پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
صفوف نماز جمعه

حوزه/ امام عليه ‏السلام، براى نشان دادن اهميت نماز جمعه، تأكيد بسيار كرده است، تا جايى كه مي فرمايد: حتى كسى كه مي خواهد به مسافرت برود، اگر سفرش در روز جمعه باشد، بايد آنقدر مسافرتش را عقب بيندازد كه وقت نماز جمعه فرا رسد و پس از شركت در آن ...

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، هیأت تحريريه بنياد نهج‏ البلاغه در قالب کتاب «پندهاى كوتاه از نهج البلاغه» به جمع آوری بخشى از كلمات و جملات این کتاب ارزشمند و ارائه شرح مختصری از آن پرداخته که در شماره های گوناگون تقدیم حضور علاقمندان می گردد.

* اهميت نماز جمعه

و لا تسافر فى يوم جمعه حتى تشهد الصلاة الا فاصلا فى سبيل الله و فى أمر تعذربه.

* ترجمه

در روز جمعه، تا در نماز جمعه حاضر نشده ‏اى، مسافرت مكن، مگر آنكه سفر تو، براى جهاد در راه خدا باشد، يا براى كارى كه چاره‏ يى جز انجام آن نيست.

* شرح

مردم مسلمان ايران، پس از پيروزى انقلاب اسلامى، به ارزش و اهميت نماز جمعه، به خوبى پى بردند و دانستند كه اين مراسم پر شكوه سياس و عبادى براى وحدت و پيوند مسلمانان چقدر با ارزش است.

اساسا خداوند متعال، براى انكه مسلمانان با يكديگر پيوند و همبستگى بيشترى پيدا كنند و نسبت به همديگر الفت و محبت داشته باشند، با شرايط ويژه‏ ای امر به برگزارى نماز جمعه فرموده است. در مراسم نماز جمعه مسلمانان در يك محل گرد مى ‏آيند، با يكديگر نزديك و متحد مى‏ شوند، مشكلات زندگى خود را بازگو مى ‏كنند و به چاره جوئى مسائل يكديگر مى ‏پردازند، و شخصى فاضل و دانشمند و دلسوزى ، به عنوان امام جماعت آنها را براى حل مشكلات فردى و اجتماعى راهنمائى مى ‏كند.

اين مراسم با شكوه الهى و اسلامى، كه هفته‏ ای يكبار روزهاى جمعه انجام مي گيرد، آنقدر ارزش و اهميت دارد كه خداوند متعال و رسول اكرم (ص) بارها مسلمانان را به شركت در آن، شفارش و ترغيب كرده و حتى سوره‏ اى نيز در قرآن كريم به همين نام نازل شده است.

امام عليه ‏السلام، براى نشان دادن اهميت نماز جمعه، تأكيد بسيار كرده است، تا جايى كه مي فرمايد: حتى كسى كه مي خواهد به مسافرت برود، اگر سفرش در روز جمعه باشد، بايد آنقدر مسافرتش را عقب بيندازد كه وقت نماز جمعه فرا رسد و پس از شركت در آن، مسافرت خود را آغاز كند. مگر آنكه بخواهد براى جهاد در راه خدا و دفاع از اسلام، به جنگ كفار برود، يا انجام ندادن آن، زيارتى جبران ‏ناپذير ببيند. مانند كسى كه براى انجام معامله ای ناچار است، سر ساعت معين در شهر ديگرى باشد و در غير اين صورت معامله به هم مى ‏خورد، و زيان غير قابل جبرانى مى ‏بيند كه معاش خانواده ‏اش را مختل مى ‏كند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha