جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
شیخ عبدالرحیم دویدار

حوزه/ خدای متعال گناهکاران را راهنمایی می کند که در خانه رسول خدا بروند و نزد او از خداوند طلب آمرزش کنند و از پیامبر هم بخواهند برای آنها طلب آمرزش کند و امام حسین نیز از رسو خدا جدا نیست.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» هنر مداحب و ابتهال از هنرهای محبوب میان مردم مصر است و مداحان جایگاه ویژه ای در میان مردم این کشور دارند. شیخ عبدالرحیم دیودار از مداحان نامدار مصر است که در سن پنج سالگی پدر خود را از دست داد و در سن 11 سالگی مسئولیت مادر و دو برادر کوچکتر خود را عهده دار شد و مردم روستا برای اینکه به او کمک کنند او را به مجالس خود دعوت می کردند تا برایشان قرآن بخواند و پولی به او بدهند؛ اما او به سرعت توانست در روستا و شهر و استان خود و تمام مصر مشهور شود و در کنار قاریان بزرگ قرآن همچون مصطفی اسماعیل و شیخ محمود البنا قرار بگیرد و با آنها قرآن بخواند.

شیخ عبدالرحیم علاوه بر قرائت قرآن به هنر مدیحه خوانی نیز روی آورد و در این هنر نیز به استادی رسید. آنچه می خوانید گفتگوی شیخ دیودار با پایگاه مصری الیوم السابع است؛ گفتگویی که در روز میلاد امام حسین و در مسجد امام حسین(ع) صورت گرفته در حالی که شیخ در بلندگوی مسجد این اشعار را خطاب به امام حسین(ع) زمزمه می کرد که: «مدد يا مولانا ياحسين.. مدد يا أبو زين العابدين مدد مدد..».

شیخ عبدالرحیم سخنان خود را با اشاره به همین ابیات آغاز کرد و گفت: اکنون سی سال است که این اشعار ورد من است و من عادت دارم در مراسم میلاد آل البیت پس از دعا و ابتهال، شعر شعبی بخوانم و البته این قصیده و لحن آن متعلق به من است و متاسفانه برخی مداحان مصری و سوری این قصیده را از من تقلید می کنند بدون اینکه به نام و حق تالیف من اشاره کنند.

 

برخی می گویند کسی که شعر «مدد یا حسین و مدد یا رسول الله» بخواند کافر است. پاسخ شما چیست؟

خداوند سبحان می فرماید: «وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذ ظَّلَمُوا أَنفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَّحِيمًا». این آیه به روشنی دلالت دارد بر اینکه خدای متعال گناهکاران را راهنمایی می کند که به در خانه رسول خدا بروند و نزد او از خداوند طلب آمرزش کنند و از پیامبر هم بخواهند برای آنها طلب آمرزش کند.

در مورد آل البیت هم پیامبر اسلام(ص) فرمود: «حُسَيْنٌ مِنِّى وَأَنَا مِنْ حُسَيْنٍ أَحَبَّ اللَّهُ مَنْ أَحَبَّ حُسَيْنًا» یعنی حسین از من است و من از حسینم خداوند دست بدارد هرکه را که حسین را دوست دارد و البته نسب تمام اهل بیت به پیامبر(ص) می رسد.

شیخ عبدالرحیم دویدار

می دانیم شما در میانه راه ترک تحصیل کردید و به تلاوت قرآن و ابتهال روی آوردید. درباره آن دوره برای ما بگویید.

در سال 1947 ده سال و نیم داشتم که برادر بزرگم که قاری قرآن سرپرست خانواده بود از دنیا رفت و پدرم نیز 5 سال پیش از آن از دنیا رفته بود و او نیز از علمای علم قرائت و قاری قرآن کریم بود و من در آن دوره دوره دبستان را با موفقیت پشت سر گذاشته بودم.

پس از آن برای تامین مخارج خانواده ناچار به ترک تحصیل شدم و اهالی روستا نیز از حمایت کردند و به من لقب شیخ دادند و در مراسم های خود برای تلاوت قرآن از من دعوت می کردند تا بتوانم از پولی که به من می دهند مخارج خانواده ام را تامین کنم و قاریان روستا نیز به من کمک کردند قرآن را حفظ کنم و توانستم تمام قرآن و تجوید را فقط دریک سال حفظ کنم و در کنار قاریان مشهور مصری به قرائت قرآن پرداختم.

پس از آن برای تقویت بنیه علمی خود در زمینه قرآن کریم به مطالعه روی آوردم و کتابخانه بزرگی در منزلم جمع کردم و برخی قصه های قرآنی و دینی را به شعر در آوردم.

 

چه شد که قرائت قرآن را رها کرده و به مداحی روی آوردید؟

روی آوردن من به مداحی فقط یک دلیل داشت که من می خواستم ممتاز و برتر باشم و در آن زمان قاریان قرآن زیادی در کشور وجود داشتند که من با آنها هم ردیف بودم؛ پس از آنها جدا شدم و به مداحی دینی روی آوردم.

 

تصور می کنم یکی از امتیازهای شما این است که در آنِ واحد مداح و حافظ قرآن هستید.

بله مداح و مبتهل واجب است حافظ قرآن باشد و حتی اگر شده بخشی از قرآن را حفظ کند، اما متاسفانه بیشتر مداحان و مبتهلان کنونی حافظ قرآن کریم نیستند.

 

برخی بر این باورند که گروه های مداحی دینی سوریه دارند گوی سبقت از مصری ها می ربایند. درست است؟

در ابتدا لازم می دانم گروه های سوریه را سرزنش کنم که با اینکه خودشان هنری اصیل دارند و ما نیاز داریم به آنها گوش بدهیم، چرا هنر خود را رها کرده اند و هنر مصری را سرقت می کنند؟! اما در هر صورت من گمان نمی کنم بتوانند گوی سبقت را از مداحان مصری بربایند.

 

رسالت شما در مداحی دینی چیست؟

رسالت من در هنری که دارم است که اشعار و سرودهای من دارای پیام باشد به گونه ای که شنونده با اطلاعات دینی جدید از مجلس من بیرون برود و بتواند از این معارف استفاده کند و به عنوان مثال از داستان های قرآنی استفاده می کنم و از زمانی که سرودن و مداحی را آغاز کرده ام هچ گاه دچار توقف نشده ام و تا کنون به کشورهای زیادی مسافرت کرده ام اما اکنون هدف من این است که خداوند زندگی مرا با قرآن ختم کند و اکنون هر 10 روز یک بار قرآن را ختم می کنم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha