شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه تاکید کرد: دستگاه ستادی باید رویکرد راهبردی و آینده نگر داشته باشد و تمام کسانی که در معاونت ها و مراکز هستند، بدانند که ستاد فعال آنها باید برنامه ریز آینده امروز و فرداهای حوزه باشد و این قوه عاقله بسیار لازم و ضروری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله علیرضا  اعرافی امروز در دیدار نوروزی با کارکنان مرکز مدیریت حوزه های علمیه که در ساختمان مرکزی برگزار شد با تبریک سال جدید و اعیاد ماه رجب گفت: در ماه رجب دو عنصر، بسیار برجسته است که اولین آن تلاش در جهت کسب مغفرت الهی و دومین عنصر توحید است.

وی با بیان این که دعای ماه رجب انسان را به خداوند متصل می کند افزود: در اینجا از یک سوی باید ضعف خویشتن را بنگریم و از دیگر سوی، عظمت الهی را باید در نظر بگیریم.

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: کسانی که در دستگاه امام صادق(ع) فعالیت می کنند، باید معرفت و شناخت عالیه ای نسبت به معارف دین داشته باشند؛ در ادعیه ما آمده است، هر کس از سوی خداوند روی‌گرداند در هر جایی که وارد شود ضرر خواهد کرد.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: از ادعیه وارده از سوی اهل بیت(ع) به این نکته می رسیم، انسانی که به دنبال غیر از خدا حرکت کرد و به دنبال شهوت، نام، مقام، مزد و تحسین دیگران باشد ، قطعا ناامید، متضرر، هلاک،  قحطی زده و سراب زده خواهد بود.

وی گفت: انسان هوشیار کسی است که به سرعت این مطلب را دریافت کند و وقتی این مساله را فهمید، قطعا برای حقوق و تحسین دیگران و.... کار نخواهد کرد؛ یعنی همه همّ و غم خود را روی مباحث مادی نخواهد گذارد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان کرد: وقتی کسی در راه خدا حرکت نکرده باشد، سخن بزرگان که فرمودند، من یک قدم برای خود برنداشتم را درک نخواهد کرد.

وی تصریح کرد: در این عرصه نیازمند رغبت هستیم؛ کسی که نسبت به عالم معرفت بی ذوق است و طلبی در این زمینه ندارد به معرفت نخواهد رسید؛ راه خدا باز است، ولی اگر با غفلت حرکت کنیم نمی توانیم به خانه خدا وارد شویم.

امام جمعه قم افزود: حضرت زینب(س) به مرتبه ای از عزت الهی دست یافته بودند که وقتی در مقابل یزید حاضر شدند به شکلی سخن گفتند که گویا یزید، زندانی ایشان است؛ این مرتبه، مرتبه کسانی است که همه زندگی خود را با خدا پیوند زده است؛ اگر این نگاه توحیدی وجود داشت، ابواب خیر و فضل و ... باز خواهد شد.

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: ماه رجب تقویمی با ماه رجب قدسی متفاوت است و اگر کسی بخواهد واقعا در ماه رجب وارد شود، باید با دعا در این ماه وارد شود؛ اگر اینگونه نباشد تنها از نظر تقویمی وارد ماه شده ایم.

آیت الله اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود به رسالت  سنگین نهاد روحانیت در عصر حاضر و گذشته اشاره کرد و  تصریح کرد: روحانیت در عصر جدید با چالش های جدید بسیاری مواجه است؛ دلایلی وجوددارد که این دلایل کار روحانیت را نسبت به همه اعصار پیشین متفاوت کرده است؛ حوزه ما همیشه در حوادث بسیار دشوار زندگی کرده است و طبع روحانیت همیشه اینگونه بوده است.

دنیای جدید سوالات و تقاضای بیشتری را به حوزه وارد کرده است

وی گفت: زمانی که حوزه گسترده می شود، کارهای او نیز سخت تر می شود؛ دنیای جدید سوالات و تقاضای بیشتری را به حوزه وارد کرده است؛ همچنین توسعه رسانه و ارتباطات کار بازیگران صحنه را سخت تر می کند و نکته دیگر حاکمیت دینی که از اصول دینی اسلام است نیز کار روحانیت را سخت تر می کند؛ رقابت ها و دشمنی ها در عصر حاضر نیز بیشتر شده است و همه این مباحث کار حوزه را سخت تر کرده است.

حوزه امروز هم شکوه و جلال بیشتری دارد

عضو شورای عالی حوزه های علمیه  بیان کرد: حوزه امروز هم شکوه و جلال بیشتری دارد و هم دامنه و موج بیشتری در عالم پیدا کرده است و هم به دلایل مذکور در سختی های بیشتری نیز قرار گرفته و بیشتر نیز خواهد شد.

وی تصریح کرد: فعالان عرصه مدیریت حوزه باید میراث عظیم را گرفته و برای شکوفایی این حوزه برای نسل های آینده نیز برنامه ریزی کند؛ در این عرصه باید شجاع و نیرومند باشیم و باید بدانیم که در مقابل وظایف پیچیده و حساس و دشوار قرار داریم و در این عرصه نباید احساس آرامش داشته باشیم.

دستگاه ستادی باید رویکرد راهبردی و آینده نگر داشته باشد

وی افزود: دستگاه ستادی باید رویکرد راهبردی و آینده نگر داشته باشد و تمام کسانی که در معاونت ها و مراکز هستند، باید بدانند که ستاد فعال آنها باید برنامه ریز آینده ریز برنامه های امروز و فرداهای حوزه باشد و این قوه عاقله بسیار لازم و ضروری است.

مدیر حوزه های علمیه کشور بیان کرد: این قوه عاقله باید کار ستادی قوی انجام دهد؛ منابع انسانی ما باید راهبردی اندیش و دارای تفکر استراتژیک و آینده نگر باشند و همچنین باید نگاه ستادی و خط دهی و جهت دهی داشته باشند؛ این نیروها باید نگاه فنی و کارشناسی دقیق و حرفه ای داشته باشند تا بتوانند از منابع، استفاده بهتری کنند.

کارها آسیب شناسی شوند

آیت الله اعرافی تصریح کرد: آسیب شناسی دائمی باید در این ستاد انجام شود، زیرا اگر کار اداری در جریان روزمره قرار گیرد نمی تواند متناسب با روز حرکت کند و قطعا عقب خواهد ماند؛ این ستاد باید جمع بین اصالت سنت های عمیق حوزه و نگاه نو را به رغم سختی و مشکل بودن انجام دهد.

حوزه نیازمند روح بسیجی و تحرک سریع است

وی گفت: روح بسیجی و تحرک سریع باید در ستاد مدیریت حوزه وجود داشته باشد؛ یعنی با قناعت و زهد و سرعت لازم باید کارها انجام شود؛ نکته دیگر بحث صرفه جویی و تاکید بر شعار سال است؛ حوزه برای اقتصادمقاومتی و شعار سال دو مسئولیت که شامل خود و عرصه های بیرونی است.

عضو شورای عالی حوزه بیان کرد: درست است که در نگاه سازمانی تقسیم کار انجام شده است، ولی باید با هم افزایی و تقسیم کار همراه با همکاری و مودت یک نگاه روحی و برنامه ای را در خود ارتقا دهد.

وی تصریح کرد: معتقد به این نیستیم که انسان ها باید عوض شوند، بلکه باید معتقد باشیم که انسان ها باید مرتبط با برنامه ها و تحولات، تعالی پیدا کنند؛ این تعالی باید در حوزه اخلاقی، کاری و برنامه ای وجود داشته باشد.

افق کلان 1414 تدوین شد

عضو جامعه مدرسین افزود: اگر بخواهیم یک سال و نیم گذشته دوره جدید مدیریت را ارزیابی کنیم با نقاط ضعف و قوتی مواجه می شویم؛ در سال 96اسناد کلان پشت سر گذاشته شد و افق کلان 1414 نیز در این زمینه تدوین شد.

مدیر حوزه های علمیه کشور بیان کرد: آنچه در پیش روی داریم، نخست آن است که ذیل این نظامات جامع بین 10 تا 50 پاره نظام وجود دارد که باید توسط مدیریت های مختلف نهایی شود؛ نکته دوم آن است که امسال اولین برنامه 5 ساله عرضه خواهد شد.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: برنامه اول قطعا در ماه های آینده اجرا خواهد شد و به رغم کم وکاستی های که احتمالا خواهد داشت، ولی به دنبال تکمیل آن هستیم؛ آیین نامه ها و ضوابط نیز باید در آینده تکمیل شود.

وی با بیان این که در گذشته نیز با توجه به شرایط و ظرفیت ها کارهای خوبی انجام گرفته، اما با کارهای انجام نگرفته فاصله زیادی داریم گفت: کارهای بسیار بزرگی وجود دارد که باید انجام دهیم؛ ذیل هر یک از معاونت ها و مدیریت ها، دهه ها نکته کوچک و بزرگ است که باید با خون دل و مجاهدت و روحیه بسیجی محقق شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha