جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
روز قدس

حوزه/ اهمیت قدس شریف به دلیل آن است که این سرزمین مقدس، محل زندگی و بعثت انبیای الهی، نخستین قبله مسلمانان و محل معراج آسمانی پیامبر اعظم (ص) بوده است

به گزارش خبرگزاری حوزه از بیرجند، باید تأکید داشت که روز قدس و اهمیت راهبردی بزرگداشت هر چه باشکوه تر آن، که برای نخستین بار توسط رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) با این رویکرد که وحدت عامل "قدرت" و توسعه یافتگی و تفرقه عامل "سستی دیانت" و عقب ماندگی است طرح و تبیین گردید؛ در طول بیش از سه دهه گذشته همواره به عنوان یکی از شاخص ها، محورها، ملاک ها و در حقیقت یکی از زمینه ها و پیش شرط های اصلی ایجاد وحدت در جهان اسلام شناخته شده است.

مسلمانان و امت بزرگ اسلام باید برای مقابله با پدیده شوم صهیونیسم جهانی و دفع و نابودی آثار و پیامدهای آن به عنوان عمده ترین مانع در پیش روی وحدت جهان اسلام، اهتمام ویژه نسبت به گرامیداشت این روز و محقق سازی اهداف و مقاصد بزرگ آن که از طریق برخورداری از رویکرد استراتژیکی نسبت به وحدت جهان اسلام و نگاه «مقابله گرایانه» و نه «سازش طلبانه» به صهیونیسم جهانی قابل تحقق خواهد بود، داشته باشند.

"قدس شریف" در نگاه اسلامی به دلیل وجود مسجدالاقصی از ارزش والا و اهمیت فوق العاده زیادی برخوردار است، اهمیت قدس شریف به دلیل آن است که این سرزمین مقدس، محل زندگی و بعثت انبیای الهی، نخستین قبله مسلمانان و محل معراج آسمانی پیامبر اعظم (ص) بوده است، کما این که بیت المقدس برای یهودیان و مسیحیان نیز به لحاظ دینی و مذهبی دارای اهمیت خاصی می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین حسین ابراهیمی عضو جامعه روحانیت مبارز در گفت وگو با خبرنگار حوزه در بیرجند ضمن اشاره به اهمیت نامگذاری جمعه آخر ماه مبارک رمضان با عنوان روز قدس، اظهار کرد: این روز بهانه‌ خوبی برای مقابله با ظالمان است.

وی ادامه داد: روز قدس روزی است که مستضعفان بایستی برای به خاک مالاندن دماغ دشمنان به خاک، آماده شوند.

عضو جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی‌های خود به اهداف مهم روز قدس اشاره داشته‌اند، تصریح کرد: بر اساس فرمایشات ایشان روز قدس، روز حمایت از دولت، ملت و دستاوردهای انقلاب اسلامی است.

حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی از روز قدس به عنوان روز سرمشق شدن ایران برای سایر کشورها یاد کرد و افزود: این روز، روزی است که ایران قدرت خود را به همه دنیا مطرح می‌کند.

وی با اشاره به این که روز قدس، روز دمیدن خون در رگ‌های کشورهای اسلامی است، یادآور شد: قدس روزی است که مردم قدس احساس می‌کنند مردم جهان پشتیبان آنان هستند.

عضو جامعه روحانیت مبارز ادامه داد: روز قدس، نماد صف‌بندی مظلومان در مقابل زورگویان است و درواقع این روز، لیلة‌القدر است که باید آن را به بیداری و هوشیاری بگذرانیم.

 انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس بر اهمیت راهپیمایی امسال افزوده است

وی، حمایت از ملت مظلوم فلسطین را، یک وظیفه شرعی و انسانی دانست و متذکر شد: امسال با توجه به مسائل پیش آمده در منطقه شرکت در راهپیمایی روز قدس اهمیت بیشتری دارد.

عضوجامعه روحانیت مبارزعنوان کرد: موضوع انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس و همچنین ظلم و کشتاری که صهیونیست ها در ماه رمضان انجام می دهند وظیفه ما را در روز قدس امسال بسیار سنگین تر می کند و می طلبد که پرشورتر از سال های قبل در راهپیمایی روز قدس شرکت کنیم.

روز قدس تیری به قلب توطئه بزرگ استکباری

حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا بابایی امام جمعه فردوس نیز در گفت وگو با خبرنگار حوزه، عنوان کرد: امام راحل(ره) جمعه آخر ماه مبارک رمضان را روز قدس نامگذاری کردند تا با حضور مردم در سراسر کشورهای اسلامی و حتی کشورهای غیر اسلامی حمایتی از مردم مظلوم و بی پناه فلسطین که حدود 7 دهه از خانه و کاشانه خود آواره هستند انجام شود.

وی با بیان این که روز قدس تیری است به قلب توطئه بزرگ استکباری و حرکتی برای خنثی کردن اقدامات خباثت آمیز استکبار و صهیونیسم و هم‌ پیمانان آن است که مسئله فلسطین را به کلی به دست فراموشی بسپارد، ابراز کرد: در سال‌جاری نیز همانند سال‌های گذشته اهمیت روز قدس بیش از پیش احساس می‌شود.

امام جمعه شهرستان فردوس با اشاره به اینکه بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری امسال حضور مردم در راهپیمایی روز قدس پرشورتر از سایر سال ها خواهد بود، اضافه کرد: به ویژه با اتفاقاتی که در فلسطین اشغالی افتاده است و انتقال سفارت آمریکا به قدس شریف و کشتار بی رحمانه تعدادی از رزمندگان اسلام در ماه مبارک رمضان و صدها مجروح در انتفاضه بازگشت که دل هر مسلمانی را آزرده می کند.

قدس نماد مقاومت است

حجت الاسلام بابایی از قدس به عنوان نماد مقاومت یاد کرد و گفت: این مقاومت را امام(ره) تاسیس کردند و فلسطینیان لبیک گفتند و حتی مسلمانان سراسر جهان نیز در کشورهای اروپا و آمریکا به این دعوت لبیک گفتند.

وی ادامه داد: خوشبختانه در این روز، ما امروز شاهد حضور حداکثری مسلمانان در سراسر جهان در راستای حمایت از قدس شریف که قبله اول مسلمین است هستیم.

امام جمعه فردوس تبیین کرد:آنچه مسلم است آن است که روز قدس روز ایستادگی مستضعفان عالم، علیه مستکبران و روز فریاد مظلومیت ملتی است که با خون فرزندان خود پرده از چهره کریه رژیم غاصب صهیونیستی بر می دارند.

بر همه مسلمانان واجب است که در راستای آزادی قدس از هیچ کوششی فروگذار نکنند

مولوی غلام حیدر فاروقی، امام جمعه اهل سنت بیرجند نیز در گفت و گو با خبرنگار حوزه  در بیرجند، مطرح کرد: بر کسی پوشیده نیست که  قدس قبله اول مسلمانان است و با توجه به این که قدس، در اشغال رژیم اشغالگر قدس قرار دارد بر همه مسلمانان واجب است که در راستای آزادی آن از هیچ کوششی فروگذار نکنند.

وی با تاکید بر ضرورت حضور همه مسلمانان دنیا در راهپیمایی روز جهانی قدس، متذکر شد: این امر سبب تقویت روحیه فلسطینی ها و تضعیف روحیه اسرائیلی‌ها خواهد شد.

امام جمعه اهل سنت بیرجند حضور در راهپیمایی روز قدس را، سبب تقویت قلبی برای فلسطینی‌های مظلوم و ستمدیده است دانست و اظهار داشت: روز قدس روز جهانی است و وظیفه همه مسلمانان است در راهپیمایی روز قدس شرکت کنند.

مولوی فاروقی با اشاره به این مهم که حضور در راهپیمایی روز قدس سال جاری دارای اهمیت بیشتری در مقایسه با سال های دیگر است، گفت: دلیل این امر آن است که ترامپ قدس را پایتخت خود و اسرائیل قرار داده و تعیین کرده است و همچنین اسرائیلی‌ها نیز اخیرا بسیاری از فلسطینی‌های مظلوم را به شهادت و بسیاری را زخمی کردند، بنابراین راهپیمایی و محکومیت اسرائیل امسال از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

اگر مسلمانان با یکدیگر وحدت داشتند، هیچگاه اسرائیل این چنین دهن کجی هایی نمی کرد

وی به وحدت بین مسلمان اشاره ای داشت و ابراز کرد: در حقیقت اگر مسلمانان با یکدیگر وحدت داشتند امروز اسرائیل مرتکب این جنایت ها نمی شد.

امام جمعه اهل سنت بیرجند ادامه داد: اگر مسلمانان با یکدیگر وحدت داشتند، هیچگاه اسرائیل این چنین دهن کجی هایی نمی کرد و امروز این وضعیت وجود نداشت که کشور‌های مسلمان توسط استکبار جهانی اشغال شود.

مولوی فاروقی در ادامه یادآور شد: مسلمانان سراسر دنیا اعم از شیعه و سنی فردا با حضور پرشور خود در راهپیمایی عظیم روز قدس، مشت محکمی را بر دهان اسرائیل و رژیم صهیونیستی خواهند کوبید.

ضرورت برگزاری باشکوه راهپیمایی روز قدس

حجت الاسلام غلامحسین نوفرستی قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی نیز در گفت وگو با خبرنگار حوزه در بیرجند تصریح کرد: اهمیت مسئله فلسطین یک مسئله روشن و بدیهی است.

حضور پرشو مردم نسبت به سال قبل

وی نامگذاری جمعه آخر رمضان به نام روز قدس را هنر معمار کبیر انقلاب اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: هر ساله این مناسبت با حضور پرشور مردم با قدرت و قوت بیشتری برگزار می شود.

قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی ادامه داد: امسال نیز انتقال سفارت خانه آمریکا به سرزمین قدس و قبله مسلمین و به خاک و خون کشیدن صدها فلسطینی بیگناه توسط رژیم غاصب صهیونیست ضرورت برگزاری باشکوه مراسم راهپیمایی این روز را دو چندان کرده است.

حجت الاسلام نوفرستی همچنین ضمن اشاره به لغو برجام از سوی آمریکایی ها، ابراز کرد: آمریکا با اساس نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مشکل دارد و هدفی جز برچیده شدن نظام ندارد.

راهپیمایی عظیم، تأثیر بسزایی در روحیه فلسطینی ها خواهد داشت

وی ضمن دعوت از ملت شریف ایران و خصوصا مردم خراسان جنوبی برای حضور پرشور در راهپیمایی روز جهانی قدس، بیان کرد: قطعا حضور مردم در این راهپیمایی عظیم، تأثیر بسزایی در روحیه فلسطینی ها خواهد داشت و یک تودهنی بزرگ به استکبار خواهد بود.

خاورمیانه قلب دنیاست

قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه فلسطین ، بارزترین بحران خاورمیانه است، عنوان کرد: خاورمیانه قلب دنیاست و مسئله فلسطین و خباثت های مداوم اسرائیل در منطقه مهمترین بحران امروز آن محسوب می شود که نباید از اهمیت آن غفلت شود.

روز قدس زمینه ساز نابودی رژیم اشغالگر قدس است

 حجت الاسلام ناصراحترامی، مسئول مدرسه علمیه امام محمد باقر(ع) خضری نیز در گفت وگو با خبرنگار حوزه  در بیرجند، اظهار کرد: روز قدس زمینه ساز نابودی رژیم اشغالگر قدس است.

وی افزود: روز جهانی قدس، روز دفاع از اسلام و ارزش های اسلامی و مبارزه با نقشه های استکبار جهانی است.

مسئول مدرسه علمیه خضری ادامه داد: در روز قدس به عنوان یک وظیفه همه مسلمانان تکلیف دارند که به دفاع از حیثیت اسلام و مسلمین بپردازند.

حجت الاسلام احترامی عنوان کرد: تهاجمی که این روزها آمریکایی ها در منطقه دارند و برنامه‌هایی را که در رابطه با فلسطین اشغالی اجرا می کنند، را همگی ما شاهد بوده ایم ؛ اخیرا پایتخت رژیم صهیونیستی را از تل‌آویو به بیت‌المقدس منتقل کردند که فاجعه بزرگی برای تمام مسلمانان است.

وی با بیان اینکه انتقال پایتخت اسرائیل به بیت‌المقدس برخلاف قوانین بین‌المللی بوده و توهین بزرگی به همه مسلمانان دنیا محسوب می شود، گفت: هر کسی که عرق اسلامی داشته و دل در گرو خانه خدا دارد بایستی امسال باشکوه تر از سال‌های گذشته در این راهپیمایی شرکت کرده و تنفر خود را از نظام سلطه و استکبار جهانی، رژیم غاصب جهانی و آن‌هایی که این افراد را در منطقه کمک می‌کنند، نشان دهند.

مسئول مدرسه علمیه خضری با اشاره به اینکه شرکت در راهپیمایی روز قدس مصداق کامل جهاد است، افزود: از همه مردم فهمیم استان خراسان جنوبی و همچنین مردم خضری دعوت می شود تا در این راهپیمایی با شکوه شرکت کنند.

حجت الاسلام احترامی با تأکید بر اینکه ضرورت دارد مسلمانان در دفاع از مظلومان به پا خیزند، اظهار داشت: جای بسی تأسف است که آواره کردن و کشتار مردم مظلوم فلسطین سبب نقض آشکار حقوق بشر در خاورمیانه است.

وی، حمایت از مظلومین را  جزء اهداف اصلی جمهوری اسلامی ایران برشمرد و اذعان داشت: به فرموده حضرت امام خمینی (ره) "اگر هر مسلمان یک سطل آب بریزد اسرائیل از بین خواهد رفت."

مولوی عبدالعزیز خالقی، امام جمعه اهل سنت درمیان نیز در گفت وگو با خبرنگار حوزه در بیرجند ضمن اشاره به روز قدس، اظهار کرد: روز قدس بیانگر اعتقاد و پایبندی به اندیشه وحدت و انسجام اسلامی در مقابل زورگویان جهانی است.

همه مسلمانان جهان با آغوش باز و قلب صاف به فرمایشات امام راحل(ره) عمل می کنند

وی با اشاره به اینکه روز قدس، روز وحدت میان شیعه و سنی و آحاد مردم است، عنوان کرد: همه مسلمانان جهان با آغوش باز و قلب صاف فرمایشات امام راحل(ره) را جامه عمل می پوشانند.

امام جمعه اهل سنت درمیان اضافه کرد: حتی افراد غیر مسلمان نیز فرمایشات امام راحل را قبول دارند به این دلیل که ایشان خواستار دفاع از مظلومیت، انسانیت و اسلام بودند.

مولوی خالقی ضمن اشاره به نقش وحدت در میان مسلمانان، تصریح کرد: خداوند در قرآن اعتصام به "حبل الله" را وظیفه همه قرار داده و تاریخ اسلام شاهد است که رسول اکرم(ص) چگونه با ایجاد وحدت و جلوگیری از افتراق، صفوف مسلمین را به بنیان مرصوص تبدیل کرد و در آیه  بعدی تفسیر شده و به وجود آمده که این بنیان مرصوص در جامعه اسلامی به مشابه دیوار بتونه ای است که هیچ رخنه ای در آن ایجاد و پیدا نخواهد شد.

در گرو وحدت موفقیت حاصل می شود

وی با اشاره به وحدت بین مسلمانان، متذکر شد: زمانی‌ که مسلمانان با یکدیگر اتحاد داشته باشند آن اخوتی که قرآن گفته است مسلمانان از هر کجایی که باشند با هم برادر هستند محقق خواهد شد به همان گونه ای که برادرها در کنار هم صلح، دوستی و عاطفه بشریت را اجرا می‌کنند، جوامع اسلامی هم با وحدت می‌توانند به موفقیت برسند و دشمن های زبون و ذلیل را نیست و نابود کنند.

امام جمعه اهل سنت درمیان همچنین به تاثیرات مهم بیداری اسلامی نیز اشاره ای داشت و گفت: نقش بیداری اسلامی خیلی مهم است به گونه ای که الان بسیاری از مسلمانان عالم را بیدار کرده است.

وی ابراز کرد: ما به فرمایشات بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران لبیک گفته و شیعه و سنی در کنار یکدیگر در راهپیمایی عظیم روز جهانی قدس شرکت می کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha