پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
 حجت الاسلام والمسلمین مهدوی مهر

حوزه/ هیئت عالی رتبه کلیسای ارتدوکس و دانشگاه اسکوپیه مقدونیه، با حضور در سازمان مرکزی جامعه المصطفی، با جانشین ریاست المصطفی دیدار کرد.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین مهدوی مهر، ضمن خوش آمدگویی به هیئت عالی رتبه کلیسای ارتدوکس مقدونیه، اظهار امیدواری کرد این دیدار زمینه افزایش ارتباطات دوجانبه علمی و دینی در آینده را فراهم آورد.

وی در ادامه به معرفی جامعه المصطفی پرداخت و گفت: جامعه المصطفی حدود 40 سال پیش در قم تاسیس گردید و عمده دانش پژوهان آن غیرایرانی و از 130 ملیت مختلف هستند و هم اکنون در 60 کشور جهان فعالیت علمی و آموزشی داریم.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی مهر با اشاره به طراحی چهارصد رشته و گرایش در جامعه المصطفی، خاطرنشان کرد: المصطفی دوره های کوتاه مدت مختلفی را برای آشنایی پیروان ادیان مختلف با اسلام حقیقی ارائه می نماید. 

وی افزود: در جمهوری اسلامی ایران، پیروان ادیان مختلف اسلام، یهودیت، مسیحیت، زرتشت، مجوس و ... آزادانه حضور دارند و همه ساله گفتگوهای مشترک متعددی در جامعه المصطفی و سایر مراکز، با علمای ادیان مختلف برگزار می گردد.

جانشین ریاست المصطفی، حضور هیئت عالی رتبه کلیسای ارتدوکس مقدونیه در ایران را فرصت خوبی در جهت آشنایی علمای ادیان دانست و ابراز داشت: در علوم فلسفه و الهیات، مشترکات فراوانی میان اسلام و مسیحیت وجود دارد و المصطفی نیز از ظرفیت های خوبی در عرصه فلسفه و الهیات برخوردار است که می تواند در ارتباط میان المصطفی و دانشگاه و کلیسای ارتدکس مقدونیه، مفید باشد.

وی با اشاره به برگزاری سمینارهای مشترک اسلام و مسیحیت ارتدوکس توسط جامعه المصطفی، استفاده از ظرفیت های گفتگوی میان ادیان را برای بشریت ضروری دانست و گفت: رهبران علمی و دینی باید زمینه زندگی بهتر و سعادت جامعه خویش را فراهم آورند؛ زیرا اگر نقش خود را در این زمینه به درستی ایفا ننمایند، به حاشیه رانده خواهند شد.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی مهر با اشاره به زمینه های گوناگون گفتگو میان مسیحیت ارتدوکس و اسلام شیعی، ابراز داشت: آشنایی میان پیروان ارتدکس و اسلام پایین تر از حد مطلوب است و تا این آشنایی به درجه مناسبی نرسد، نمی توان توقع تعامل سازنده میان پیروان ادیان را داشت.

وی ایجاد آشنایی و زمینه دوستی میان پیروان ادیان را یکی از وظایف علمای مسلمان و مسیحی دانست و یادآور شد: در نزد مسلمانان تمامی پیامبران الهی محترم هستند، اما حضرت مسیح و مادر ایشان حضرت مریم، از جایگاه ویژه ای برخوردارند تا جایی که مسلمانان نام حضرت مسیح و مادر ایشان را برای فرزندان خود انتخاب می نمایند.

جانشین ریاست المصطفی، در پایان با تاکید بر ظرفیت های فراوان المصطفی برای گفتگوی میان اسلام و ارتدکس، از کلیسای ارتدوکس مقدونیه و دانشگاه اسکوپیه برای برگزاری نشست های دوجانبه و بین الادیانی در موضوعات مختلف دعوت به عمل آورد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha