جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سریال برادر

هر چند که جواد افشار در این سریال تلویزیونی چه به لحاظ کارگردانی و چه بازی گرفتن از هنرپیشه ها با نقص ها و ضعف هایی هم روبروست ، اما جسارت وی در ورود به یکی از مباحث مهم جامعه همچون بحث تولید ملی و نیز ربا و نزول خواری قابل تقدیر است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، رمضان سال 95، جواد افشار یکی از کارگردانان مطرح و نسبتاً پرکار تلویزیون ، اقدام به ساخت سریالی با عنوان "برادر" کرد که بازیگرانی چون حسن پورشیرازی، حسین یاری، پوریا پورسرخ، سوگل طهماسبی، سهیلا رضوی، گلاره عباسی،کاظم بلوچی، کاوه خداشناس و رضا توکلی در آن به ایفای نقش پرداخته اند.

ماجرای این سریال از این قرار است که حاج کاظم پهلوان با بازی حسن پورشیرازی از خیرین و یکی از تجار سرشناس برنج ایران است و اتفاقاً موضوع سریال هم، تجارت برنج ایرانی و چالش فراروی این عرصه به واسطه برنج‌های وارداتی است.

حاج کاظم یک تاجر خوشنام است که هرگز وارد عرصه تجارت برنج خارجی نشده و در عین حال رابطه خوبی هم با شالیکاران شمال دارد و با توجه به خوشنامی و خوش حسابی توانسته محصولات برنج آن ها را به شکلی مناسب وارد چرخه توزیع بازار کند.

حاج کاظم با تأکید بر لزوم حمایت از تولید ملی که یکی از اهداف ساخت سریال نیز به شمار می رود، تنها در زمینه تجارت برنج ایرانی فعالیت می‌کند. او به همراه پسرش مسعود با بازی خوب حسین یاری و دخترش مریم با بازی سوگل طهماسبی که دست بر قضا یک روزنامه‌نگار فعال است، بر ضد واردات قاچاق برنج های تاریخ گذشته و مسموم به داخل کشور مبارزه می‌کند که همین اقدام هم موجب می شود دشمنیِ دلالان و قاچاقچیان این تجارت با او افزایش یابد و دردسرهایی برای او و خانواده اش ایجاد کنند.

در عین حال سریال "برادر" جزو معدود آثار تلویزیونی در آن سال است که درباره مفاهیم اخلاقی و انسانی صحبت می‌کند و به ویژه تاکید سازندگانش بر مقولاتی نسبتاً فراموش شده در جامعه همچون اصل احترام به بزرگ‌تر، غیرتمند بودن مرد نسبت به خانواده اش و ... است.

هر چند که جواد افشار در این سریال تلویزیونی چه به لحاظ کارگردانی و چه بازی گرفتن از هنرپیشه ها با نقص ها و ضعف هایی هم روبروست ، اما جسارت وی در ورود به یکی از مباحث مهم جامعه همچون بحث تولید ملی و نیز ربا و نزول خواری قابل تقدیر است و این در حالی است که متاسفانه برخی سریال سازان بیشتر برای جذب مخاطب به دنبال حواشی مربوط به روابط عاشقانه دختر و پسر و یا بعضی از مسایل ماورایی در سریال های رمضانی هستند که ایرادات بسیاری از حیث محتوایی می توان به آن ها وارد کرد.

این که یک کارگردان نسبت به مسایل و آسیب های اجتماعی دغدغه داشته باشد و در این راستا از همه توان هنری و فنی خود برای تولید یک اثر جذاب ویژه شب های ماه رمضان بهره برداری کند، حقیقتاً ارزشمند است هر چند از شخص با تجربه ای چون جواد افشار انتظار می رفت که کار بهتر ، پخته تری ارایه می کرد.

یکی از مباحث مهمی که این سریال کوشیده در آن توجه مخاطبان خود را معطوف بدارد، بحث رزق حلال و حرام و تاثیر هر یک در زندگی های افراد است که از این منظر نیز انصافاً کارگردان موفق ظاهر شده است، هر چند که در برخی قسمت ها به لحاظ شخصیت پردازی و ایجاد تعلیق در داستان برای پیشبرد ماجرا دچار کلیشه گرایی هایی می شود که از نگاه منتقدان نیز البته دور نمانده و به آن متذکر شده اند.

در این بین ، تنها شخصیت های زن سریال که از حجاب چادر استفاده می کنند نامزد آینده حسین یاری و مادر اوست . دختر حاج کاظم همان طور که اشاره شد ، دختری است امروزی که به کار خبرنگاری مشغول است، اما حجابی به غیر از چادر را انتخاب کرده که در این جا نمی توان ایرادی وارد ساخت اما بهتر این بود که با توجه به خانواده مقید و حساس او نسبت به مساله حلال و حرام و حال و هوای ماه رمضانی، پوشش چادر برای او انتخاب می شد.

در این سریال بازیگرانی چون حسین یاری، کاظم بلوچی، سوگل طهماسبی و تا حدودی حسن پورشیرازی ، درخشش بهتری در ایفای نقش خود نسبت به دیگر بازیگران داشته اند، هر چند که در کل بازی های نسبتاً یک دست و روانی از آن ها شاهد هستیم، منتهای مراتب همان طور که اشاره شد ایراد کار به برخی کلیشه گرایی ها در پرداخت قصه و نیز کمبود تعلیق های داستانی برای ایجاد کشش و جذابیت در سریال بازمی گردد.

۳۱۳/۸

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha