جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
علی غفاری

حوزه/ کارگردان سریال بچه مهندس گفت: این سریال از جنس زندگی است و می‌توان حرف‌هایی که در آن زده می‌شود در جامعه مشاهده کرد، تنها کافیست که دیده گشود تا بسیاری از ناگفته‌ها بیان شود.

علی غفاری کارگردان سریال «بچه مهندس» در گفت‌وگو با خبرگزاری «حوزه» پیرامون این کار مناسبتی، اظهار کرد: این سریال اثری است که صرفاً برای پخش در ماه مبارک ساخته نشده بود، اما به دلیل جنس قصه می‌توانست در همه ایام سال ساخته شود. این  سریال از جنس زندگی است و می‌توان حرف‌هایی که در آن زده می‌شود در جامعه مشاهده کرد، تنها کافیست که دیده گشود تا بسیاری از ناگفته‌ها بیان شود.

وی افزود: این سریال به زندگی افرادی می‌پردازد که زندگی خود را وقف خدمت به مردم کرده‌اند، اما متاسفانه آن گونه که در جامعه به آنها توجه نمی‌شود، درصورتی‌که ایثاری که آنها در حرفه و کار خود انجام می‌دهند بسیار ارزشمند است. برای مثال افرادی که در یتیم خانه‌ها کار می‌کنند، می‌شود چنین تعریفی را صادق دانست. موضوع دیگری که در این میان دارای اهمیت است زندگی کودکان بی‌سرپرستی است که تمام امیدشان داشتن یک خانواده است.

غفاری ادامه داد: این‌که در ایام ماه مبارک قصه کودکان یتیم در تلویزیون روایت می‌شود دربردارنده یک نکته مهم است، آن‌هم این‌که در کنار عبادات ماه رمضان برخی رفتارها هستند که ارزش آنها چیزی از راز و نیاز به درگاه خدا کم ندارد، حتی شاید بتوان گفت از دیدگاه خداوند شاید ارزش آنها بیش از برخی مناسک و رفتارهای دینی است. در حقیقت باید گفت بسیاری از فرایض دینی به این دلیل انجام می‌شود که در آنها راه انسانی زندگی کردن به ما آموخته شود. در حقیقت باید گفت طی کردن این مسیر برای سپاسگذاری از خداوند است.

این فیلمساز ادامه داد: در آیات قرآن کریم و احادیث فراوانی که از طرف ائمه روایت شده، به روی نیکی کردن به کودکان یتیم سفارش بسیار شده، بنابراین به عنوان یک مسلمان همیشه دوست داشتم درباره آنها کاری را جلوی دوربین برم، البته ممکن است عده‌ای بپرسند که چنین آثاری روحیه بینندگان تلویزیون را پایین می‌آورد، برای همین زمان پخش چنین تولیداتی ماه مبارک رمضان نیست. این گفته به نظرم به هیچ وجه صحیح نیست، چون دردی که از آنها حرف می‌زنیم برای یتیم‌ها بسیار بیشتر از آن چیزی است که ما از بابت دیدن آن ناراحت می‌شود.

این کارگردان در پاسخ به این سوال که در این مجموعه چند مقطع تاریخی مد نظر قرار گرفته، گفت: در این مجموعه سعی شده به سه دهه پرداخته شود. این توجه از اواخر جنگ تحمیلی آغاز شده و تا زمان حال ادامه پیدا می‌کند. با این توضیح پرداختن به بسیاری از اتفاقات رخ داده در این سه دهه به شکلی کامل قابل انجام نیست، بلکه به صورت گذرا می‌توان به آن پرداخت.

غفاری اضافه کرد: برای مثال در «بچه مهندس» به سقوط هواپیمایی مسافربری توسط ناو آمریکایی یا ارتحال حضرت امام (ره) به شکل تیتر‌وار پرداخته می‌شود، اما این توجه به گونه‌ای است که می‌توان تاثیرگذاری آن را به خوبی در کار مشاهده کرد. لازم به ذکر است که در این سریال سه مقطع سنی شخصیت جواد جوادی روایت می‌شود، اما در کنار نشان دادن لحظات گذار زندگی قهرمان قصه به اتفاقات مهم کشور نیز پرداخته می‌شود.

وی درباره تجربه کار کردن با کودکان گفت: پست دوربین این سریال واقعاً برای من لذتبخش بود، چون حضور کودکان در این بچه مهندس برای ما اتفاقات بسیار خوبی را رقم زده است. البته این کار تا بعد از ماه رمضان پخشش ادامه پیدا خواهد کرد، چون ما در ایام ماه مبارک می‌توانیم تنها به کودکی جواد بپردازیم.

غفاری درباره بازیگران این سریال هم گفت: تمام تلاش من این بود که بهترین تیم را برای این کار گردهم آورم. در این میان حضور پرویز پورحسینی برای من غنیمتی بود که به راحتی نمی‌توان آن را نادیده گرفت، هرچند دیگر بازیگران این کار به ویژه بهنار جعفری بازی قوی از خود نشان داده‌اند. درباره بازیگران کودک هم باید بگویم بر خلاف برخی تصورات ما از همکاری با آنها بی‌نهایت خوشحال هستم، چون تنها با یک و دوبار تذکر کار خود را به بهترین نحو انجام می‌دادند.

وی با بیان این‌که مردم از کارهای ملودرام خوششان می‌آید، تاکید کرد: آن‌گونه که از نظر سنجی‌ها مشخص است این سریال توانسته در جذب مخاطب بسیار موفق باشد. دلیل این اتفاق را من در دو امر تعریف می‌کنم. ابتدا این‌که همیشه قصه‌های ملودرام برای مردم جذابیت خاص خود را دارد، دوم این‌که پیام انسانی این مجموعه قلب هر تماشاگری را می‌لرزاند، پس طبیعی است که مردم جذب چنین کارهایی شوند.

این کارگردان درباره ویژگی آثار مناسبتی ماه رمضان نیز چنین توضیح داد: این اولین سریالی است که من برای ماه رمضان جلوی دوربین می‌برم. برای همین تا به حال فضای چنین کارهایی را تجربه نکرده بودم. با این توضیح باید بگویم انرژی که برای ساخت آثار مناسبتی صرف می‌شود قابل مقایسه با کارهای دیگر نیست، به ویژه که فشار کاری در این قبیل تولیدات بسیار بالا است، اما نمی‌دانم چرا لذتی که در تولیدات این ماه است را نمی‌توان با آثار دیگر یکی دانست. این نکته نیز تنها موضوعی نیست که من بخواهم به روی آن تاکید داشته باشم، بلکه همه فیلمسازانی که این فضا را تجربه کرده‌اند به آن تاکید دارند.

وی در انتها گفت: سریال ماه مبارک را همه مردم می‌بینند و مخاطبان این قبیل آثار بیش از دیگر سریال‌ها است، برای همین امیدوارم به این دست تولیدات بیشتر توجه شود. یکی از راه‌های این توجه نیز، دادن زمان کافی برای تولیدات این ماه مبارک است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha