پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
نور موسوی

حوزه/ نویسنده و محقق حوزوی گفت: بی شک تبعیت از سیره و اخلاق نبوی، لازمه سعادت دنیوی و اُخروی ماست.

حجت الاسلام  سيد جواد نورموسوي در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با بیان این که بر اساس آیات نورانی قرآن کریم، رسول الله (ص) اُسوه حسنه هستند، اظهار داشت: بی شک ما برای بهتر زیستن نیاز به الگو پذیری از انسانهای کامل داریم تا بتوانیم از آنان  سر مشق بگیریم ، چه آن که اساساً الگو گیری از شخصیت های آسمانی ،یکی از خواسته های اهل ایمان است و در این بین پیامبر(ص) بهترین و کامل ترین الگو می باشد.

وی با بیان این که تبعیت از سیره و کلام نورانی حضرت ، زمینه ساز سعادت دنیوی و اُخروی است، گفت: پیامبر (ص) به حدی متواضع و فروتن بود كه سر را كمتربالا مى‏برد؛ آن چنان‏در برابر خالق ومخلوق خاضع و خاشع بود كه بيشتر سرفرود مى‏آورد و كمتر سر را بلند مى‏كرد و لحظه‏اى ‏بلكه كمتر از لحظه‏اى هم از ياد و ذكر خدا غافل نبود.

حجت الاسلام نور موسوی بیان داشت: پیامبر هرگز بدون جهت سخن نمی گفت ،و اگر سخنى مى‏گفت‏بيشترجنبه موعظه و پند داشت، يا مطلبى را آموزش می داد و يا به معروف وخيرى امر مى‏كرد و يا از شر و منكرى مردم را باز مى‏داشت، خلاصه آن که تمام‏سخنانش سودمند بود و حتی یک کلمه و حرف پوچ و بی ارزش در کلام رسول خدا(ص) مشاهده نمی شد.

این نویسنده و محقق حوزوی گفت: اگر حضرت مى‏خنديد از تبسم تجاوز نمى‏کرد، زيرا قهقهه و خنده با صدا با شئون‏انسان مودب منافات دارد چه رسد به انسان كامل و چه به خصوص اشرف‏مخلوقات؛ ایشان هر وقت‏وارد مجلس مى‏شد، هرجا که جای خالی بود می نشست و مانند برخی از ما خودخواهان يا نادانان نبود كه دنبال صدر مجلس هستيم و خيال‏مى‏كنيم كه بايد بالا و بالاتر نشست.

وی افزود: پیامبر اکرم(ص) آرام و آهسته سخن می گفت و هيچ گاه فرياد نمى‏زد وصدا را بلند نمى‏كرد. و مجلس آن حضرت نيز از چنان آرامشى‏برخوردار بود كه عين ادب و تواضع است .

حجت الاسلام نورموسوی ادامه داد: ایشان هرگز سخن کسی را قطع نمی کرد تا شخصى مشغول سخن گفتن بود، به او خوب گوش مى‏داد و پس از تمام‏شدن سخنش آرام پاسخش را مى‏گفت و چنان اصحابش را تربيت كرده ‏بود كه هرگاه لب مباركش به سخن باز مى‏شد، تمام حاضران ساكت‏مى‏شده و سراپا گوش مى‏شدند.

وی گفت: حضرت رسول(ص) با فقرا و مستمندان همنشین بود و از نشستن با فقرا بيشتر لذت مى‏بردو اگر با ثروتمندان مى‏نشست‏به خاطر هدايت كردن آنان بود نه چيزديگری.

وی ابراز داشت:  هر گاه پيامبر مى‏خواست‏به مجلسی وارد شود و با مردم‏برخورد كند، خود را آرايش مى‏داد يعنى درآينه مى‏نگريست و موهاى خود را شانه مى‏زد. لباس تمیز و مرتب می پوشید و محاسن مبارك را شانه مى‏زد. پيوسته ‏بوى خوش عطر از حضرت از مسافتى دور استشمام مى‏شد، به طوری که هرگاه حضرت به مسجد وارد می شد، مردم از بوى عطر ایشان ‏که از مسافتى به مشامشان مى‏خورد، متوجه ورود حضرت مى‏شدند.

وی افزود: از سویی هر وقت‏پيامبر مسلمانى را مى‏ديد فوراً با  او مصافحه می کرد و به او دست‏مى‏داد و بر اين امر بسيار تاكيد می فرمود.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha