جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
دیدار رئیس مرکز خدمات با ‌آیت الله نوری همدانی

حوزه/ حضرت آیت‌الله نوری همدانی ضمن انتقاد از تمرکز طلاب و روحانیان در شهر مقدس قم گفتند: بسیاری از روستاها و مساجد کشور، روحانی ندارد، درحالی‌که طلاب در قم تجمع کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، حضرت آیت‌الله‌ نوری همدانی در دیدار رئیس و جمعی از مدیران مرکز خدمات با بیان اینکه خدمات شما در این مرکز بسیار وسیع، اثرگذار و کامل است، گفتند: با اندیشه و عنایت رهبر معظم انقلاب و با فعالیت و برنامه‌ریزی شما خدمات بسیار خوبی انجام شده است که تاکنون در سازمان روحانیت، سابقه نداشته است.

ایشان بیان کردند: الحمدلله شما در این سنگر موفق شده‌اید و قدم‌های خوبی برداشته شده و کار شما عالی و قابل قبول است.

معظم له با اشاره به اینکه حمایت‌های مرکز خدمات باید با فعالیت شخص متناسب باشد، تصریح کردند: شما نباید از همه به یک اندازه حمایت کنید، امروز بسیاری از روستاها و مساجد در کشور، روحانی ندارد و وقتی یک نفر فوت می‌کند کسی برای کفن و دفن متوفی نیست؛ درحالی‌که طلبه‌ها‌ در قم تجمع کرده‌اند.

ایشان ضمن انتقاد از تمرکز طلاب و روحانیان در شهر مقدس قم افزودند: امام صادق(ع) در روایتی می‌فرمایند « اهل هر منطقه‌ای از سه گروه بی‌نیاز نیست که در امر دنیا و آخرت به آنها پناه برند، فقیهی پرهیزکار و عالم به اوضاع زمان و مکان، پزشکانی آگاه، بصیر و مورد اطمینان و حاکمانی خیرخواه که مورد اطاعت مردمند.»

حضرت آیت‌الله نوری همدانی گفتند: مردم در زمان غیبت به علما سپرده شده‌اند و علما وظیفه دارند به مردم خدمت کرده و آنها را هدایت کنند و عالم باید حضور اجتماعی داشته و در کنار مردم باشد.

این مرجع تقلید گفتند: اینکه پذیرش طلاب در قم آزاد باشد و شرایطی برای هجرت طلاب از این شهر فراهم نباشد موجب می‌شود طلاب و روحانیان در قم تمرکز کنند و نبود روحانی در شهرها و روستاها باعث می‌شود منافقان و فرقه‌های منحرف در مناطق مختلف کشور فعال شوند و کسی نباشد که از نظر فکری با آنها مقابله کند.

حضرت آیت الله نوری همدانی در ادامه سخن به نقل خاطره‌ای از آیت‌الله بروجردی پرداخته و گفتند: زمانی که برای تبلیغ به شهرستان تنکابن می‌رفتم، طلبه‌ای در راه تبلیغ، تصادف کرد و در بیمارستان بستری شد. مردم منطقه به بیمارستان مراجعه کردند و کارهای درمان او را انجام دادند. آیت‌الله بروجردی که از ماجرا مطلع شدند نامه‌ای به من نوشتند و گفتند از طرف ایشان، تمامی هزینه‌های بیمارستان را بپردازم و بدهی مردم را بدهم و در منبرها از مردم تشکر کنم تا مردم بدانند روحانیت، بی سرپرست نیست.

 ایشان سخن امام خمینی درباره اجتماعی بودن روحانیان را یادآور شدند و گفتند: مردم از نظر امام، بسیار اهمیت داشتند و ما هر چه داریم و هر فعالیتی می‌کنیم از برکت حضور مردم است. اگر مردم در صحنه نباشند ما کاره‌ای نیستیم. همان مردمی که انقلاب کردند و جنگ را اداره کردند. امروز در این گرانی و بیکاری هم ما باید در کنار مردم و خدمتگزار آن‌ها باشیم.

 این مرجع تقلید افزودند: روحانی باید فقرا و نیازمندان منطقه خود را بشناسد و با آنها رفت و آمد داشته باشد؛ اگر مردم ببینند که روحانی در محله خدمت‌گزار است و به فقرا خدمت می‌کند به او توجه می‌کنند.

 حضرت آیت الله نوری همدانی در همین زمینه به خاطره‌ای از مرحوم حاج شیخ مرتضی حائری فرزند آیت الله مؤسس اشاره کردند و گفتند در بیت ایشان دفتر بزرگی بود که نام ایتام و فقرای شهر نوشته شده بود و چند وقت یک بار، بزرگان بازار در منزل ایشان گردهم می‌آمدند و با همکاری هم به این افراد کمک می‌شد و حاج شیخ مرتضی، شرط کرده بود که نامی از ایشان برده نشود.

انتهای پیام/313/30

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha