جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سید مهدی میرغیاثی

حوزه/ مستندساز و فیلمساز حوزوی یکی از موثرترین ابزارهای حمایت از کالای ایرانی را تولید محتوای رسانه ای و ارایه آن در قالب های مختلف انیمیشن، فیلم ، مستند، تیزر، نماهنگ و ... دانست.

به گزارش خبرگزاری حوزه، سید مهدی میرغیاثی از جمله جوانان در عین حال مجرب و کاربلد فیلمساز و مستندساز شهرمان است که ضمن تحصیلات حوزوی تاکنون در جشنواره های مختلفی از جمله فیلم و عکس استان و جشنواره فیلم اشراق، هنرهای آسمانی و ... ، به عنوان چهره برگزیده مورد تجلیل قرار گرفته و در کنار مستندسازی و فیلمسازی ، چندسالی است در عرصه ساخت تیزرهای فرهنگی نیز با مجموعه های رسانه ای و نیز شبکه های مختلف تلویزیون همکاری دارد.

با او در خصوص فعالیت های هنری اش و نیز برخی از مسایل مهم مبتلابه عرصه فیلمسازی در قم ، گپ و گفتی داشته ایم که مشروح آن در ادامه می آید؛

برای شروع بحث بفرمایید که از چه زمانی فعالیت هنری را آغاز کردید و این علاقه چگونه در شما شکل گرفت؟!

سال 70 و دوران دبیرستان بود که به دلیل علاقه زیاد به تئاتر، فعالیت هنری ام را در حوزه هنری قم با اجرای نمایش آغاز کردم. چند سال بعد نیز وارد فعالیت های مربوط به صدا و سیمای استان شدم و کار برنامه سازی را در شبکه قم به طور جدی شروع کردم.

البته در سال 75 طلبه حوزه علمیه شدم و در طول همه این سال ها در کنار کارهای هنری و فیلمسازی و برنامه سازی، دروس حوزوی را نیز دنبال کرده ام.در دهه هفتاد به طور مداوم با حوزه هنری استان همکاری داشتم ، ضمن آن که مدتی نیز با یکی از موسسات رسانه ای و تولید فیلم مرتبط بودم.

علاوه بر این چند سالی نیز مدیر تولید کارگاه فیلم و عکس آستانه مقدسه حضرت معصومه (س) بودم و همچنین چند سال نیز به عنوان مدیر تولید و مدرس با دانشکده صداو سیمای قم کار کردم.

در حال حاضر بیشتر تمرکز بر چه فعالیتی دارید؟

هم اکنون بیشتر در زمینه تولید فیلم کوتاه دینی و نیز تولید تیزر تلویزیونی متمرکز هستم.

اواخر سال گذشته نیز فیلم نیمه بلندی با عنوان "حوالی حریم" ساختم که انشاالله امسال رونمایی می شود

کمی درباره موضوع و داستان این فیلم صحبت کنید؛

این فیلم 20 دقیقه ای یک اثر داستانی است که موضوعش درباره عنایت حضرت معصومه(س) به مجاوران و زایران خود است و داستان فردی را روایت می کند که در اطراف حرم مطهر دلال است و بعد از ماجراهایی که برایش رخ می دهد، توجه و ارادتش به حرم و بانوی کرامت بیشتر می شود.

تهیه کننده این فیلم ، خانه داستانی سازمان اوج است و انشاالله قرار است در آینده از یکی از شبکه های تلویزیون پخش شود.

البته همین جا لازم است اشاره کنم در زمینه فیلمنامه نویسی نیز به صورت متناوب از همان سال های دهه 70 ، فعال بوده ام ، هر چند که پس از مدت زمانی دریافتم که نگارش فیلمنامه به تنهایی فایده ای ندارد چرا که معتقدم متاسفانه در کشور ما شرایط تولید فیلم به خصوص برای کسانی که چهره نیستند و حامی جدی مالی ندارند، بسیار سخت است و مخصوصاً فیلمنامه نویس در بسیاری از مواقع اثرش تبدیل به فیلم نمی شود.

البته برخی از فیلمنامه‌هایم توسط دیگر دوستان به مرحله تولید رسید اما نتیجه آن چیزی نبود که انتظارش را داشتم و به همین خاطر از یک مقطعی به بعد مصمم شدم که فیلمنامه‌هایم را خودم تولید کنم.

به هر حال هر کاری از جمله کار ما سختی های خاص خود را دارد ؛ هر چند که معتقدم در حال حاضر نسبت به گذشته به جهت پیشرفت تکنولوژی، تولید فیلم آسان تر شده اما در مقابل سطح انتظار مخاطب نیز افزایش یافته و همین مساله کار را سخت کرده است.

با توجه به نام گذاری سال جاری از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان "سال حمایت از کالای ایرانی" در این خصوص امسال چه برنامه ای دارید؟

با توجه به این که چند سالی است به طور جدی به ساخت و تولید تیزر می پردازم ، قطعاً در این خصوص نیز امسال کارهای مرتبط با سبک زندگی که با موضوع حمایت از کالای ایرانی باشد خواهم ساخت و معتقد هستم که حمایت از برنامه سازان و فیلمسازان و مستندسازی در این خصوص یکی از پیش نیازهای حمایت جدی از کالای ایرانی است چرا که به هر حال مردم با مشاهده یک اثر خوب و جذاب چه در قالب مستند، تیزر و یا فیلم و یا نماهنگ و غیره بیشتر و بهتر رغبت به سمت خرید و مصرف کالای ساخت داخل پیدا می کنند.

با توجه به سال ها سابقه فعالیت هنری در قم و آشنایی با مشکلات ریز و درشت این عرصه، چه صحبتی با نسل جدید فیلمسازی اهل این شهر و دیار دارید؟!

الآن وضعیت طوری است که همه انتظار دارند مسئولان فرهنگی استان از آن ها حمایت کنند که البته بخشی از این انتظارات به حق است اما نباید این انتظار و توقع ایجاد شود که هر کسی که

یک دوره فیلمسازی آموزش دید، انتظار داشته باشد از او حمایت کاملی به عمل آید ، آن هم به خصوص در شرایط فعلی که وضعیت بودجه ای کشور به ویژه در بخش فرهنگ اصلاً مناسب نیست.

از این حیث ما باید خودمان آستین همت را بالا بزنیم و با ارتقای کیفی کار و نیز همت مضاعف ، زمینه فعالیت را برای خودمان فراهم کنیم.

از سویی به شدت معتقدم که هنر وقتی با اقتصاد گره بخورد می تواند راه خود را پیدا کند و لذا ما باید در تولید اثر به فکر مخاطب و سودآوری کار هم باشیم نه این که فکر کنیم برای خود و تحت عنوان ایده هنر برای هنر کار می کنیم.

در فعالیت ما بسیار مهم است که کار دیده شده تا مجموعه هایی مثل تلویزیون یا ارشاد و دیگر نهادها این کارها را خریداری کرده و این مساله باعث شود زمینه برای فعالیت بعدی هنرمندان فراهم شود.

۳۱۳/۸

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha