پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
جعفر دهقان

حوزه/ بازیگر سینما و تلویزیون گفت: بازی در سریال‌های ماه رمضان لذتی دارد که آن را نمی‌توان با آثار دیگر مقایسه کرد به ویژه آثاری که به لحاظ کیفی از امتیاز خوبی هم بهره برده باشند. سریال «سر دلبران» از آن دست تولیدات است که من از آن به عنوان کاری خوش ساخت و زیبا نام می‌برم.

جعفر دهقان بازیگر سریال «سر دلبران» در گفت وگو با خبرگزاری «حوزه» درباره تجربه حضورش در این مجموعه مناسبتی، اظهار کرد: بازی در سریال‌های ماه رمضان لذتی دارد که آن را نمی‌توان با آثار دیگر مقایسه کرد؛ به ویژه آثاری که به لحاظ کیفی از امتیاز خوبی هم بهره برده باشند. سریال «سر دلبران» از آن دست تولیدات است که من از آن به عنوان کاری خوش ساخت و زیبا نام می‌برم؛ اثری که با هر ذوق و سلیقه‌ای همخوان است.

وی افزود: مفاهیم دینی مندرج در «سر دلبران» از آن دست آموزه‌هایی است که می‌توان آن را به راحتی پذیرفت، زیرا از جنس زندگی و واقعیت است. در ضمن این کار را دوست دارم، چون گروهی که در آن فعالیت می‌کنند همگی با هم رابطه‌ای دوستانه دارن و کوچک‌ترین دلخوری بین گروه دیده نمی‌شود. این امتیاز مثبت نیز برای یک سریال تلویزیونی اتفاقی مهم و بزرگ است که به روی کیفیت هم تاثیر بسیاری دارد.

وی در پاسخ به این سوال که در این مجموعه چه آموزه‌های مد نظر است، گفت: اگر بخواهیم به طور جزئی به مفاهیم مد نظر این سریال بپردازیم، باید گفت بسیاری از اخلاقیات اسلامی در این مجموعه وجود دارد، اما نکته‌ای به عنوان اصل همیشه در این سریال مد نظر است. آنهم این‌که هر اتفاقی برای خود حکمتی دارد که تنها پروردگار از وجود آن مطلع است. پس نباید با هر اتفاقی از زمین و زمان گله مند بود که چرا مسئله‌ای خارج از انتظار وی رخ داده است.

دهقان یادآور شد: موضوع دیگری که باید آن را متذکر شوم به موقعیت جغرافیای این سریال مربوط می‌شود، زیرا همیشه آثاری که در شهرهای کویری جلوی دوربین می‌روند به لحاظ تاثیرگذاری جذابیت بیشتری برای مخاطبان دارد، زیرا حس و حال کویر با موضوعات اخلاقی و دینی همخوانی بیشتری دارد، البته این یک اصل ثابت در تولیدات تلویزیونی نیست، اما می‌توان به عنوان عملی رایج از آن نام برد، همچنین وقتی در تاریخ این سرزمین دقیق می‌شویم، شاهدیم بسیاری از اتفاقات مهم دینی در شهرهای کویری رخ داده است.

این بازیگر در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: من به عنوان یک بازیگر دوست دارم که تمام گونه‌های نمایشی را بازی کنم، اما حضور در کارهای دینی و دفاع مقدسی، اهمیتش برایم از آثار دیگر بیشتر است. این شرط نیز نشئت گرفته از دلبستگی‌های قلبی خودم است.موضوع دیگر این‌که کارهای دینی یا دفاع مقدسی نوعی خودسازی برای بازیگر نیز محسوب می‌شود، چون هنگامی‌که ما در کلمات خود حرف‌هایی را بیان می‌کنیم که ریشه در باورهای اسلامی دارد، خود نیز از آنها تاثیر می‌گیریم.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به علایق شخصیش، چرا کمتر در فیلم‌های دفاع مقدسی بازی می‌کند، گفت: شاید من جز معدود بازیگرانی باشم که در بسیاری از کارهای فاخر دفاع مقدسی بازی کرده‌ام. این اتفاق برای من امتیازی ابدی خواهد بود، اما وقتی این گونه سینمایی رونق ندارد و کارهای خوب چندانی ساخته نمی‌شود، طبیعی است که من هم در این حوزه کم کار باشم. نکته دیگر این‌که به عنوان بازیگر فیلم‌های دفاع مقدسی خود را موظف می‌دانم نسبت به این دست موضوعات حساسیت بیشتری داشته باشم، پس به دلیل عشقی که برای این حوزه قائلم، حاضر نیستم در هر کاری که در این ژانر تولید می‌شود، حضور داشته باشم.

دهقان در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره آسیب‌های رایج در کارهای مناسبتی اظهار کرد: به نظرم یک آسیب رایج در بین تمام کارهای مناسبتی وجود دارد که متاسفانه سالهاست در این گونه نمایشی وجود دارد، آنهم سطحی نگری و شعار زدگی در آثار دینی است. این اتفاق از آنجا نشئت می‌گیرد که در زمان نگارش فیلمنامه به روی موضوعات مورد نظر تحقیق لازم صورت نمی‌گیرد. به همین دلیل، بسیاری از کارهایی که در این حوزه تولید می‌شود، بعد از پخش فراموش می‌شود، اما این اتفاق درباره «سر دلبران» رخ نخواهد داد، چون برای آن از یک گروه کاملاً حرفه‌ای سود برده شده است.

وی درباره تجربه همکاری با محمدحسین لطیفی نیز گفت: بازی در این مجموعه نخستین تجربه همکاری من با لطیفی است. این فیلمساز با ابزار سینما و تلویزیون آشناست به همین دلیل هر کاری که جلوی دوربین می‌برد با استقبال تماشاگر مواجه می‌شود. برای مثال از سریال‌ «سفر سبز» یا «صاحبدلان» نام می‌برم که هنوز هم بعد از سال‌ها تماشاگر خاص خود را دارد. نکته دیگر این‌که لطیفی میزانسن را به گونه‌ای برای بازیگر فراهم می‌کند که وی بهترین بازی را از خود ارائه می‌دهد. این امتیازی است که من در کمتر کارگردانی آن را مشاهده کرده‌ام.

وی در پایان با تاکید بر این‌که باز هم  در کارهای مناسبتی بازی خواهد کرد، گفت: همیشه دوست دارم در سریال‌های ماه رمضان حضور داشته باشم، البته نیرو و انرژی که برای این دست آثار از بازیگر گرفته می‌شود قابل مقایسه با کارهای عادی نیست، اما خیر و برکت این قبیل آثار، زندگی بازیگر را در بر می‌گیرد، همچنین این سریال‌ها به لحاظ حرفه‌ای نیز برای بازیگر دست آوردهای بسیاری دارد، چون همه مردم سریال‌های ماه رمضان را می‌بینند و به تبع آن بازیگر هم بیشتر دیده می‌شود.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha