جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ مراسم نکوداشت صاحب جواهر با عنوان «معیار فقاهت»

حوزه/ استاد خارج حوزه علمیه قم، اخلاق علمی والای مرحوم صاحب جواهر را ستود و یکی از آنها را نام بردن از مخالفان علمی نظرات و بیان کامل نظرات آنها دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله کریمی جهرمی امروز 30 فروردین در نشست نکوداشت مرحوم صاحب جواهر که با عنوان «عیار فقاهت» در مدرسه آیت‎الله العظمی گلپایگانی برگز ار شد بیان کرد: اخلاق علمی صاحب جواهر دارای ابعاد مختلف است؛ ابعاد علمی ایشان در مقام اجتهاد و فقاهت و استنباط احکام الهی و همچنین اخلاق علمی این فقیه، به عنوان یک شخصیت کم نظیر در میان فقهای شیعه را باید مورد بررسی قرارداد.

وی افزود: مرحوم صاحب جواهر، زمانی که  وارد مساله ای  از مسایل می شدند، پایگاه مساله را از نظر اقوال بیان می کردند؛  توجه به اقوال و نظر بزرگان در قول مذکور از نظر ایشان بسیار مهم بود؛ ایشان به دنبال بیان این مطلب بودند که نظر خود را فصل الخطاب نمی دانم بلکه نظرات فقها را نیز بیان می کنم.

استاد حوزه بیان کرد: مرحوم صاحب جواهر بسیار خداترس بودند و به هر نحو سعی می کردند که سخن خود را بدون در نظر گرفتن عمق آیات و روایات و نظرات فقهای بزرگ بیان نکنند.

وی افزود: مرحوم آیت‎الله العظمی اراکی از قول مرحوم سیدآقا نورالدین اراکی بیان فرمودند که یکی ازشاگردان صاحب جواهر، طلب تصدیق اجتهاد از سوی ایشان کرد؛ ایشان نیز اجازه نامه ای برای وی صادر کردند؛ در آن اجازه نامی از اجتهاد نیامده بود ولی وی با دست خط خود، اجازه اجتهاد را وارد دستخط ایشان کرد.

استاد حوزه بیان کرد: پس از حضور وی در مجامع علمی و شهرهای مختلف وی سرزبان ها افتاد که چگونه توانسته از مرحوم صاحب جواهر اجازه دریافت کند؛ روزی یک پینه دوز در مسیر رفت و آمد وی بود که به هیچ وجه به او اعتنا نمی کرد؛به همین خاطر روزی به سراغ وی رفت و به او سلام کرد و مرد پینه دوز به وی گفت که سلام بر تو ای شیاد؛ سپس بیان کرد که تو در اجازه عبدصالح، دسیسه کردی و تدلیس نمودی؛سپس بیان کرد که تو در جمع دوستان حضرت ولی عصر(عج) به عنوان مدلس مطرح شدی که بر عبد صالح دسیسه کرده‏ ای؛ این سخن به این معنی است که امام زمان مرحوم صاحب جواهر را عبدصالح خطاب کردند؛ آن شیخ نیز سپس توبه کرد و به عنوان یک مساله گو در شهرها و روستاها حضور می یافت و دست از بلندپروازی برداشت.

آیت الله کریمی جهرمی اظهارکرد: مرحوم صاحب جواهر، در نظرات علمی و مباحث علمی، مخالفان از میان اصحاب را نیز نادیده نمی گیرد بلکه نام آنها را با استدلالات آنها بیان می کنند و سپس نظر خود را بیان می کنند؛ ایشان زنجیر تعصب را نسبت به نظر خود از هم می گسستند.

وی اظهارکرد: طلاب و فضلا باید در مقام استدلال حساسیت بسیاری داشته باشند، زیرا در مباحث علمی جدال کردن مهم نیست؛ عمده استناد مرحوم صاحب جواهر به کتاب و سنت بود؛ ایشان هیچگاه به حسب وجود روایات فقهی از آیات صرف نظر نمی کردند و آنها را بیان می کردند.

استاد حوزه بیان کرد: ایشان تقید بسیاری داشت که در استدلالات خود به روایات نیز نظر عمیقی داشته باشد؛ تسلط ایشان به سند، دلالت و متن روایات بسیار عجیب است؛ جامعه علمی شیعه باید به خاطر ریاست چنین فقیهی بر اریکه علمی خود ببالد.

وی گفت: ایشان توجه بسیاری در تصدیق احکام بر اساس قوت و تعددد روایات داشت؛ حمل و جمع روایات را مد نظر داشت و حرمت بسیاری به روایات می نهاد، زیرا معتقد بودند که این روایات سخن شریف ائمه(ع) است و به هیچ عنوان از آنها به سادگی نمی گذشتند.

کریمی جهرمی اظهارکرد: ایشان می فرمود، هیچ کسی را نمی توان با علی(ع) و آل علی(ع) مقایسه کرد؛ زیرا هرکسی به هر میزانی بزرگ است که در مقابل ایشان و آل ایشان متواضع باشد و هیچ کسی نباید روایات این حضرات را نادیده بگیرد.

وی اظهارکرد: این اجتهاد، اجتهاد با برکت و مقدسی است؛ زیرا تحقیق به علاوه خضوع در مقابل اولیای الهی باعث رشد علمی و اخلاقی و معنوی و برکت و توفیق انسان می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha