جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ مراسم اختتامیه یازدهمین همایش بین المللی  پژوهش‌های قرآنی

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گفت: تمام آیات قرآن باید به صورت جامع و کامل معرفی شود و جمهوری اسلامی امروز الگوی مسلمانان و آزادی‌خواهان عالم شده است و دشمنان اسلام از این نگران هستند؛ اگر جمهوری اسلامی استکبارستیزی را نداشت کسی از آن وحشت نداشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی، صبح امروز ۳۰ فروردین ماه در مراسم اختتامیه یازدهمین همایش بین المللی پژوهش‌های قرآنی با محوریت استکبارستیزی در آیات قرآن کریم که در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: حدود سه قرن مطالعه کشورهای استعماری برای سلطه‌گری بر کشورهای اسلامی از مصائب جهان اسلام است؛ دشمنان اسلام در این زمینه اقدامات فرهنگی و فکری و از طرفی اقدامات عملی مختلفی انجام دادند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی ادامه داد: سعی کردند اسلام را دور از مسائل سیاسی، اجتماعی به مردم معرفی کنند؛ در این راستا با تمام ابزار این مسأله را گفتند و نوشتند و تبلیغ کردند که متأسفانه برخی از علمای دین هم باور کردند که سیاست از دیانت جداست.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به قیام امام خمینی (ره) و عرضه اسلام حقیقی و برپایی نظام اسلامی توسط ایشان گفت: با توجه به اینکه هدف رهبر کبیر انقلاب اسلام اصیل بود، قانون اساسی بر اساس قرآن و سخنان اهل بیت نوشته شد و به عنوان یک میثاق ملی ماندگار شد.

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اسلام را به دنیا معرفی کرد؛ استعمارگران برای منحرف کردن این مسیر اقدامات سیاسی و فکری و عملی را انجام دادند؛ آن‌ها باز تکرار کردند که سیاست امر ناپسندی است که در شأن علمای دین نیست که در این امور ورود کنند؛ اموری که دارای خدعه و فریب و نیرنگ است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی با اشاره به تربیت افرادی برای تبلیغ این نظریات غلط، ابراز داشت: در این راستا به دنبال این بودند که مردم تنها در منازل خود احکام اسلامی را اجرا کنند و عرصه جامعه جای دین نیست؛ از سوی دیگر دین را افیون و مخدر و باعث عقب‌افتادگی جامعه اسلامی مطرح کردند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار داشت: تبلیغ کردند که اگر مسلمانان بخواهند پیشرفت کنند باید از نوک سر تا ناخن پا اصول و فرهنگ غربی را در جامعه اسلامی اجرا کنند.

وی ادامه داد: استعمار افرادی با تفکر موافق آن‌ها را شناسایی کرد که آتاتورک و آل سعود و رضاشاه از جمله آن‌ها بودند؛ آن‌ها به دنبال این بودند که سیاست را از دیانت جدا کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی افزود: نظام سلطه را به وجود آوردند و سازمان‌های بین‌المللی را بر این اساس طراحی کردند که برای خود حق وتو را قائل شدند که امام خمینی(ره) فرمودند «قانون وتو قانون جنگل است» و این دنیا را به اختیار خود در آوردند و مسلمانان را سال‌ها از نظر فکری و عملی اداره کردند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: امام (ره) در مقابل این ساختار را از بین بردند؛ امام خمینی فرمود تمام مشکلات ما از آمریکا و اسرائیل و شاه است و این‌ها را سه محور تبلیغ اعلام کردند و از روحانیان خواستند که در ایام تبلیغی هم این مسائل را تبلیغ کنند.

وی با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷ گفت: به این وسیله ساختار نظامی جمهوری اسلامی بدون وابستگی به دو بلوک شرق و غرب به وجود آمد؛ با شعار امام خمینی مبنی بر «نه شرقی، نه غربی، فقط جمهوری اسلامی» امری بود که در آن زمان ناممکن می‌نمود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی با اشاره به دستاوردهای جمهوری اسلامی، ابراز داشت: امام خمینی نظریه جدایی دیانت از سیاست، ناتوانی اداره کشور بدون وابستگی به غرب یا شرق را باطل کرد؛ از سوی دیگر امام ساختار قدرت جهانی که ساختار سلطه‌گری بود را به هم ریخت و از بین برد و فرمود که اسلام در تنها دو مقوله نه ظلم کنید و نه زیر بار ظلم بروید.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره سخن امام مبنی بر اینکه آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند گفت: این ضربه سنگینی بر استکبار جهانی بود؛ پژوهشگران باید ابعاد سیاسی اجتماعی قرآن را بررسی کنند و به جوانان و جامعه آموزش دهند.

وی تصریح کرد: اگر ما به ابعاد سیاسی، اجتماعی و اقتصادی آیات توجه داشته باشیم توحید به معنای واقعی و کامل تحقق پیدا می‌کند؛ اساس اسلام توحید است، برای ما عبادت خدا را نماز و روزه معرفی کرده بودند اما اجتناب از طاغوت را حذف کرده بودند؛ اول کفر به طاغوت و مستکبرین است و همزمان ایمان به خداوند است؛ انسان موحد نمی‌تواند زیر سلطه طاغوت برود و برای خدا شریک قائل شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی با اشاره به اینکه آل سعود بعضی از کشورها را منکر می‌داند، گفت: این در حالی است که خودشان زیر سلطه طاغوت هستند؛ آل سعود در ملک و سیاست آمریکا را پذیرفته است و اسلامی را معرفی می‌کند که آمریکا معرفی می‌کند؛ با منافع آمریکا در تعارض نیست، حرف رژیم صهیونیستی را تکرار می‌کند و به دنبال منافع آن‌هاست که می‌تواند سرزمین داشته باشد؛ غاصب حقی ندارد، و این‌ها که در رأس حکومت آل سعود هستند جاهلانه این مطالب را می‌گویند؛ نماز و عبادت هم دارند اما این‌ها در زمانی قابل قبول است که همراه تقوا باشد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: متقین و مؤمنین کسانی هستند که با طاغوت مبارزه کنند و در مقابل آن بایستند، طاغوت و شیطان اکبر زمان ما آمریکا است؛ به کدام مجوز این طاغوت‌ها به سوریه حمله می‌کنند؟ این قلدری است؛ شبانه به مردم سوریه حمله کنند که هیچ نتیجه‌ای جز افتضاح و رسوایی نداشتند.

وی از پژوهشگران درخواست کرد: به راهکارهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی قرآن بپردازید، دشمنان از این نکته می‌ترسند، اگر ما قرآن را بخوانیم و به آیات سیاسی و اجتماعی آن کاری نداشته باشیم هیچ کدام از مستکبرین با ما مشکلی نخواهند داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گفت: ایمان تنها و جهاد تنها برای نجات ما از شر دشمنان کافی نیست، خداوند وعده داده است که اگر هر دوی این موارد با هم باشد از شر دشمنان نجات پیدا می‌کنیم.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به مظلومیت مردم فلسطین، تصریح کرد: تا وقتی غده سرطانی رژیم صهیونیستی از بین نرود همیشه نگران خواهیم بود، وقتی سازمان ملل و شورای امنیت رژیم نامشروع صهیونیستی را تأسیس کرد ده دقیقه بعد آمریکا آن را به رسمیت شناخت؛ این رژیمی که نامشروع و حرامزاده بود.

وی با اشاره به آیات متعددی از قرآن کریم، گفت: تمام آیات قرآن باید به صورت جامع و کامل معرفی شود و جمهوری اسلامی امروز الگوی مسلمانان و آزادی‌خواهان عالم شده است و دشمنان اسلام از این نگران هستند؛ اگر جمهوری اسلامی استکبارستیزی را نداشت کسی از آن وحشت نداشت؛ این راه حق و راه قرآن است و چیزی است که خداوند متعال از ما خواسته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی ادامه داد: اگر ما از مظلومان فلسطین، و غزه و سوریه و لبنان و عراق حمایت می‌کنیم یک وظیفه شرعی است؛ این اقدام و سیاست نظام جمهوری اسلامی بر اساس آیات شریفه قرآن است؛ این نظام به دنبال توسعه‌طلبی نیست ولی دفاع از هر ستمدیده‌ای را وظیفه خود می‌داند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه وقتی آمریکا به عراق تجاوز کرد از آن‌ها خواست که آیات جهاد را از متون مدارس خود حذف کنند؛ فرمانده انگلیسی بعد از شنیدن اذان نگران شد، ولی وقتی متوجه شد با سیاست‌های انگلیس در تعارض نیست گفت بگذارید هر قدر می‌خواهند اذان بگویند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: پژوهش‌های قرآنی سبب شود که گفتمان کاملی از قرآن از مسائل اجتماعی و سیاسی و اقتصادی و مانند این‌ها مطرح شود و راهی باشد که در ابعاد مختلف به قرآن عمل شود و این در صورتی است که آیات قرآن را صحیح بدانیم، بفهمیم و در اختیار مخاطبان خود قرار دهیم.

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha