شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تصاویر/ همایش ملی «زن پرورش دهنده جامعه پاک و دامن پاک – جامعه پاک»

حوزه/ حضرت فاطمه(س) محور و اساس تطهیر بیت خاندان عصمت و طهارت است و براساس این بیت، پاکی به جامعه سرایت می کند و این امر سبب شد دشمن تحمل نکند و به خانه حضرت زهرا(س) حمله کند و آن را آتش بزند.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری «حوزه»، آیت الله محسن اراکی امروز در همایش ملی که با موضوع «زن پرورش دهنده جامعه پاک و دامن پاک – جامعه پاک» در سالن اجتماعات مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران در قم برگزار شد، به جایگاه  شخصیت حضرت زهرا(س) در ساختن جامعه اسلامی  اشاره کرد و گفت: درباره مقامات معنوی حضرت زهرا(س) سخنان زیادی گفته شده، اما این حرفها کمتر از آن چیزی است که درباره مقام ایشان است.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی عنوان کرد: اساسا ارسال رسل و بعثت پیامبر اسلام(ص) برای ایجاد جامعه برتر و عدل است. بحث بر روی جامعه انسان های با تقوا است.

عضو خبرگان رهبری اظهار داشت: بحث روی این نیست که همه افراد خوب می شوند، بلکه بحث روی جامعه صالحه است که شخصیت کلان آن، انسان متقی است. امام  معصوم(ع) در رأس این جامعه  است.

این استاد حوزه افزود: جامعه قسط به معنای حب واحد، عدل واحد و بغض واحد است. این ها مشخصه جامعه کلان و واحد است که رهبری آن  را امام به عهده می گیرد و این به عوامل و تکالیف و راهکارهایی وابسته است.

آیت الله اراکی گفت: البته خدای متعال راهکارهای جامعه سالم و کلان را مطرح کرده و شکل خواهد گرفت. حق رهبری جامعه یکی از  این موارد است که اگر این حق را دادند، بهتر و اگر ندادند، قطعا این تمکین ایجاد خواهد شد.

دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی عنوان کرد: راهکار جامعه سالم این است خدا افرادی را برای تحقق چنین جامعه ای گزینش می کند. این گزینش در مرحله  فردی و مراحل بعدی و خانوادگی بوده است.

عضو خبرگان رهبری اظهار داشت: گزینش خانوادگی مانند خانواده حضرت ابراهیم(ع) بوده که نسل به نسل منتقل شده است. البته دو نسل که یکی پیمان شکن شد و آن نسل پیمان شکن، نسل اسرائیل است که خدای متعال در سوره مریم(س) اشاره می کند و به همین دلیل پیمان شکنی، امامت از آنها گرفته شد و به آل اسماعیل داده شد.

این استاد حوزه افزود: اما نسل دیگر حضرت اسماعیل است. حضرت ابراهیم و اسماعیل بنا کننده خانه خدا می شوند که این خانه، خانه پیامبر اسلام(ص) است. این اشاره به این است که امامت در ذریه حضرت اسماعیل محقق می شود که او پیامبر(ص) است. این گزینش خانوادگی است و تا روز قیامت ادامه دارد.

آیت الله اراکی گفت: اما این خانواده گزینش شده براساس تطهیر است. هر جا کلمه «يُرِيدُ » در قرآن آمده سنت مستمر است. این آل البیت پاک شده اند، این پاک شدن محدود به زمان و خانواده واحد نیست، بلکه منظور خانواده جامعه است این یعنی تطهیر از خانواده به جامعه سرایت پیدا می کند .

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی عنوان کرد: معنای «يَطْمَعُونَ» نه یک بار بلکه نقش آنها پاکی است و جایگاه آنها نفی فقر از جامعه بشری است.این نشانه جایگاه اجتماعی آل البیت(ع) است.

عضو خبرگان رهبری اظهار داشت: هدف آنها تربیت و تطهیر جامعه آرمانی است و نتیجه تطهیر این است که درخانه حضرت علی(ع) و فاطمه(س) چشمه ای می جوشد که همه را تطهیر می کند و مرکز این خاندان حضرت زهرا(س) می شود.

این استاد حوزه بابیان اینکه وقتی "اصطفی "خانوادگی شد پای زن به میدان می آید که نتیجه آن اصطفی، حضرت زهرا(س) و سبب شکل گیری خاندان طهارت است، گفت: حضرت فاطمه(س) محور و اساس تطهیر بیت خاندان  عصمت و  طهارت است و براساس این بیت، پاکی به جامعه سرایت می کند و  همین امر سبب شد دشمن  تحمل نکند و به خانه حضرت زهرا(س) حمله کند و آن را  آتش زدند.
۳۱۳/۴۰

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha