چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
فریبا علاسوند

حوزه/ عضو شوراي فرهنگي اجتماعي زنان با اشاره به جریان فمینیست، تاکید کرد: باید در حوزه مسائل جدید زن و مرد با فقه اسلامی پاسخ گو باشیم وگرنه هرج و مرج واژگانی و تولید افکار شیطانی غرب و فمینیسم، بیش از پیش رشد می کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، دکتر فريبا علاسوند در نشست علمی تخصصی عدالت جنسيتي با محوریت زن و خانواده که در مدرسه علمیه رضویه مشهد برگزارشد، با بیان اینکه مهمترین طرح در فمینیسم با تمام گستردگی، نظریه جنسیتی است، گفت: باید در حوزه مسائل جدید زن و مرد و جلوگیری از فساد جهانی، با فقه اسلامی پاسخ‌گو باشیم.
وی با اشاره به اینکه در نظام بین‌الملل هر از چند گاهی در عرصه زنان، مطالب و رویکردهای جدیدی ارائه می شود، ابرازکرد: مفاهیم ارائه شده در کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان با تکیه بر تفکرات لیبرالیسم غربی، فعالیت دارد لذا در به کار بردن واژه ها باید دقت کرد.

عضو شوراي فرهنگي اجتماعي زنان با تاکید بر اهمیت مبانی و مفاهیم واژه ها در اسناد رسمی، گفت: جریانات فمینیستی، صرفا جریان های سیاسی نبودند و برای رسیدن به اهداف خود، کارهای بنیادی را در زمینه های گوناگون از جمله در سیاست، برنامه ریزی کردند.

وی با بیان اینکه مفاهیم و ایدئولوژی های فمینیستی از 1960 میلادی طرح ریزی شد، افزود: در آن طرح ها، مفاهیم، بر تفاوت های ناظر در زن و مرد تاکید داشت که با گذشت زمان، دچار تحولاتی نیز شد.

علاسوند با اشاره به اینکه در سال 1979، کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان تاکید می کند که هرگونه تمایز براساس جنسیت، تبعیض است و نقش زن در تاهل، مادر اجتماعی و مفاهیم دیگر در این زمینه را به عرصه ظهور می آورد، گفت: حکم مادر اجتماعی، نقش زن در تربیت فرزند را به چالش کشاند و صرفا مادر را به عنوان مربی اصلی در تربیت کودک، حذف کرد.

عضو شوراي فرهنگي اجتماعي زنان در ادامه به تشریح مفاهیمی از جمله GENDER به معنای جنسیت پرداخت و گفت: در مفاهیم فمنیستی، GENDER تا جایی پیش می رود که تفاوت های معنایی بین زن و مرد را تغییر داده و تفاوت ها را وابسته به فرهنگ ها می داند.

وی، تغییر رفتار دختران و پسران و عملکرد ایالات متحده آمریکا را بر این اساس در طی 20 تا 30 سال برای نهادینه کردن واژه GENDER، از اهداف فمینیستی خواند و ادامه داد: پس از شکست این طرح و همچنین دوره تسلط ارزش های مردانه در سال 1990، جامعه فمینیست به سمت الگوی زن محوری با شعار « زن و توسعه» روی آورد.

علاسوند با بیان اینکه طرح زن محوری با رویکرد صلح جهانی و ایجاد مهر و محبت همگانی از پروژه های کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان است، گفت: حمایت از طرح زن محوری با تکیه بر واژه GENDER، پاسخ مناسبی به حرکت های فمینیستی نبود و از دو دهه قبل، سازمان های بین المللی، درباره حقوق LGVTها (احترام به حقوق انواع جنسیت ها)، فعالیت می کنند.

وی با اشاره به اینکه امروزه در جامعه بین الملل در بحث جنسیت رفتاری، پنج گروه مورد بحث است، افزود: GENDER، مفهومی کاملا سیال و شناور است که تحولات خود را جلو می برد و عدالت نیز برای تکمیل مفهوم برابری و نابرابرای به وجود آمده که باید در تلاقی این دو واژه ملاحظات را مورد توجه قرار داد.

عضو شوراي فرهنگي اجتماعي زنان در بخش دیگری از سخنان خود، به دو مکتب لیبرال کلاسیک و نو لیبرال ها، اشاره کرد و گفت: تفکرات جدید لیبرال ها، ناظر به اقلیت ها است و مفهوم عدالت و GENDER را در جزییات بررسی می کنند.

وی با اشاره به تفاوت مفهومی GENDER JUSTICE با عدالت جنسیتی، ادامه داد: ترجمه نادرست این مفهوم در اسناد داخلی، مطالبات جهانی برای حمایت از طرح های کنوانسیون رفع تبعیض زنان و LGVTها را در ایران به دنبال دارد.

علاسوند با تاکید بر اینکه ما نیاز به عدالت جنسیتی در مفهوم جهانی GENDER JUSTICE نداریم و با توجه به مفاهیم دینی اسلامی، واژه عدالت برای پاسخ گویی به نیازهای بشری کافی است، در پایان گفت: باید در حوزه مسائل جدید زن و مرد با فقه اسلامی پاسخ گو باشیم، وگرنه هرج و مرج واژگانی و تولید افکار شیطانی غرب و فمینیسم، بیش از پیش، رشد می کند.

گفتنی است، نشست علمی تخصصی با عنوان «عدالت جنسيتي» پنجمین جلسه از سلسله نشست‌های علمی پژوهشی زن و خانواده ، ویژه پژوهشگران دوره عمومی تربیت محقق، مدیران و مسئولان پژوهش مدارس علمیه خواهران مشهد و طلاب پژوهشگر که در این عرصه فعالیت و مطالعه دارند، به همت اداره خواهران معاونت پژوهش این حوزه و با همکاری امور بانوان آستان قدس رضوی و مدرسه علمیه رضویه مشهد برگزار شد.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha