جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله العظمی سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی با بیان اینکه توسل به انبیا و اولیای الهی یکی دیگر از وسایل رسیدن به مغفرت خداست، گفتند: توسل به رجال الهی و انبیا و اولیا می تواند درهای رحمت را به روی ما بگشاید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله سبحانی شامگاه شنبه در برنامه چشمه معرفت که از شبکه دو سیما پخش شد، در ادامه بحث رحمت و مغفرت در قرآن کریم، با اشاره به آیه ۳۵ سوره مائده «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ وَجَاهِدُوا فِي سَبِيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ»، اظهار کردند: این آیه به افراد با ایمان امر می کند که اولاً تقوا را پیشه خود قرار دهند و برای جلب مغفرت حق تعالی، وسیله را برای خود اتخاذ کنند.

ایشان تصریح کردند: وسیله ابزاری است که انسان به وسیله آن به مقصود می رسد؛  گاهی وسیله مادی است ولی آیه نازل به مسائل معنوی است و تصریح می کند برای جلب رضایت و مغفرت خدا به دنبال وسیله باشید.

معظم له با بیان اینکه عبادات یکی از وسایل است، افزودند: عبادات نظیر نماز و روزه انسان بهترین وسیله است که انسان، مغفرت خدا را جلب کند؛ یکی دیگر جهاد در راه خداست.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه توسل به انبیا و اولیای الهی یکی دیگر از وسایل رسیدن به مغفرت خداست، تصریح کردند: توسل به رجال الهی و انبیا و اولیا می تواند درهای رحمت را به روی ما بگشاید. اصولاً عالم، عالم اسباب و مسببات است، در عین حالی که خدا، آفریدگار و مدبر جهان است ولی در زیر همین مجموعه، مدبراتی هم هست که بر اساس اراده خداوند، فیضش از طریق اسباب مسببات به بشر برسد.

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) مبنی بر اینکه هرچیزی در این جهان سببی دارد، افزودند: اسباب مغفرت، نماز و روزه و جهاد است و یکی از آنان هم توسل به اولیای الهی است؛ معلوم می شود این مسئله در ادیان پیشین هم بوده است.

ایشان تصریح کردند: به عنوان مثال، هنگامی که بنی اسرائیل می خواستند به جهاد بروند، متوسل به صندوق موسی می شوند که قرآن از آن به عنوان تابوت یاد کرده است؛ در این صندوق، لباس های موسی و هارون و عصای موسی بوده است و بنی اسرائیل به همین صندوق متوسل شده و در جنگ ها پیروز می شدند.

معظم له افزودند: حتی هنگامی که تابوت از اختیار بنی اسرائیل رفت، نبی جدیدی به آنان گفت اگر شما بار دیگر جهاد کنید، همین صندوق به سوی شما باز می گردد و مایه آرامش شماست.

حضرت آیت الله سبحانی با تأکید بر اینکه توسل به انبیا و اولیا و انسان های پاک، یک امر نهادینه است، افزودند: هنگامی که عبدالمطلب احساس کرد خشکسالی بر مکه حاکم است، پیامبر اکرم(ص) را که نوزاد بود، کنار کعبه آورد و خدا را به همین کودک قسم داد، خلاق متعال به وسیله همین توسل، باران فرستاد.

ایشان با بیان اینکه توسل به انسان های پاک درهای رحمت را به روی ما می گشاید، تصریح کردند: در روایات ما نقل شده که وقتی باران نمی آید، به صحرا بروید و نماز باران بخوانید؛ همچنین گفته شده کودکان و حتی برخی از جانداران را هم همراه خود بیاورید و بگویید خداوندا اگر ما مستحق رحمت نیستیم، این کودکان پاک مستحق رحمت هستند.  

معظم له افزودند: البته گروهی هستند که می گویند نام ما سلفی است اما در واقع سلف از آنان بیگانه است؛ آنان توسل به انبیا و اولیا را امر صحیح نمی دانند.

این مرجع تقلید با اشاره به روایتی که در صحاح سته و غیر آن هم ذکر شده و صحت آن مورد تأیید همگان است، تصریح کردند: مردی نابینا نزد پیامبر(ص) آمد و گفت: از خداوند طلب کن که مرا شفا دهد، پیامبر(ص) فرمود: اگر خواستی برایت دعا می کنم و اگر خواستی آن را به تأخیر می اندازم که برایت بهتر است، او گفت: دعا کن، سپس رسول خدا، او را امر کرد که وضو بگیرد و در وضو گرفتن دقت کند، دهد و دو رکعت نماز بخواند و این دعا را بگوید: «اللّهمّ إنّي أسألُكَ، وَأَتَوجَّهُ إلَيْكَ بِنَبيِّكَ مُحَمّدٍ نَبِيِّ الرَّحْمَةِ، يا مُحَمَّدُ إنّي أتَوَجَّهُ بِكَ إلي رَبِّي في حاجَتي هذِه فَتَقْضِي لِي، اللّهمَّ شَفِّعْهُ فِيَّ»؛ او این کار را انجام داد و شفا یافت.

حضرت آیت الله سبحانی افزودند: این حدیث را حتی ابن تیمیه هم می گوید صحیح است، کسانی که منکر توسل هستند می گویند صحیح است اما می خواهند حدیث را دست‌کاری کنند در حالی که حدیث به صورت آشکار اجازه می دهد به پیامبراکرم(ص) متوسل شویم و دعای ما استجابت شود.

معظم له تصریح کردند: بنابراین درهای مغفرت گاهی از طریق توسل به روی انسان گشوده می شود.

انتهای پیام/313/33

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha