پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
سریال صاحبدلان

سریال "صاحبدلان" به کارگردانی محمد حسین لطیفی از آن دست سریال هایی است که حقیقتاً نقطه عطفی در سریال های رمضانی سیما به شمار می رود که بی اغراق باید از آن به عنوان اثری درخشان و ماندگار در روایت قصه ای دینی و قرآنی یاد کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، سال 85 محمد حسین لطیفی با ساخت سریال "صاحبدلان" که از شبکه اول سیما پخش می شد و در این سال ها البته بارها بازپخش شده ، نشان داد که می تواند در صورت فراهم بودن شرایط به خصوص در اختیار داشتن سناریویی مناسب و البته هنر خود در استفاده از هنر بازیگری هنرپیشه های کاربلد ، اثری درخشان ، آبرومند و البته ماندگار و خاطره ساز برای رسانه پرمخاطب تلویزیون بسازد.

در این سریال به تهیه کنندگی رضا جودی و نویسندگی علیرضا طالب زاده ، بازیگران مطرحی چون حسین محجوب، محمد کاسبی، مهرانه مهین ترابی، ثریا قاسمی، حمید ابراهیمی، برزو ارجمند، پوریا پورسرخ و سیروس گرجستانی به ایفای نقش پرداختند، ضمن آن که باران کوثری پس از بازی در این اثر تلویزیونی به شهرت قابل توجهی رسید به طوری که راهش برای ورود بدون دردسر به سینما بعد از این اتفاق به خوبی گشوده شد.

"صاحبدلان" که البته نام قبلی اش ، "ساده دلان" بوده و بعد به دلایلی به صاحبدلان تغییر کرده، روایتگر ماجرای زندگی دو برادر به نام های خلیل و جلیل است که هر یک در انتخاب مسیر زندگی شان، راه‌هایی کاملاً جدا از هم در پیش گرفته اند، اما اتفاقاتی در جریان قصه، آنان را رو در روی یکدیگر قرار می‌دهد.

داستان صاحبدلان درباره صحاف پیر و متدینی به نام سیدخلیل صحاف زاده است که به جهت کهولت سن ، کار صحافی را رها کرده و مشغول خرید و فروش کتب خطی و قدیمی می شود.

در عین حال او با نوه اش دینا که دانشجوی رشته فیزیک است، اختلافاتی دارد و از آن سو پسرش محمود هم بر سر سهم الارثش با پدر کشمکش دارد.

یکی دیگر از شخصیت های اصلی داستان، سید جلیل برادر بزرگ سید خلیل است که شرکت ساختمانی بزرگی را با دو پسر و دامادش اداره می کند و بنا دارد که به منظور توسعه فعالیت هایش با شخصی به اسم حشمتیان که مجری طرحهای نفتی است ، به سرمایه گذاری و ساختمان سازی در امارات بپردازد. موفقیت رامین پسر بزرگ سیدجلیل در شرکت و خانه ، حسادت برادر کوچکش شاهین را برانگیخته و آن ها نیز مشکلات و اختلافاتی جدی با هم دارند و ...

آنچه درباره صاحبدلان قابل توجه است این که لطیفی و تیم سازنده اش در حقیقت ، قصه ای قرآنی را محور کار خود قرار داده و روایتی امروزی از آن را در این داستان داشته اند و از این حیث توانسته اند با رعایت اقتضائات و چارچوب های خاص درام پردازی ، سریالی جذاب را برای مخاطبان انبوه رسانه ملی بسازند.

حقیقتاً باید گفت که صاحبدلان در طول بیش از دو دهه سریال سازی مناسبتی ویژه رمضان، یک نقطه عطف در این جریان به شمار می رود و این اثر نشان داد که اگر مسئولان تلویزیون شناخت و حمایت خوبی داشته باشند، می توانند آثاری کیفی و قابل قبول در چنین مدیومی روانه آنتن تلویزیون کنند.

کارگردان سریال همان سال پخش تلویزیونی صاحبدلان در جریان برگزاری یکی از جلسات نقد و بررسی این سریال در پاسخ به این سوال که كار كردن با داستان قرآني چگونه بود، با اشاره به این نکته كه كار كارگرداني مثل كار بند‌بازي است كه براي هر بار روي بند قرار گرفتن، احساس نگراني دارد ،گفت: "اين احساس نگراني در هر كار با كارگردان وجود دارد و در خصوص صاحبدلان احساس مي‌كردم خود حضرت حق، صاحب كار است و او با ماست و به ما كمك مي‌كند و لذا كار كردن با چنين مضموني براي من شعف داشت."

لطیفی در این کار ضمن داشتن بازیگرانی توانمند از دو نسل مختلف ، حقیقتاً مزد داشتن فیلمنامه خوب را گرفت و در این بین نباید از اهمیت کار نویسنده سریال غافل شد چرا که رویکردش در باورپذيري کار براي مخاطب سخت پسند و دقیق امروزی بسیار درخشان و ارزشمند است.

در واقع ماجراها و شخصيت ها طوری در اين سريال طراحي و پرداخت شده اند که حتي چنانچه مخاطب با تفسير آن چندان آشنا نباشد مي تواند آن را به خوبي درک و تحلیل کند.

از سویی در مجموع سي قسمت صاحبدلان از آغاز تا انتها، شاهد يكدستی کار بودیم به طوری که بدون اغراق باید گفت که اوج و فرود‌ها و تعلیق و گره‌هاي داستانی به جا بوده و البته بخش پاياني كار نیز انصافاً به طرز مناسب و هنرمندانه ای جمع شده تا آن جا که مرز میان معجزه و تاثيرگذاري ديني و بحث کرامت به خوبی در سريال صاحبدلان رعایت شده است.

بازی قابل قبول اکثر بازیگران سریال به خصوص چهره های پیشکسوتی مثل محجوب و کاسبی، جزو نقاط درخشان این اثر است که عموم منتقدان به آن نمره بالایی داده اند و البته باید به این موضوع اشاره داشت که هنر کارگردانی به انضمام شخصیت پردازی درست در قصه در این درخشش بسیار موثر بوده است.

۳۱۳/۸

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مرتضی IR ۰۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
    1 0
    به نظر من سریال جدا از نقدهایی که بهش وارد شده و خود من هم نقدهایی بهش دارم، یک شاهکار به لحاظ فیلمنامه و محتوی به حساب میاد و هنوز ارزش این سریال اونطور که باید و شاید شناخته نشده.