جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حضرت خدیجه

حوزه/ علمای اهل سنت خراسان جنوبی بر نقش حضرت خدیجه(س) در تقویت و استحکام دین اسلام تاکید کردند و ایشان را دارای ایستادگی و از جان گذشتگی، نهایت صبر و استقامت برای رسیدن به اهدف پیامبر(ص) در سخت ترین شرایط عنوان کردند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از بیرجند، خدیجه(س) اولین بانویی است که به پیامبری حضرت محمد(ص) شهادت داد و به دین اسلام گروید. کسی که در راه اسلام از هیچ کوششی فروگذار نکرد و تا آخرین لحظات عمر گرانقدر خود به پیامبر و آئین اسلام وفادار ماند. او از لحاظ نسب از همه زنان پیغمبر(ص) به پیغمبر نزدیک تر است و اولین زنی که پیشانی بر خاک سایید و نماز خواند.

او انسانی روشن بین و دور اندیش بود. با گذشت، علاقه مند به معنویات، وزین و با وقار، معتقد به حق و حقیقت و متمایل به اخبار آسمانی بود. همین شرافت برای او بس که همسر رسول خدا (ص) بود و گسترش اسلام به کمک مال و ثروت او تحقق یافت.

علمای اهل تسنن خراسان جنوبی نیز در گفت وگو با خبرنگار حوزه در بیرجند، حضرت خدیجه(س) را زنی بزرگوار که نقشی تعیین کننده در تاریخ اسلام دارد می دانند.

مولوی عبدالعزیز خالقی امام جمعه اهل سنت درمیان در گفت وگو با خبرنگار حوزه با اشاره به اینکه حضرت خدیجه(س) را سیدالنساء قریش می نامیدند، گفت: در دوران جاهلیت زن در جامعه هیچ ارزش و اهمیتی نداشت، اما وقار و متانت حضرت خدیجه کبری(س) با پاکی و عفتی که داشت، مثل یک گوهر می درخشید.

وی افزود: امانت و صداقت حضرت محمد(ص) در تجارت، حضرت خدیجه کبری(س) را بر این وا داشت، تا شخصاً پیغام ازدواج را به ایشان بدهد و ایشان نیز به خاطر عفت و پاکدامنیشان قبول کردند و به عقد یکدیگر درآمدند.

امام جمعه اهل سنت درمیان حاصل ازدواج پیامبر و حضرت خدیجه(س) را 4 دختر و دو پسر دانست و افزود: پسران حیاتی نیافته و در بین دخترها نیز حضرت فاطمه زهرا(س) کوچکترین، زیرک ترین و هم فکر با پیامبر بودند و هر زمان که پیامبر(ص) را در سختی می دیدند در کنارشان می نشستند و از ایشان دلجویی می کردند، به گونه ای که در مکه، تمامی مشکلات را فاطمه زهرا(س) با جان و دل می خریدند.

مولوی خالقی با اشاره به از دست دادن حضرت خدیجه(س) و ابوطالب در سال دهم بعث، گفت: پیامبر(ص) بخاطر از دست دادن یار و یاور خود این سال را سال عام الحزن نامیدند، اما این حضرت فاطمه زهرا(س) بود، که در خانه به عنوان یک فرزند دلسوز، غمخوار پدر شد.

تربیت حضرت زهرا(س) در دامان پیامبر(ص) و خدیجه(س)

وی ادامه داد: حضرت فاطمه زهرا(س) در دامن حضرت خدیجه(س) و حضرت محمد(ص) تربیت یافته بود و الگوی زنان عرب بود.

امام جمعه اهل سنت درمیان عقاید و خصایص امام علی(ع) را همانند پیامبر اکرم(ص) دانست و گفت: خداوند از ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س)، فرزندانی همچون حسن(ع) و حسین(ع) و حضرت زینب(س) شیرزن صحرای کربلا که نوادگان رسول الله هستند، را به آنها داد، که شهره آفاق شدند و با جان فشانی و جان نثاری پیام حق را به ملت ها رساندند.

مولوی خالقی در پایان گفت: صبور بودن و قناعت پیشه کردن وظیفه ایست که از بانوان صدر اسلام چون حضرت خدیجه کبری به ما رسیده و اکنون نیز باید قرآن را الگوی خود دانسته و محور زندگی خود بدانیم و از زندگی حضرت خدیجه و پیامبر درس بگیریم.

محبت خالصانه حضرت خدیجه(س) به پیامبر(ص)

مولوی سید احمد عبدالهی امام جمعه اسدیه، در گفت وگو با خبرنگار حوزه با اشاره به بذل و بخشش حضرت خدیجه(س) از نظر مالی و جانی در راه اسلام، گفت: ایشان در بسیاری از صحنه ها و اتفاقات دشوار و سخت در کنار پیامبر(ص) بودند و در راه گسترش اسلام نیز نقش بسیار مهم و تأثیرگذاری داشتند.

وی افزود: در شعب ابی طالب و هنگامی که حصر بنی هاشم اتفاق افتاد و پیامبرو یارانش را تحریم اقتصادی کردند، حضرت خدیجه(س) ایثار بسیار بزرگی را در این زمینه انجام دادند و مال خود را در راه نشر و انتشار اسلام هزینه کردند و مهم‌تر اینکه برای پیامبر فرزندانی را همانند فاطمه زهرا(س) به دنیا آوردند، که به عنوان نمونه و الگو در تاریخ اسلام زبانزد هستند.

مولوی عبدالهی با اشاره به شخصیت والای حضرت خدیجه(س) تصریح کرد: خواست خداوند بود که نسل پیامبر از طریق حضرت خدیجه(س) در جهان گسترش یابد، و این گوشه ای از خدماتی است که از حضرت خدیجه کبری(س) در تاریخ ثبت شده است.

وی یکی از مسائل بسیار مهم در امر خانوادگی و زناشویی را موضوع محبت و ایثار بین زن و شوهر دانست و گفت: حضرت خدیجه(س) هم محبت خالصانه ای نسبت به پیامبر داشتند و هم ایثار بالایی و لذا اگر زنان امروز می خواهند از حضرت خدیجه کبری(س) الگوبرداری کنند، باید این دو ویژگی را در خود تقویت کنند.

امام جمعه اهل سنت اسدیه در پایان گفت: ایستادگی و از جان گذشتگی حضرت خدیجه(س) در سخت ترین شرایط محاصره اقتصادی می تواند این حقیقت را بفهماند، که باید در راه دین و هدف از مادیات و لذات دنیا گذر کنیم و نهایت صبر و استقامت را برای رسیدن به هدف خود که همان هدف دینی است داشته باشیم.

خدیجه(س) پاک ترین زن عصر پیامبر(ص)

مولوی سید محمد حسینی، امام جمعه اهل سنت طبس مسینا نیز در گفت وگو با خبرنگار حوزه با اشاره به اینکه حضرت خدیجه(ص) الگوی خواهران مسلمان است، گفت: عفت و پاکدامنی، اخلاق نیکو و بذل و بخشش حضرت خدیجه(س) باعث شد، تا خداوند ایشان را برای حضرت محمد(ص) انتخاب کنند.

وی افزود: مشیت الهی در این بود، تا از نسل ایشان که پاکترین زن آن زمان بودند، فرزندانی عنایت کند، که دنباله روی راه ایشان باشند.

امام جمعه اهل سنت طبس با اشاره اینکه همه ی فرزندان پیامبر از حضرت خدیجه(س) هستند، ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) به دلیل اخلاص حضرت خدیجه(ص) و احترامی که برای ایشان قائل بودند، در زمان حیاتشان، همسر دیگری را اختیار نکردند که این نشان از ارزش والای این بانوی اسلام دارد.

مولوی حسینی با بیان اینکه در دوران جاهلیت حضرت خدیجه(س) غمخوار مردم و مستضعفین بودند وهر زمانی که افرادی دچار مشکل اقتصادی بودند به آن ها کمک می کردند، اظهار داشت: بزرگان قریش برای حضرت خدیجه(س) احترام خاصی قائل بودند و قبل از ازدواج با پیامبر نیز از شخصیت هایی بودند، که با همسایگان و مستضعفان احساس همدردی می کردند.

امام جمعه اهل تسنن طبس مسینا درخصوص اینکه مقام معظم رهبری، حضرت خدیجه(س) را بانوی مظلوم خطاب می کنند، گفت: آن حضرت رفتار و کرداری نیکو با مردم قریش داشتند، اما آنان احترام و شخصیت ایشان را پایمال کردند و نیز آن حضرت همراه با پیامبر سختی های فراوانی را متحمل شدند به همین دلیل حضر خدیجه کبری(س) بانوی مظلوم هستند.

مولوی حسینی با بیان اینکه چرا زنان عرب در هنگام تولد حضرت زهرا(س) حضور نداشتند، گفت: اراده و مشیت الهی، زنان اطراف حضرت خدیجه کبری(س) را از ایشان دور کردند، تا با سخنان واهی خود خانه نبوت را آلوده نکنند.

وی با اشاره به آیات قرآن، افزود: مشرکان ایمان واقعی نداشتند و مسلم است، چنین افرادی سعی می کردند، زندگی خاندان نبوت را نابود و آلوده کنند، که در واقعه کربلا و شهادت امام حسین(ع) نیز این تنهایی به چشم آمده است.

امام جمعه اهل سنت طبس مسینا با اشاره به اینکه حضرت فاطمه زهرا(س)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) نتیجه اقدامات حضرت خدیجه (س) بود، گفت: زنان و مردان، امروز باید در تمامی زمینه ها از جمله دفاع از اسلام و بذل اموال و بخشش تلاش کنند و فرزندانی را تربیت و به جامعه معرفی کنند، تا برای همیشه نام نیکی از آن ها در تاریخ ثبت گردد.

مولوی حسینی اظهار داشت: تمام تاریخ انقلاب را که ورق می زنیم، مشاهده می کنیم که مادرانی در زمینه های مختلف از جمله تعلیم و تربیت، بذل مال و جان، ایثارگری و از جان گذشتگی فرزندان خود را برای دفاع از اسلام فدا می کنند و این نتیجه الگوبرداری از خدیجه کبری(س) است.

وی ادامه داد: در آزادسازی خرمشهر نیز می بینیم که در کنار جوانان و مردان، زنان هم برای دفاع از ناموس و سرزمین خود، جاناً و مالاً دفاع کرده و پیروز شدند و در 8 سال دفاع مقدس نیز این مادرها بودند، که فرزندان خود را تشویق به حضور در جبهه های جنگ می کردند.

تحریم های امروز از تحریم های شعب ابی طالب بیشتر نیست

امام جمعه اهل سنت طبس مسینا در پایان با اشاره به تحریم های اقتصادی امروز گفت: تحریم های امروزی از تحریم های شعب ابی طالب بیشتر نیست و همه ملت می توانند، با تأسی از بانوان صدر اسلام به ویژه حضرت خدیجه کبری تلاش کنند تا به زودی برتمامی مشکلات فائق آیند.

مولوی عبدالبصیر بخشی، امام جمعه اهل سنت بهمن آباد زیرکوه نیز در گفت وگو با خبرنگار حوزه اظهار داشت: حضرت خدیجه(س) درواقع اولین زنی بود که به اسلام گروید و بهترین حامی پیامبر(ص) بود که در اولین روزهای توسعه و نشر دین از مال و جان خود گذشت.

امام جمعه اهل سنت بهمن آباد زیرکوه در رابطه با شیوه همسرداری حضرت خدیجه نیز گفت: زمانی که کفار و مشرکین پیامبر(ص) را به دلیل دعوت و تبلیغ دین اسلام مورد اذیت و آزار قرار می دادند، در خانه حضرت خدیجه(س) پیامبر(ص) را دلداری داده وبا سخنانی نیک با وی همدردی می کردند.

مولوی بخشی در خصوص اینکه چرا حضرت خدیجه(س) را طاهره می نامند گفت: در دوران جاهلیت حضرت خدیجه عفیف و پاکدامن بوده و به دنبال خوبی ها و فضائل اخلاقی بودند، لذا بهترین افراد و خوش اخلاق ترین آن ها را برای تجارت خود انتخاب می کردند، لذا از این سو به ایشان طاهره می گفتند.

وی با بیان اینکه حضرت خدیجه(س) امروزه بهترین الگو برای خواهران مسلمان هستند، گفت: ایشان در مرحله اول همه فکر و اولویتشان دین ونشر اسلام بود و بهترین یار و یاور برای پیامبر بودند.

امام جمعه اهل سنت بهمن آباد زیرکوه با اشاره به عفت و پاکدامنی حضرت خدیجه گفت: ایشان بهترین زن در جامعه خود به شمار می آمدند، که هر خواهر مسلمان باید اینگونه باشد و ببیند که ایشان چطور فرزندانی را تربیت و تحویل جامعه داده اند و خود را نیز به الگوبرداری از ایشان پایبند کنند.

دین به حمایت مالی نیاز دارد

مولوی بخشی گفت: در جامعه امروزی نیز افرادی هستند، که همانند این حضرت خود را وقف اسلام و انقلاب کنند و همانگونه که دین احتیاج به حمایت جانی دارد، نیاز به حمایت مالی نیز دارد.

وی عنوان کرد: بهترین صلاح ما در برابر مشکلات امروزی صبر است و می توانیم تمامی مشکلات را به آسانی تبدیل کنیم، همان صبری که بزرگان دین ما از جمله حضرت خدیجه(س) داشتند و بر همه ی مشکلات فائق آمدند.

از روز اول می دانستیم آمریکا بر سر قول و قرار خودش نیست

امام جمعه اهل سنت بهمن آباد زیرکوه با اشاره به برجام و مذاکرات هسته ای اظهار کرد: از همان روز اول می دانستیم که آمریکا بر سر وعده و قول و قرار خودش نیست و بی اعتمادی که نسبت به آمریکا داشتیم امروز بیشتر شد.

مولیوی بخشی در مورد برجام اروپایی نیز گفت: امروز ما نمی توانیم به سه کشور اروپایی اعتماد داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه وحدت شیعه و سنی راه پیشرفت و آبادانی است، ادامه داد: مهمترین مسئله ای که باید همه به آن عمل کنیم این است که در داخل کشور اشتغال زایی کرده و اقتصاد مقاومتی را محکم گرفته و مقداری سختی ها را تحمل کنیم چراکه آسانی هایی در پیش خواهد بود.

امام جمعه اهل سنت بهمن آباد زیرکوه خاطرنشان کرد: وحدت و اتحاد کامل شیعه و سنی، اقتصاد مقاومتی و عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری سه راه حل پیشرفت و حل مشکلات است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha