چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
اجلاسیه مدیران مدارس علمیه تهران

حوزه/ رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران گفت: طلبه کارمند یا فرد عادی نیست، بلکه راهبر اجتماعی است و نقش‌آفرین در مقیاس تاریخ است، لذا باید به خودآگاهی تاریخی برسد، از آن نوع آگاهی که امام خمینی و مقام معظم رهبری رسیدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، استاد علی اکبر رشاد رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران، در اجلاسیه مشترک مسئولین و مدیران مدارس حوزه علمیه استان تهران که در مجتمع فرهنگی کوثر شهر بابلسر در حال برگزاری است با بیان این که هدف و غایت دین تامین سعادت دنیوی و اخروی بشریت است، اظهار داشت: هر کاری و هر برنامه‌ریزی برای کاری از یک هدفی آغاز می‌شود به عبارت دیگر ابتدا باید هدف و غایت مسجل و مقرر شود و سپس معطوف به آن غایت و هدف، فکر و برنامه و فعل از ما صادر شود. با توجه به این مقدمه؛ اهداف این اجلاسیه مشترک برنامه ریزی برای رشد و ارتقاء علمی و تربیتی طلاب می باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه اهداف حوزه ذیل اهداف دین تعریف می‌شود، افزود: غایت و هدف دین تأمین سعادت دنیوی و اخروی آحاد امت در جوامع انسانی و اسلامی است. غایت و کمال نهایی دین استکمال نفوس است و از برآیند استکمال نفوس قهراً تقرب به بارگاه الهی هم حاصل می‌شود و به تبع آن سعادت دنیوی و اخروی هم تأمین می‌شود و این همان غایت دین است.

وی افزود: حوزه علمیه برای تأمین این غایت و رسیدن به این هدف فعالیت می‌کند البته باید توجه داشت که حوزه به معنای در و دیوار و سقف نیست بلکه منظور ما از حوزه علمیه یعنی طلاب، مدرسین و برآیند آن یعنی عالم دینی است.

استاد رشاد با بیان این که حوزه علمیه می‌خواهد عالم دینی تربیت کند یعنی عالمی که وجودش دینی است. عالمی که علاوه بر فهم دین؛ فعل دین و تجلی دین است و وجود او تجسم دین است، افزود: اگر بخواهیم عالم دینی تربیت کنیم باید او را مجهز کنیم و ظرفیت‌ها و استطاعت‌ها و استعدادهای او را که در وجود و فطرتش تعبیه شده است به فعلیت برسانیم.

رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران عنوان داشت: در جهت تحقق و بالفعل نمودن این ظرفیت ها باید استعدادهای آن طلبه را در حوزه معرفت، معنویت، مهارت و هویت شناسایی، پرورش و ارتقاء دهیم و این نیازمند یک برنامه ریزی راهبردی است.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران اظهار کرد: تحقق استعدادها در چهار بعد معرفت، معنویت، مهارت و هویت باید در دستور کار مسئولین و مدیران مدارس علمیه قرار بگیرد. به عبارت دیگر در حوزه‌های علمیه باید انسان‌هایی تربیت کنیم که در این چهار بعد به نقاط و اهدافی که ترسیم و پیش بینی شده است، دست یابند و خود تحصیل‌کرده‌ی این چهاربعد شده باشند.

الزامات ده گانه  تربيت طلاب عالم و آگاه به زمان

استاد رشاد تصریح کرد: در حوزه های علمیه بناست عالم دینی تربیت کنیم که این چهار جهت را در حد اعلا و در حد کمال تحصیل‌کرده باشد و اگر بخواهیم این چهار جهت محقق شود باید مراحل اجرایی آن را در ۱۰ عرصه جستجو و پیگیری کنیم. اول؛ معرفت و ایمان آگاهانه، یعنی معرفت و ایمان آگاهانه را به طلبه شاغل در حوزه ارائه بدهیم. دوم؛ حکمت و عقلانیت را در طلاب فعلیت برسانیم.

وی در تشریح روند اجرائی تحقق اهداف جامع تربیتی در حوزه علمیه، افزود: سوم متعبد بودن طلبه است به عبارت دیگر طلبه باید متعبد و متأدب به آداب معنوی و الهی بار بیاید و تربیت شود. چهارم؛ تهذیب و تخلق نفس است بنا بر این باید اخلاق طلبه را اصلاح کرد به گونه ای که او متخلق به اخلاق الهی شود. پنجم؛ شرایطی باید فراهم شود تا طلبه به خودآگاهی تاریخی و رسالت شناسی صنفی و ذی طلبگی برسد.

رئیس شورای حوزه علمیه تهران عنوان داشت: ششمین مورد آن است که طلبه را به خودآگاهی تاریخی و بصیرت سیاسی مجهز کنیم یعنی طلبه باید بداند در کجای تاریخ ایستاده است و هم‌اکنون تاریخ از او چه انتظاری دارد و او چه نقشی در آینده تاریخ این ایفا خواهد نمود.

وی افزود: طلبه کارمند یا فرد عادی نیست، بلکه راهبر اجتماعی است و نقش‌آفرین در مقیاس تاریخ است لذا باید به خودآگاهی تاریخی برسد. از آن نوع آگاهی که امام رسید از آن نوع آگاهی که رهبر معظم انقلاب و بعضی از اعاظم رسیده‌اند.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران بیان داشت: در سال‌های پایانی قرن بیستم میلادی در حالی که حیات و شئون بشری تحت سیطره حکومت سکولاریسم بود و بشر از سکولاریسم و الحاد و زندگی بدون معنویت خسته شده بود، امام خمینی که یک عالم اگاه به زمانش بود فهمید که الان وقت آن است تا معنویت و دیانت در جهان حاکم شود و این نکته مهم را بشریت نفهمیده بود برای اینکه بشریت آن روز گرفتار و دلبسته‌ی دو بلوک شرق و غرب بود.

استاد رشاد ادامه داد: هفتم؛ سلامت و نشاط روحی و جسمی است، زیرا مسئله سلامت روحی و جسمی برای رشد علمی و معنوی طلبه بسیار مهم است. هشتم؛ پرسشگری و نقد ورزی است یعنی طلبه را باید نقاد و پرسشگر تربیت کرد. نهم؛ جامعیت و عمق علمی است. و دهم؛ مهارت‌ها و فنونی است که عالم دینی برای ایفای رسالتش به آنها نیاز دارد.

وی تصریح کرد: شکوفایی همه استعدادهای معرفتی و معنوی در وجود و فطرت همه انسان ها قرار دارد. همه انسان ها فطرتاً معرفت‌خواه، ایمان‌گرا، متعبد و متخلق هستند ولی در اثر عوامل برونی و آفاقی او غیر متخلق بار می‌آبد.

رئیس شورای حوزه علمیه تهران در پایان با تاکید بر بررسی کارشناسانه‌ی نحوه عملیاتی شدن طرح جامع نظام تربیتی در مدارس علمیه، گفت: زمانی می توانیم این ده شاخصه را در وجود جوانانی که در حوزه های علمیه در اختیار ما قرار دارند، پیاده و اجرائی کنیم تا طلبه به عنوان یک عالم دینی تربیت شود، این است که جهات مذکور در سطوح مختلف حوزه هدف گزاری و در پایان هر سطح ارزیابی صورت بگیرد، زیرا فقط با مراقبت و نظارت و تعلیم و تربیت هدف گزاری شده است که می‌توانیم این ده جهت را در وجود طلبه به فعلیت برسانیم زیرا همه این ویژگی ها توسط خداوند متعال در فطرت و وجود آدمی تعبیه شده است. 313/42

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha