جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حمیدرضا مطهری

حوزه/ برنامه های ویژه ای در سال ۱۳۹۷ برای همخوان سازی موضوعات طرح های پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام و در مجموع برای قرار گرفتن پژوهشکده در مسیر این اقدام بزرگ و مهم که بر مسائل کنونی جامعه ما تمرکز دارد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین حمیدرضا مطهری رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(علیهم السلام) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در گفت و گویی دستاوردهای پژوهشی سال جاری پژوهشکده و برنامه های این پژوهشکده برای سال آتی  را تشریح کرده است:

اهداف و محورهای اصلی فعالیت های پژوهشکده در سال جاری چه بوده و به چه میزان این اهداف تحقق یافته است؟

در سال ۱۳۹۶ تمرکز ما بر تعریف و همخوان کردن موضوعات پژوهشی در حوزه تاریخ و سیره با اهداف قطب ها و میزهای تخصصی دفتر تبلیغات  اسلامی معطوف بوده است. البته اتمام طرح های در دست اجرا که تعداد آنها نیز قابل توجه بوده است و در همین راستا با پیگیری های انجام شده، چندین طرح مراحل پایانی خود را در حال سپری کردن می باشند و برخی نیز به واحد نشر ارسال شده اند که در آینده نزدیک مراحل انتشار آنها انجام خواهد شد.

عناوین مهمترین طرح های پژوهشی و همایش ها و نشست هایی که در سال ۱۳۹۶ به سرانجام رسید چه بوده است؟ آیا از میان آثار پژوهشکده، اثری به عنوان اثر برگزیده نیز در طول سال جاری نیز دیده می شد؟

تا کنون در سال ۱۳۹۶ چهار جلد کتاب منتشر کرده ایم. کتابی با عنوان «اهل بیت علیهم السلام در آثار دانشمندان اندلس» که تألیف بنده بوده است به چاپ رسیده و همچنین جلد دوم کتاب «رویدادهای تاریخ اسلام» و جلد دوم و سوم کتاب «فرهنگ نامه مؤلفان اسلامی» نیز منتشر شده است. علاوه بر اینها  کتاب دو جلدی «تاریخ فرهنگی اجتماعی شیعیان هند» نیز تا چند روز آینده منتشر خواهد شد. ضمن آنکه سه کتاب به نام های «زندقه در سده های نخستین اسلامی»، «خاستگاه تشیع» و «دولت های شیعی در تاریخ»، در سال ۱۳۹۶ به چاپ مجدد رسیدند.

در بخش همایش ها و نشست های علمی نیز به همت اعضاء پژوهشکده، چندین همایش و نشست برگزار گردید که مهمترین آنها همایش باشکوه «سیره و زمانه امام هادی علیه السلام» بود که در ادامه سلسله همایش های ابناءالرضا می باشد که پیشتر، برگزاری آنها توسط پژوهشکده تاریخ و سیره جهت رفع کم توجهی به سیره و مقطع تاریخی که این بزرگواران در آن حیات داشتند، طراحی شده و پژوهشکده تاریخ و سیره و شخص بنده خود را به نوعی مکلف برای برگزاری آن می بینیم. این همایش در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) هم به ثبت رسیده است. ضمن اینکه پژوهشکده تاریخ و سیره همایش مشترکی با نیروی انتظامی جمهوری اسلامی و با عنوان «ناجا و تمدن نوین اسلامی» در این سال برگزار نمود. در سال جاری چندین نشست علمی در قالب نشست های ترویجی و نقد کتاب نیز توسط پژوهشکده برگزار گردید که عبارتند از:

-کرسی ترویجی نقد کتاب «نگاهی به تاریخ تفکر امامیه» ارائه دهنده: مهدی فرمانیان. ناقد: صفرعلی جبرئیلی.

-کرسی ترویجی «مفهوم سیره؛ رویکرد و روش استخراج» ارائه دهنده: سیدحسین فلاح زاده. ناقد: علی اکبر ذاکری  

- کرسی نقد کتاب «تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی» ارائه دهنده: یدالله حاجی زاده. ناقد: علی الهی تبار

- کرسی ترویجی «اندیشه های امامیه در اندلس در عصر حاکمیت امویان» ارائه دهنده: حمید رضا مطهری ناقد: محمدعلی چلونگر 

-نشست علمی «جایگاه سیره و تاریخ در مطالعات امام موسی صدر» سخنران: محمدجواد صاحبی

همچنین دو اثر از میان آثار پژوهشکده در سال جاری موفق به کسب عناوین در همایش های کتب برگزیده شدند. کتاب های «الملهوف» تألیف مصطفی صادقی و «سیمای دوازده امام علیهم السلام در میراث مکتوب اهل سنت» نوشته منصور داداش نژاد در «همایش کتاب سال حوزه» به عنوان آثار برتر انتخاب شدند. همچنین کتاب «الملهوف» در «همایش کتاب سال جمهوری اسلامی» نیز شایسته تقدیر شد. لازم به ذکر است که پژوهشکده تاریخ و سیره همانند سال ۱۳۹۵، در سال ۱۳۹۶ نیز جزو پژوهشکده های برتر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بود. این انتخاب پس از بحث و بررسی های گوناگون و مقایسه عملکردهای پژوهشی و اجرایی پژوهشکده ها و مراکز بصورت سالانه انجام می گیرد که در نهایت پژوهشکده تاریخ و سیره با کسب عنوان «شایسته تقدیر»، همچنان به عنوان یکی از پویا ترین و موفق ترین پژوهشکده ها در سطح پژوهشگاه مطرح می باشد.

آیا در سال آتی، رویکرد پژوهشکده تغییر محسوسی خواهد داشت؟ در جهت تحقق اهداف مسأله محور بودن برنامه های دفتر تبلیغات اسلامی و اختصاصاً، مسئله محور شدن طرح های پژوهشی، تمهیدی اندیشیده اید؟

با توجه به نیاز و کشش فعلی جامعه به آشنایی بیشتر با سیره اهل بیت علیهم السلام و تاریخ تشیع و همچنین تمدان اسلام وشیعه، سعی ما بر این است که با گروه های سه گانه ای که برای این موضوعات اساسی در درون پژوهشکده داریم، ضمن حفظ روند رو به رشد فعلی به لحاظ کمّی و کیفی، نگاه نوآورانه ای نیز در انتخاب موضوعات طرح های پژوهشی و واگذاری آنها به افراد متخصص داشته باشیم. به حول و قوه الهی در سال آینده ما دو همایش بزرگ را برگزار خواهیم کرد. همایش «امام علی علیه السلام الگوی عدالت و معنویت» و همایش «سیره و زمانه امام حسن عسکری علیه السلام». در زمینه هماهنگ سازی پژوهشکده جهت کمک به تحقق اهداف قطب های فکری دفتر تبلیغات نیز تاکنون تلاش بر این بود که با رویکرد حداکثری به سمت مسأله محوری حرکت کرده و پاسخگوی نیاز جامعه در این راستا باشیم. با توجه به حضور اینجانب در قطب «نظام سیاسی و ایران»، برنامه های ویژه ای در سال ۱۳۹۷ برای همخوان سازی موضوعات طرح های پژوهشکده و در مجموع برای قرار گرفتن پژوهشکده در مسیر این اقدام بزرگ و مهم که بر مسائل کنونی جامعه ما تمرکز دارد، در نظر دارم که با هماهنگی هایی که با مدیران گروه ها انجام خواهد شد ان شاءالله در سال آتی تلاش می کنیم تا به موفقیت های بیشتری در این خصوص دست یابیم.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha