پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله العظمی سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به اینکه آسیه، مریم، خدیجه(ص) و حضرت زهرا(س) چهار زن برتر عالم هستند، گفتند: حضرت خدیجه(س) دارای ثروت، عشیره، شهرت و احترام بود اما همه اینها را فدای ایمان خودش و رسول اکرم(ص) کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله سبحانی شامگاه جمعه در برنامه چشمه معرفت که از شبکه دو سیما پخش شد، با بیان اینکه از نظر اصول تربیتی، ارائه الگوها یکی از راه های تربیتی است، اظهار کردند: اگر بخواهیم انسانی را تربیت صحیح کنیم، باید الگوهای صحیحی ارائه کنیم تا این فرد با دیدن آن الگو، خودش را با آن تطبیق کند.

ایشان با بیان اینکه الگو در زندگی همه انسان ها مطرح است، تصریح کردند: خیاطی که بخواهد لباسی را به صورت صحیح بدوزد، ابتدا یک الگو در اختیارش می گذارند و سپس طبق آن الگو، می بُرد و می دوزد.

معظم له افزودند: علمای تربیت و آنانی که کارشان امور تربیتی است می گویند یکی از اصول تربیت، نشان دادن انسان های خوب و انسان های بد است تا افراد، آن خوبی ها را ببینند و پیروی کنند و آن بدی ها را ببینند و اجتناب کنند.

این مرجع تقلید با اشاره به آیه ۱۰ سوره تحریم «ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِينَ كَفَرُوا امْرَأَتَ نُوحٍ وَامْرَأَتَ لُوطٍ كَانَتَا تَحْتَ عَبْدَيْنِ مِنْ عِبَادِنَا صَالِحَيْنِ فَخَانَتَاهُمَا فَلَمْ يُغْنِيَا عَنْهُمَا مِنَ اللَّهِ شَيْئًا وَقِيلَ ادْخُلَا النَّارَ مَعَ الدَّاخِلِينَ»، گفتند: قرآن در سوره تحریم، دو الگوی بد و دو الگوی خوب از زنان نشان داده است. بر اساس آیه مذکور، همسران نوح و لوط در عین حالی که در خانواده نبوت و در اختیار دو نبی الهی بودند اما نتوانستند از نور نبوت بهره بگیرند و راه بد را در پیش گرفتند و سرانجام آنان، آتش شد.

حضرت آیت الله سبحانی افزودند: البته مراد از راه بد، این نیست که کار خلاف جنسی انجام دادند؛ تمام زنان انبیا از این مسئله دور هستند اما با مشرکان رفاقت داشتند و اسرار خانه هر دو نبی را به آنها می دادند.

ایشان با اشاره به آیه ۱۱ سوره تحریم «وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِينَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِي عِنْدَكَ بَيْتًا فِي الْجَنَّةِ وَنَجِّنِي مِنْ فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّنِي مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ»، گفتند: قرآن همچنین دو الگوی خوب نشان می دهد که جهان، مانند این دو الگو را کمتر دیده است. آسیه همسر فرعون بهترین زندگی را داشت و قصرها و همه نوع خدمه در اختیارش بود اما هنگامی که حقانیت موسی(ع) برای او روشن شد، راه خدا را گرفت و از فرعون دوری کرد.

معظم له افزودند: هنگامی که آسیه محکوم به اعدام شد از خداوند درخواست کرد که خانه ای برای او در بهشت بسازد و او را از فرعون و کردار نجات بدهد. این زن، تمام زندگی دنیوی را از دست می دهد و رضای خدا را می گیرد؛ او را به چهار میخ می کشند اما از ایمان خود پشیمان نمی شود.

این مرجع تقلید همچنین با اشاره به آیه ۱۲ سوره تحریم «وَمَرْيَمَ ابْنَتَ عِمْرَانَ الَّتِي أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا فَنَفَخْنَا فِيهِ مِنْ رُوحِنَا وَصَدَّقَتْ بِكَلِمَاتِ رَبِّهَا وَكُتُبِهِ وَكَانَتْ مِنَ الْقَانِتِينَ»، تصریح کردند: قرآن در این آیه، مریم را به عنوان یکی از الگوهای نمونه برای زنان معرفی می کند.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان اینکه امروز جهانِ زن، برای خود الگو می خواهد، تصریح کردند: زنان، عملکرد و سبک زندگی الگوی خوب و بد زنان را که در قرآن اشاره شده، مطالعه کنند تا راه و رسم زندگی برای آنان روشن شود.

ایشان با اشاره به اینکه آسیه، مریم، خدیجه(ص) و حضرت زهرا(س) چهار زن برتر عالم هستند، ابراز کردند: حضرت خدیجه(س) دارای ثروت، عشیره، شهرت و احترام بود اما همه اینها را فدای ایمان خودش و رسول اکرم(ص) کرد.

معظم له افزودند: حضرت خدیجه(س) در دوران بسیار سخت شعب ابی طالب همراه رسول خدا بودند اما با پایان این دوره، دیگر برای ایشان طاقت و توانی نماند و در شب دهم رمضان از دنیا رفتند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه پیامبراکرم(ص) علاقه بسیاری به حضرت خدیجه(س) داشتند، تصریح کردند: نبی مکرم اسلام هیچگاه این بانوی بزرگوار را فراموش نکردند و بعد از درگذشت ایشان نیز، آن سال را سال سوگواری اعلام کردند.  

این استاد برجسته حوزه علمیه همچنین بر لزوم الگوگیری از حضرت زهرا(س) تأکید کردند و گفتند: جهان باید از این بانوی عالم سرمشق بگیرد.

حضرت آیت الله سبحانی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع انسان در قرآن اشاره کردند و افزودند: بشر در این جهان، حرکتی را از دوران کودکی آغاز می کند تا به دوران جوانی و بزرگسالی و پیری می رسد. برخلاف خیال او، این حرکت هدفمند است. انسان مؤمن می داند سرانجام این حرکت خداست.

ایشان با اشاره به آیه «إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ»، گفتند: کسانی که از آخرت خبر ندارند، خیال می کنند مرگ آخرین مرحله زندگی است؛ مثل کسی که در کشتی نشسته و در حالی که کشتی حرکت می کند، خیال می کند کشتی ساکن است.

معظم له با بیان اینکه ما از روزی که از مادر متولد می شویم در حال حرکت به سوی خدا هستیم، تصریح کردند: هنگامی که که وارد قبر می شویم، برزخ شروع می شود و به آخرت می رسیم تا عملکرد ما در آخرت بررسی شود.

این مرجع تقلید افزودند: مؤمن معتقد است ما از خدا هستیم و به سوی خدا می رویم.

انتهای پیام/313/33

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha