جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
زهرا حائری

حوزه/ شاگرد شهیده بنت الهدی‌صدر درباره استاد خود گفت: بانو بنت‌الهدی با اعتراض به‌ فسادها و ناهنجاری های اجتماعی شرایط جامعه زمان خود را زیر سوال برد و نقش مؤثری در دگرگون‌سازی پایه‌های اساسی جامعه در انقلاب فرهنگی و مبانی و تفکرات داشت.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، زهرا حائری، از شاگردان شهیده بنت الهدی صدر در همایش «نابغه ای که نمی شناسم» که با حضور جمعی از پژوهشگران، استادان و صاحبنظران داخلی و خارجی در دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به تفکرات بانو صدر دختران و زنان مسلمان باید جلوتر از دیگران باشند، باید آگاه و دیندار باشند تا در هر کجا و تحت هر شرایطی بتوانند محکم بمانند و دین خود را حفظ کنند.

وی در خصوص اثرگذاری بنت الهدی صدر تصریح کرد: ایشان پایه های اساسی جامعه را در انقلاب فرهنگی و مبانی و تفکرات دگرگون کرد حتی در آن شرایط جامعه را زیر سوال برد و نسبت به فسادها و ناهنجاری های اجتماعی اعتراض کرد.

حائری با بیان این که در شرایطی که زنان حتی حق رأی درباره ازدواج نداشتند این بانو به عنوان نویسنده و مجتهد توانست کارهای بزرگی انجام دهد که شروع آن مقاله نویسی بود، افزود: در دورانی که امکان تحصیل و علم آموزی برای دختران و زنان فراهم نبود بنت الهدی صدر تحت آموزش های برادر خود شهید محمد باقر صدر قرار گرفت و با اینکه خواهران راهی به حوزه نداشتند، بانو صدر که از خاندان اهل علم و فقه بود، توانست در منزل خواندن و نوشتن را یاد بگیرد و گام های عظیمی در جامعه بردارد.

شاگرد بانو بنت‌الهدی صدر خاطرنشان کرد: بنت الهدی صدر با شاگردان مدرسه و خانواده های آنان ارتباط گسترده و وسیعی داشت به طوری که توانست در دل‌های خانواده ها نفوذ کند، زیرا دغدغه رفع مشکلات خانواده ها را داشت.

حائری با اشاره به اینکه شهید محمد باقر صدر در بسیاری از شئونات مربوط به زنان از رأی و نظر این بانو استفاده کرد، عنوان کرد: بنت الهدی صدر می گفت که من از حضرت زینب(س) الگو گرفتم که هیچ وقت برادر خود را رها نکرد و اگر قرار باشد روزی برادرم کشته شود من هم آماده شهادت هستم.

شاگرد بانو بنت الهدی صدر یادآور شد: از زمانی که آیت الله خویی برای دختران نجف مدرسه ای تأسیس کرد تا دختران خانواده های مذهبی بتوانند در آنجا به تحصیل بپردازند، آگاهی، سطح علمی و بیداری دختران  ارتقا یافت.

28/313

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha