوش‌قدم ـ رییس ستاد کشیک تعزیرات حکومتی ـ نیز با یادآوری محدودیت‌هایی که برای کنترل بازار وجود دارد و استفاده‌ای که تعزیرات از تبصره‌های قانونی برای تشکیل گشت‌های مشترک به منظور پر کردن این خلأ داشته است، گفت: گشت‌های تعزیرات در طول سال برای تنظیم بازار و به قصد پیشگیری از وقوع تخلف فعال است و در روزهای خاصی مثل نوروز پرونده‌ها را خارج از نوبت رسیدگی می‌کند.به گفته او، این ستاد از ۱۵ اسفندماه ۹۶ تا ۱۵ فروردین‌ماه ۹۷ فعال شده و هر استان مجهز به خودرو گشت ویژه تعزیرات است.

 

سایه سنگین تلفات جاده ای بر بیمارستان ها،استاندار را دست به کار کرد

معاون استاندار گلستان با اشاره به چهار مبادی ورودی به گلستان و شمار زیاد تصادفات و تلفات جاده‌ای در این منطقه گفت: روزانه ۶۰۰ هزار وسیله از این مبادی تردد می‌کنند که تلفات و تصادفات جاده‌ای زیادی به همراه دارد. متأسفانه سال گذشته ۴۴ درصد فوتی‌های این حوادث در بیمارستان‌ها اتفاق افتاد که با وجود بیمارستان‌های مجهز و کادر مجرب و متخصص باید با وزارت بهداشت هماهنگی شود که در نوروز کشیک‌های متخصصی در این بیمارستان‌ها مستقر شوند تا از این اتفاقات جلوگیری شود.آبک ـ معاون استاندار سمنان ـ هم درخواست کرد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شعار واحدی را برای نوروز با در نظر گرفتن نشاط، ایمنی و امید تعریف کند.او همچنین با اشاره به برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های روستایی و عشایری و هزینه‌کرد استان‌ها برای نمایشگاه گفت: هر استان دست کم ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان برای غرفه آرایی در این نمایشگاه هزینه کرده که رقم سنگینی می‌شود. از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درخواست داریم برای جلوگیری از این هزینه این سازه‌ها را به نوروزگاه‌ها، پارکینگ‌ها و اقامتگاه‌ها منتقل کند تا از آن‌ها دوباره استفاده شود.

 

افسانه اکباتان،در سراشیبی سقوط قرار گرفت

کتابی با نام « شهرک اکباتان، مدنیت معاصر معماری ایران» منتشر شده که با توجه به آن، افسانه نقش معماران آمریکایی و فرانسوی در طراحی این مجموعه، از بین می‌رود.بهروز مرباغی ـ معمار و سرپرست گروه تحقیق کتاب ـ در این‌باره گفت: امروز با اطمینان می‌توانیم بگوییم طراح معماری بلوک‌های فاز یک شهر فریدون آذری و رحمان گلزار شبستری است که هردو زنده و فعال هستند و طراح معماری بلوک‌های فاز دو نیز معماری کره‌ای به نام «کیم سوو گئون» است که در سال ۱۹۸۶ فوت کرده ولی دفتر معماری‌اش که یکی از بزرگ‌ترین دفاتر معماری کره است هنوز فعال است و از پیشتازان معماری مدرن کره به حساب می‌آید. مرباغی اظهار کرد: نکته حائز اهمیت در جریان مطالعه و تحقیق این بود که معمار کره‌ای بلوک‌های فاز دو شهرک، تمام اسناد و نقشه‌های مجموعه را حفظ کرده، در حالی که همتای ایرانی او چنین نکرده و تک و توکی از نقشه‌ها از گردباد حوادث جان سالم برده‌اند. دفتر معماری کره‌ای، با گشاده‌دستی نسخه کامل نقشه‌های بلوک‌های فاز دو را با فرمت پی. دی. اف در اختیار گروه تحقیق قرار داد که درلوح فشرده به همراه کتاب توزیع می‌شود. این برای نخستین بار است که چنین اسناد و نقشه‌های معرفی و منتشر می‌شود.

 

خالد نبی از وعده های مسئولین جا ماند

«قول داده بودند دور محوطه را فنس بکشند، نگهبانی در محوطه مستقر شود و سنگ قبرهای خاص تاریخی قبرستان "خالدنبی" را برای حضورگردشگران ساماندهی کنند، اما نه تنها بعد از گذشت پنج ماه، هیچ اتفاقی نیفتاده بلکه حالا سنگ‌قبرها ابزاری برای استفاده‌های غیرمعمول در این قبرستان تاریخی شده‌اند.قبرستانی که به واسطه‌ی طرح و نقوش خاص سنگ قبرهایش تا همین شهریور امسال کمتر مورد توجه رسانه‌ها بود، اما بعد از آتش‌سوزی پنج ماه گذشته، این قبرستان آنقدر مورد توجه قرار گرفت که متولیان زیارتگاه خالدنبی و قبرستان‌اش را به دادن وعده‌هایی وادار کند، وعده‌هایی برای حفاظت بهتر از این محوطه‌ی تاریخی مانند نخستین تسهیلات یعمی استقرار یگ نگهبان و فنس‌کشی دور محوطه‌ی قبرستانی زیارتگاه. استفاده از سنگ قبرها در استقرارِ کانکس و قرار گرفتن آن‌ها زیر پایه‌های کانکسِ نگهبان، حفاری‌هایی که برای انجام فنس‌کشی در محوطه انجام شده‌اند اما فقط مصالح این کار فقط در فضای اطراف قبرستان پراکنده شده و هیچ خبری از فنس‌کشی دور قبرستان نیست.

 

رهبری با تغییر در نماز جمعه پایتخت،موافقت نمودند

آیت­‌الله احمد جنتی در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به ۲۵ سال توفیق خدمت در سنگر امامت جمعه تهران و با تشکر از اعتماد و عنایات حضرت آیت الله خامنه‌ای در طول این مدت، درخواست کناره‌گیری از امامت جمعه تهران را مطرح کرد که رهبر معظم انقلاب اسلامی با این درخواست موافقت کردند.

 

ترزا می،تاریخ نفیسی را به ریاض اهدا کرد

هدیه ترزا می، نخست وزیر انگلیس برای محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان تصویری از شجره‌نامه خاندان آل سعود و شجره سلسله پادشاهان عربستان بود.طبق بیانیه منتشر شده از سوی دفتر نخست وزیر انگلیس، این سند قاب شده در اصل توسط کنسول بریتانیا در جده در سال ۱۸۸۰ ساخته شده بود.سخنگوی دفتر نخست‌وزیری انگلیس اعلام کرد، ترزا می فکر کرد که این هدیه برای شاهزاده بن سلمان مناسب خواهد بود.بن سلمان اوایل هفته گذشته وارد انگلیس شد و مورد استقبال گرم مسئولان این کشور قرار گرفت. او چندین قرارداد با مسئولان انگلیسی به امضا رسانده و با الیزابت دوم، ملکه این کشور دیدار کرد.

 

آنکارا،دست به ترمیم سانتیاگو زد

مسجد السلام در سانتیاگو (Santiago) پایتخت شیلی که قدیمی‌ترین مسجد این کشور محسوب می شود، توسط سازمانی ترکیه‌ای بازسازی و مرمت شد.دیوارهای بیرونی، وضوخانه و غذاخوری مسجد «السلام» که در سال 1989 تاسیس شده، از سوی آژانس توسعه و همکاری ترکیه مورد بازسازی قرار گرفت.همچنین سقف این مسجد که یکی از مهم ترین مراکز عبادت مسلمانان در شیلی است، تعمیر و محوطه آن بازسازی شد.4 هزار مسلمان در شیلی سکونت دارند که بیشتر آن ها در سانتیاگو و آنتوفاگاستا زندگی می کنند و بنا بر گزارش مرکز تحقیقات پیو، در سال ۲۰۰۹ شمار شیعیان این کشور کمتر از ۴۰ نفر بوده است.

 

صندوق احیا به خزانه دولت،تنفس مصنوعی داد

مدیرعامل صندوق احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی گفت: پیش‌بینی می‌کنیم که امسال حدود یک میلیارد تومان از محل درآمدهای صندوق احیا را به خزانه دولت واریز کنیم.پرهام جانفشان عراقی مدیرعامل صندوق احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی به خبرنگار مهر گفت: درآمدهای حاصل از فعالیت‌های صندوق و اجاره بناهای تاریخی را به محل درآمدهای خزانه واریز می‌کنیم در موافقت نامه ای با سازمان مدیریت قرار شد که اگر وجهی واریز می‌شود در برنامه سالانه این هزینه کم کم به صندوق احیا برگردد.جانفشان عراقی با بیان اینکه امسال پیش‌بینی می‌کنیم یک میلیارد تومان به خزانه واریز کنیم تصریح کرد: هزینه‌ها دوباره به بناها برنمی‌گردد چون هر کدام از آن‌ها به سرمایه‌گذار واگذار شده است و توسط سرمایه گذار نیز مرمت می‌شود.وی ادامه داد: منابع درآمد ما تنها اجاره بناهای تاریخی یا واگذاری آن‌ها نیست بلکه منابع دیگری نیز وجود دارد از جمله منابع حاصل از فعالیت‌های دیگری که در صندوق می‌شود.

 

پنج‌گانه‌ای منظوم با افتخارات دیگر،بازخوانی شد

سخن درباره یکی از پُرمخاطب‌ترین شاعران جوان معاصر است؛ شاعری که پنجگانه شعرش با حدود ۲۰۰ نوبت تجدیدچاپ و نیم میلیون نسخه فروش، رکوردی دست نیافتنی بر جای گذاشته است. اینگونه است که بر اساس آمار انتشارات سوره مهر، این پنج کتاب یعنی «گریه‌های امپراتور»، «اقلّیّت»، «آن‌ها»، «ضدّ» و «کتاب» به ترتیب با ۵۲، ۴۲، ۴۱، ۳۴ و ۲۲ بار تجدید چاپ، اتفاقی شگرف را در حوزه ادبیات منظوم مکتوب بر جای گذاشته اند.مرور گذشته هم نشان می‌دهد که فاضل نظری در سال ۱۳۹۱، به عنوان «پُرمخاطب‌ترین شاعر به انتخاب مردم» دست یافت و در سال ۱۳۹۳ نیز، یکی از پنج چهره شاخص هنر ایران زمین شد. شعر او همچنین ترکیب های دو گانه ای مانند «زندگی و مرگ»، «شادی و غم»، «مهر و قهر»، «دشنام و دعا»، «مِهر و جور»، «وصل و جدایی»، «اقرار و انکار» و «تردید و یقین» را با ترسیم شاعرانه ای برای مخاطبان تفسیر می کند. لازم به ذکر است که انتشارات سوره مهر حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، این پنج دفتر فاضل نظری را، هم به صورت جداگانه و هم در یکجا و در قالب یک بسته فرهنگی گِرد آورده است تا علاقه مندان بتوانند این پنج اثر را – که شامل حدود ۲۰۰ قطعه شعر از اوست - در کنار هم به تماشا بنشینند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha