چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
دیدار با معاون وزیر علوم

حوزه/نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: بسیاری از مسائل غیراخلاقی و سوء‌استفاده‌های دیگر نباید در دانشگاه ها وجود داشته باشد و محیط علمی و دانشگاهی باید از آلودگی‌ها به دور باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از بیرجند، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید علیرضا عبادی، صبح امروز در دیدار با معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: ایمان به علم جهت می‌دهد و آن را تبدیل به علم مفید می‌کند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه عمل و ایمان باید باهم باشند زیرا اگر علم از ایمان جدا باشد هر دو نقش آتش را در جامعه خواهند داشت، تصریح کرد: علم راه رسیدن به هر هدفی است؛ جایگاه علم در هر جامعه‌ای به‌واسطه دانشمندان و عالمان پاک محفوظ و علم یک جایگاه عام‌المنفعه دارد و نباید به افراد خاص و اندیشه‌های خاص تعلق داشته باشد.

وی افزود: بسیاری از مسائل غیراخلاقی و سوءاستفاده‌های دیگر نباید در دانشگاه ها وجود داشته باشد و محیط علمی و دانشگاهی باید از آلودگی‌ها به دور باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبادی با بیان اینکه در تحقق اهداف اسلامی علم و ایمان باید سرلوحه کار مسئولان باشد، خاطرنشان کرد: متأسفانه توجه تنها به کمیت، کیفیت را آسیب می‌رساند و در نهایت هزینه زیادی را به  دنبال خواهد داشت.

وی گفت: بی‌توجهی نسبت به تعداد فارغ‌التحصیلان سبب بیکاری جوانان در جامعه شده و این امر موضوع خوبی نیست و در این جهت مسئولان موظف‌اند تا در موضوع علم‌آموزی به تعداد فارغ‌التحصیلان توجه کنند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه انسان، موجودی نامتناهی است و علم‌آموزی تنها نیمی از مسائل و حقیقت وی را روشن می‌کند افزود: کسی نمی‌تواند مانع تحصیل کسی شود ولی نیاز به تحصیل کاربردی داریم نه تحصیلی که برای تفاخر باشد.

وی با بیان اینکه مسئولان مربوطه باید توجه لازم به علم و ایمان در راستای تحقق اهداف اسلامی داشته باشند، بیان کرد: به همان اندازه که داشتن علم در جامعه مهم است جهت دادن به آن نیز از ایمان فرد است و باید به نحو مفید از این علم استفاده کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبادی با اشاره به وجود فارغ‌التحصیلان بیکار در استان افزود: اگر به موضوع فقهی توجه می‌شد این‌گونه نبود.

دانشگاه‌ها ابعاد آموزشی را سرلوحه کار خود قرار دهند

معاون پارلمانی وزیر علوم تحقیقات و فناوری نیز با بیان اینکه  باید درصدد کیفیت بخشیدن به دانشگاه‌ها باشیم، گفت: در حال حاضر وضع آموزش عالی رضایت‌بخش نیست و دانشگاه‌ها باید وظیفه خطیر خود که بعد آموزشی است را سرلوحه کار خود قرار دهند، متأسفانه در دانشگاه‌ها مدرک‌گرایی رواج دارد.

حسین سیمایی صراف با بیان اینکه برای رفع مدرک‌گرایی سند آمایش آموزش عالی را تدوین کرده‌ایم افزود: تاکنون سند آموزش عالی نادیده گرفته‌شده است و تلاش داریم در دانشگاه‌ها کیفیت بر کمیت پیشی گیرد و در این راستا نیازمند همکاری مسئولان برای اجرایی کردن سند هستیم.

معاون پارلمانی وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: با جذب اساتید قابل و دانشجویانی که طالب علم باشند می‌توانیم به موفقیت دست پیدا کنیم؛ وضع آموزش عالی در حال حاضر رضایت‌بخش نیست  و 25 درصد جمعیت کشور را دانشجویان به خود اختصاص داده‌اند؛ دانشگاه‌ها با گسترشی که در حوزه آموزشی پیداکرده‌اند، وسیله‌ای برای کسب اعتبار، مدرک و تفاخر بوده لذا دانشگاه‌ها از مأموریت خود دور شده‌اند و با وجود دانشگاه‌های زیادی که در کشور دایر است دیگر نیازی به تأسیس دانشگاه نداریم.

وی با بیان اینکه باید درصدد کیفیت بخشیدن به دانشگاه‌ها باشیم، گفت: ما به دنبال مسئولان، استادان و مدیرانی هستیم که به دنبال توسعه آموزشی در دانشگاه‌ها باشند.

سیمایی افزود: متأسفانه با وجود اینکه تعداد دانشجو در دانشگاه زیاد است جامعه با مشکل مواجه شده چراکه دانشگاه‌ها باید سبب رفع موانع آموزشی جامعه باشند و کیفیت بخشیدن به آموزش دانشجویان و سازماندهی دانشگاه‌ها نیازمند حمایت مسئولان کشور است؛ دانشگاه‌ها باید وظیفه خطیر خود که بعد آموزشی است را سرلوحه کار خود قرار دهند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha