جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
روز حسرت

حوزه/ یکی از ایرادات جدی سریال روز حسرت، ناشی از هم گسیختگی و چندپاره بودن سناریوی آن است که همین مساله موجب شده كه ما چندان به نتيجه‌ مطلوب از بابت تماشای این اثر نسبتاً متوسط از پرکارترین سریال ساز تلویزیون دست پیدا نکنیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، "سیروس مقدم" به عنوان پرکارترین سریال ساز تلویزیون ، با ساخت «روز حسرت» در سال 87 شانزدهمین سریال خود را روانه آنتن شبکه یک سیما کرد؛ سریالی که گرچه در کارنامه این کارگردان نام آشنا ، اثر بسیار شاخصی به شمار نمی رود اما به هر حال گوشه ای از توانمندی های خاص وی را برای عموم مخاطبان و به ویژه مسئولان رسانه ملی به اثبات رساند.

علیرضا افخمی با همکاری علیرضا عبدالحسنی فیلمنامه این کار را به رشته تحریر درآوردند و در آن بازیگرانی چون افسانه بایگان، فرامرز قریبیان، پوریا پورسرخ، مهراوه شریفی‌نیا، لیندا کیانی، شهربانو موسوی و رحیم نوروزی به ایفای نقش پرداختند.

مقدم رمضان سال قبلش یعنی رمضان سال ۸۶، سریال "اغما" را تولید کرده بود و به این خاطر "روز حسرت"، دومین سریال پیاپی وی در زمینه ساخت سریال‌سازی ماورایی به شمار می رفت.

داستان این سریال مربوط به زندگی یک وکیل با بازی افسانه بایگان است که به همراه همسرش با بازی فرامرز قریبیان و پسرش با ایفای نقش پوریا پورسرخ و نیز عروسش با هنرپیشگی خانم کیانی زندگی آرامی دارد، تا این که یک شب خوابی عجیبی می‌بیند که زندگی خود و خانواده‌اش را دستخوش تغییر و تحولاتی می سازد و از این جا به بعد درام قصه شروع می شود.

نکته حایز اهمیت آن که در سال های میانه دهه 80، سریال‌سازی ماورایی و نگاه ملموس به عرصه هایی چون برزخ و دوزخ و بهشت و شیطان به نقطه اوج خود رسیده بود و این سریال را نیز باید در همین دسته، تقسیم بندی کرد و به ارزیابی آن پرداخت.

همان طور که پیشتر هم اشاره شد، موج این سریال‌ها با تولید و نمایش سریال "او یک فرشته بود" در رمضان سال 84 آغاز شد و در ادامه سریال "آخرین گناه" در رمضان سال 85 و نیز سریال "اغما" در رمضان سال 86 به روی آنتن شبکه های سیما رفت.

در واقع می توان این گونه گفت که سریال "روز حسرت" در رمضان سال 87، استمرار موجی بود که کم‌کم البته رو به فروکش کردن گذاشت، چنان چه بعدها با ساخت و نمایش سریال "پنج کیلومتر تا بهشت" عملاً به پایان خود نزدیک تر شد.

 در این مساله شکی وجود ندارد که سیروس مقدس چه در آن سال ها و چه پس از آن تا به امروز ، یکی از کاربلدترین سریال سازان تلویزیون کشورمان است که به خوبی نبض مخاطب را می شناسد و در دراماتیزه کردن قصه ها، تبحر ویژه ای دارد، اما با این حال و به اذعان بسیاری از کارشناسان و منتقدان، در این سریال آن طور که باید و شاید نتوانست اثری قابل قبول همچون سریال صاحبدلان ساخته محمد حسین لطیفی بسازد؛ هر چند که نتیجه کارش البته از بسیاری از آثار سطح متوسط رو به پایین تلویزیون هم بالاتر بود و این نشان می داد که مقدم حتی در این گونه آثار نیز به طور نسبی موفق ظاهر می شود.

یکی از ایرادات جدی سریال روز حسرت، ناشی از هم گسیختگی و چندپاره بودن سناریوی آن می شود به این معنا که اين چند پاره‌گي موجب شده كه ما چندان به نتيجه‌ مطلوب از بابت تماشای این اثر دست پیدا نکنیم.

از سوی دیگر با وجود بهره گیری از کارشناس مذهبی، مباحث اعتقادي و مذهبي به کار رفته دراين سريال آن چنان بوده كه چندان براي بخش های قابل توجهی از مردم و مخاطبان عادی تلویزیون، باور‌پذير نبود به طوری که حتی شايد بتوان گفت نوعی سطحی نگری و شتابزدگی در این سریال به چشم می خورد.

داستان محوری سریال براساس روابط خصمانه و عاشقانه و خيانت يك زن و شوهر جوان پيش مي‌رود كه مخاطب امروزی قاعدتاً این موضوعات برایش جذاب است و آن را دنبال می کند. دراين بخش مسایلی چون عشق، ايثار و فداكاري و خيانت مطرح مي‌شود و البته در بخش دوم، مباحث اعتقادي طرح می گردد كه آن را بيشتر در زندگي بازیگران اصلی سریال مشاهده می کنیم.

واقعیت آن است که با وجود همه تلاش های تیم سازنده، سریال "روز حسرت" به شيوه‌ اي بسيار سطحي به حضور بازيگران درعالم برزخ و بيان مشاهدات نرجس نسبت به شوهرش می پردازد، لذا بيننده تلویزیونی آن هم در شرایط ماه رمضان، به جاي آن كه در دورن خودش به شكلي عميق به اين مسايل فكر كند و تحولي درونش به این واسطه رخ می دهد، بيشتر لبخند مي‌زند و چه بسا حتی اين مباحث مهم را به شوخي بگیرد که شکل گیری چنین وضعیتی یک نقطه ضعف جدی به شمار می رود.

یکی دیگر از مشکلات جدی سریال ناظر به ضعف در شخصيت‌پردازي است، هر چند که به طور نسبی تلاش بازیگران برای درآوردن نقش ها در سایه هدایت کارگردان، قابل تقدیر است، اما همان طور که پیشتر هم اشاره شد در قیاس با سریالی چون صاحبدلان، توقع مخاطب را از این حیث برآورده نمی کند.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha