پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
ماه رمضان

حوزه/ این میهمانى هیچ سنخیّتى با میهمانى‏ هاى دنیوى ندارد. خداوندِ عالِم و غنى و خالق و باقى و عزیز و جلیل، میزبان انسان‏ هاى جاهل و فقیر و فانى و مخلوق و ذلیل مى‏ شود و مى‏ گوید: من دعایتان را مستجاب مى‏ كنم و براى هر نفسى كه در ماه رمضان مى‏ كشید، پاداش تسبیحى عطا مى‏ كنم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، استاد محسن قرائتی در ادامه سلسله مباحث تفسیری خود با موضوع تفسیر قطره ای به بیان آموزه های آیه 185 سوره بقره پرداخته است.

* آيه               

شَهْرُ رَمَضَانَ اَلَّذِى أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْءَانُ هُدىً لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَتٍ مِنَ الْهُدَى‏ وَالْفُرْقَانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمْ الْشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ وَمَنْ كَانَ مَرِيْضاً أَوْ عَلَى‏ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلاَ يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُواْ الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُواْ اللَّهَ عَلَى‏ مَا هَدَيكُمْ وَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ‏

* ترجمه                      

(روزه در) ماه رمضان، ماهى است كه قرآن در آن نازل شده است. (و قرآن كتابى است كه) هدایتگر مردم همراه با دلائل روشنِ هدایت و وسیله تشخیص حقّ از باطل است، پس هر كس از شما كه این ماه را دریابد، باید روزه بگیرد. و آنكس كه بیمار یا در سفر باشد، روزهاى دیگرى را به همان تعداد روزه بگیرد. خداوند براى شما آسانى مى‏ خواهد و براى شما دشوارى نمى‏ خواهد (این قضاى روزه) براى آن است كه شماره مقرّر روزها را تكمیل كنید و خدا را بر اینكه شما را هدایت كرده، به بزرگى یاد كنید، باشد كه شكرگزار گردید.

* نکته ها                     

«رمضان» از ماده «رَمض» به معناى سوزاندن است. البتّه سوزاندنى كه دود و خاكستر به همراه نداشته باشد. وجه تسمیه این ماه از آن روست كه در ماه رمضان، گناهان انسان سوزانده مى‏ شود.

ماه رمضان، ماه نزول قرآن مى‏ باشد و تنها ماهى است كه نامش در قرآن آمده و شب قدر نیز در این ماه است. در تفسیر برهان از پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله نقل شده است كه فرمودند: تمام كتاب‏هاى آسمانى، در ماه رمضان نازل شده ‏اند. ماه رمضان، بهترین ماه خدا است. آن حضرت در جمعه آخر ماه شعبان، خطبه مفصلى در عظمت ماه رمضان ایراد كرده‏ اند كه در بعضى از تفاسیر و كتب روایى آمده است. [بحار، ج‏96، ص‏356] همچنین در صحیفه سجادیه، امام سجاد علیه السلام در وداع ماه رمضان مناجات جان سوزى دارند.

اسلام دین آسان و بناى آن بر سهولت و عدم‏ سخت‏گیرى است. هر كس مریض یا مسافر بود روزه نگیرد و قضاى آن را انجام دهد. اگر وضو گرفتن مشكل است، تیمّم را جایگزین مى‏كند. اگر ایستادن در نماز مشكل است، اجازه‏ ى نشسته نماز خواندن را مى‏ دهد. كه این قانون به نام «قاعده لاحرج» در فقه مشهور است.

* رمضان، ماه مهمانى خدا

در رمضان، مؤمنان با كارت «یا ایّها الّذین آمنوا كُتب علیكم الصّیام» به میهمانى خداوند دعوت شده‏ اند، و این میهمانى ویژگى‏ هایى دارد:

1- میزبان، خداوند است و میهمانان را شخصاً دعوت كرده است.

2- وسیله پذیرایى، شب قدر، نزول قرآن، فرود آمدن فرشتگان، استجابت دعا، لطافت روح، و دورى از دوزخ است.

3- زمان پذیرایى، ماه رمضان است كه به گفته‏ ى روایات، اوّل آن رحمت، وسط آن مغفرت و آخر آن پاداش است.

4- چگونگى پذیرایى، شب قدر به گونه‏ اى است كه در آن نیاز یك سال میهمانان تأمین مى‏ شود و زمین با نزول فرشتگان در شب قدر مزیّن مى ‏گردد.

5 - غذاى این ماه، غذاى روح است كه براى رشد معنوى لازم است، نه غذاى جسم. لطف غذاى این مهمانى، آیات قرآن است كه تلاوت یك آیه آن در ماه رمضان همچون تلاوت تمام قرآن در ماه‏ هاى دیگر است.

این میهمانى هیچ سنخیّتى با میهمانى‏ هاى دنیوى ندارد. خداوندِ عالِم و غنى و خالق و باقى و عزیز و جلیل، میزبان انسان‏ هاى جاهل و فقیر و فانى و مخلوق و ذلیل مى‏ شود و مى‏ گوید: من دعایتان را مستجاب مى‏ كنم و براى هر نفسى كه در ماه رمضان مى‏ كشید، پاداش تسبیحى عطا مى‏ كنم. [خطبه‏ى پیامبر صلى الله علیه وآله در جمعه آخر ماه شعبان]

* آداب مهمانى

در وسائل الشیعه [وسائل، ج‏7، ص‏119] براى اخلاق روزه‏دار در ضمن روایت مفصلى مى‏خوانیم: روزه‏دار، از دروغ، گناه، مجادله، حسادت، غیبت، مخالفت با حقّ، فحش و سرزنش و خشم، طعنه و ظلم و مردم آزارى، غفلت، معاشرت با فاسدان، سخن‏چینى و حرام‏خوارى، دورى كند و نسبت به نماز، صبر و صداقت و یاد قیامت توجّه خاصّ داشته باشد.

شرط حضور در این مهمانى، فقط تحمّل گرسنگى نیست. در حدیث آمده است: آن كس كه از اطاعت رهبران آسمانى، سرباز زند و یا در مسائل خانوادگى و شخصى با همسر خود بدرفتار و نامهربان باشد و یا از تأمین خواسته‏ هاى مشروع او خوددارى كند و یا والدین از او ناراضى باشند، روزه او قبول نیست و شرایط این ضیافت را به جاى نیاورده است.

روزه گرچه فوائد و منافع طبّى از قبیل دفع و برطرف شدن مواد زاید بدن در اثر گرسنگى را دارد، امّا سحرخیزى و لطافت روح و استجابت دعا در ماه رمضان چیز دیگرى است و محروم واقعى كسى است كه از این همه خیر و بركت محروم باشد.

* پيام ها                      

1- ارزش رمضان، به نزول قرآن است. ارزش انسان‏ها نیز مى‏ تواند به مقدارى باشد كه قرآن در آنها نفوذ كرده باشد. «الّذى اُنزل فیه القرآن»

2- هدایت، داراى مراحلى است: یك مرحله‏ ى عمومى است؛ «هدى للناس» و یك مرحله‏ ى خاصّ است. «وبیّنات من الهدى»

3- وجوب روزه، بعد از یقین به حلول ماه رمضان است. «فمن شهد منكم فلیصمه»

4- قضاى روزه بر مریض و مسافر واجب است. «فعدة من ایام اُخر»

5 - روزه‏ ى قضا، مشروط به زمان خاصّى نیست. «ایّام اُخر»

6- احكام خداوند بر اساس آسانى و مطابق طاقت انسان است. «یرید بكم الیسر»

7- عسر و حرج، واجبات را از دوش انسان برمى‏ دارد. «لایرید بكم العسر»

8 - روزه‏ ى قضا باید به تعداد روزهایى باشد كه عذر داشته است. «لتكملوا العدة»

9- هدایت و توفیق انجام عبادات، از طرف خداست. تكبیر، نشان بزرگداشت خدا و عدم توجّه به خود و دیگران است. «لتكبّروا اللَّه على ما هداكم»

10- روزه، زمینه‏ ساز هدایت انسان و سپاسگزارى اوست. «لتكبّروا اللَّه على ما هداكم و لعلّكم تشكرون»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha