چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
محمد تقی سبحانی

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: بخشی از فسادهای امروز جامعه ما نتیجه ضعف و عدم توفیق در عملکرد گذشته دستگاه های تربیتی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین محمد تقی سبحانی، رئیس قطب ایمان و تعمیق باورهای دینی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ، پنج شنبه شب طی سخنانی در نخستین نمایشگاه تخصصی تربیت دینی کودک و نوجوان با عنوان شمیم ایمان که به همت معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، با تاکید بر این که تربیت دینی کودک و نوجوان می بایست جزو اصلی ترین اولویت های فعالیت‌های فرهنگی در کشور باشد، ابراز داشت: برخی از فسادهایی که امروزه در جامعه شاهد آن‌ها می باشیم، نشان از عدم عملکرد موفق دستگاه‌های تربیتی در گذشته است و این در حالی است که متاسفانه در حال حاضر بخش قابل توجهی از فرآیند تربیت کودکان در اختیار کسانی است که چندان دغدغه تربیت دینی کودک و نوجوان را ندارند.

وی همچنین با اشاره به این که برخی از معلمانی که درس دینی را تدریس می‌کنند تخصص لازم را ندارند، افزود: دفتر تبلیغات اسلامی به عنوان بخشی از ستاد فرهنگی جامعه در نظر دارد در راستای هم‌افزایی مجموعه‌ها و موسسات فعال در عرصه تولید محصولات تربیت دینی کودک و نوجوان اقدامات جدی به عمل آورد.

رئیس قطب ایمان و تعمیق باورهای دینی دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به این که نظام فرهنگی نمی‌تواند دولتی باشد، گفت: شناسایی نقاط خلأ و در مرحله بعدی رفع آن ها بی شک تاثیر بسیاری در افزایش سطح کیفی محصولات و تحقق اهداف تربیت دینی کودک و نوجوان دارد و لذا نباید از این مهم غافل شد.

حجت الاسلام و المسلمین سبحانی همچنین با اشاره به اینکه نبود ایده‌های خلاقانه، به‌روز و پیش‌رو یکی از نقطه‌های خلا فعالیت‌های فرهنگی است، گفت: دشمن در عرصه تولید محصولات کودک و نوجوان به سرعت درحال پیشرفت است و اگر ما لحظه‌ای توقف کنیم به شدت از آن‌ها عقب خواهیم ماند.

وی با بیان اینکه درنظر داریم مشابه چنین نمایشگاه هایی را در سایر استان‌ها نیز برپا کنیم، افزود: ایده‌های برجسته و مطلوب باید به تولید انبوه برسند و ما در نظر داریم این نمایشگاه را به یک فعالیت مستمر و پویا تبدیل کنیم چراکه معتقدیم مساله تربیت دینی کودک و نوجوان از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی با بیان اینکه دفتر تبلیغات از تمام افرادی که ارائه طرح می‌کنند حمایت می‌کند، ادامه داد: در دفتر تبلیغات اسلامی مبلغین سرمایه اصلی هستند و ما وظیفه داریم با مسلح کردن این افراد به ایده‌ها و ابزارهای فرهنگی تحول عظیمی را در جامعه به وجود آوریم.

این استاد حوزه و دانشگاه همچنین بر لزوم بهره گیری حداکثری از ظرفیت موسسات تربیت دینی کودک و نوجوان تاکید کرد و اظهار داشت: تجربه ثابت کرده تا زمانی که بنیاد معرفتی و اعتقادی افراد اصلاح نشود به نتایج مطلوب نخواهیم رسید.

وی با اشاره این که مشکل جامعه ما آگاهی نداشتن از احکام دینی نیست بلکه عدم التزام به عمل به این احکام است، گفت: چنانچه ما بتوانیم درون کودک‌ها را با مبانی و مفاهیم دینی بسازیم دیگر آن‌ها تحت تاثیر محیط قرار نمی‌گیرند بلکه با محیط تعامل کرده و محیط را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند.

۳۱۳/۸

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha