سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۸ شوال ۱۴۴۵ | May 7, 2024
اخبار جهان

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

«گاوشیرده»،چهارمین خیز را علیه تهران برداشت

علی حسینی، کارشناس حوزه انرژی گفت: اوج هماهنگی کاخ سفید با عربستان مربوط به تحریم های سال ۹۰ ایران است که ریاض اعلام کرد برای جبران نفت ایران، آمادگی دارد تولید خود را افزایش دهد و گفت که می تواند روزانه ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت تولید کند؛ البته این رقم هیچگاه به بالای ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نرسید.وی ادامه داد: در دوره نخست تحریم های شدید علیه نفت ایران، میزان صادرات شرکت ملی نفت ایران بیش از یک میلیون بشکه کاهش پیدا کرد که بخشی از این کاهش، به دلیل کاهش تقاضای نفت منطقی بود ولی بخش مهمتر آن، تامین نفت تحریم شده ایران توسط عربستان، قطر و امارات بود. البته عراق و روسیه هم توانستند بخشی از بازار ایران را تصاحب کنند که پس از برجام، این بازارها دوباره احیاء شدند.به گفته این کارشناس انرژی، حالا عربستان باز هم اعلام کرده است مشکلی برای جبران کاهش عرضه نفت ایران ندارد و از سوی دیگر آمریکا خواستار افزایش یک میلیون بشکه ای تولید اوپک شده است که این موضوع نشان می دهد کاخ سفید قصد دارد با برگه عربستان و حتی امارات، ضربه نهایی را به ایران وارد سازد. با نظر به سیستم سهمیه بندی تولید توسط اعضای اوپک و عدم وجود مکانیزم های تنبیهی برای اعضای اوپک، افزایش یک جانبه تولید توسط عربستان و شاید امارات دور از ذهن نباشد. بر مبنای اساسنامه اوپک، تصمیمات اوپک باید به تایید همه اعضا برسد تا رسمیت یابد اما چنانچه کشوری بر خلاف تصمیم نهایی اوپک عمل کند، هیچ تنبیهی برای آن در نظر گرفته نمی شود مانند کاری که اعضای عرب اوپک در دهه ۸۰ میلادی، روزهای تحریم و .. به کرات انجام دادند و با افزایش تولید خود و تخطی از سهمیه شان، با دلایل سیاسی و اقتصادی، اقدام به اشباع بازارهای نفت کردند. با این وجود، نگاهی تاریخی به دسیسه نفتی عربستان علیه ایران نشان می دهد  این کشور همواره سعی داشته بازارهای نفت ایران را با اشاره امریکا تحت سلطه خود درآورد؛ با این وجود،  ایران پس از مدتی توانسته بازارهای خود را پس بگیرد.

 

EIB،شاه پیشنهاد اروپایی را نپذیرفت

خبرگزاری رویترز اعلام کرد بانک سرمایه گذاری اروپا EIB، پیشنهاد این اتحادیه مبنی بر حمایت از شرکت های اروپایی برای ادامه همکاری تجاری با ایران را رد کرده است.اتحادیه اروپا از این بانک خواسته بود تا برای نشان دادن تضمین اروپا در خصوص برجام، از شرکت های اروپایی که با ایران تجارت می کنند، حمایت کند؛ اما این بانک دست رد بر سینه اتحادیه زد. از آنجا که صندوق های سرمایه گذاری این بانک، مبادلات دلاری دارند و بیشترین سهم از سرمایه این بانک مبتنی بر این ارز است، فشارهای طرف آمریکایی، منجر به اتخاذ این تصمیم شده است. مجید شاکری کارشناس اقتصادی اظهار کرد: یکی از اصلی ترین پیشنهادات اروپا به ایران بود که آن دسته از بانک هایی را به همکاری با ما ملزم خواهد کرد که هزینه تحریم این بانکها برای امریکا بسیار بالا باشد.وی افزود: در واقع اروپایی ها پیشنهادی تحت عنوان شاه پیشنهاد روی میز گذاشتند مبنی بر اینکه بانک بزرگ EIB بین الدولی که سهام داران آن، دولت های عضو اتحادیه اروپا هستند و پروژه های بزرگ این بانک در هند، اروپا و ترکیه جاری است با ایران همکاری خواهد کرد.وی ادامه داد: البته پرونده این بانک بعنوان گزینه دورزدن تحریم ها بسته نشده و باید منتظر ماند و دید اروپایی ها با ساختار حاکمیتی شرکتی خود چگونه می توانند این بانک را ملزم به همکاری با ایران کنند. وی افزود: شاید تفاوت اصلی اروپا با چین و روسیه در این است که روابط بین اروپا و امریکا گسترده ولی مویرگی است و امریکایی ها با زدن هر یک از این مویرگ ها - بدون اینکه اشکالی برای کلیت تجارتشان با اروپا- ایجاد شود، بقیه مویرگها را بترساند و وادار به بازی در پارادایم تحریمی خود کنند. درواقع نقطه ضعف جدی اروپایی همین مساله است.

 

مسکو و پکن ،آخرین نفس های دلار را قطع کردند

ولادیمیر پوتین و شی جین پینگ، رؤسای جمهور روسیه و چین در حاشیه برگزاری نشست شانگهای در چین توافقنامه افزایش سهم ارزهای ملی دو کشور روبل و یوآن در مبادلات دوجانبه را امضا کردند.بر اساس این توافق دو کشور همکاری‌های خود در حوزه‌های مختلف مالی را افزایش داده و سهم ارزهای ملی خود را در پرداخت‌های تجاری دو جانبه سرمایه‌گذاری و تامین مالی را بالا خواهند داد.دو کشور همچنین قرار است همکاری‌های خود در حوزه‌های نظام پرداخت و بیمه را نیز بهبود ببخشند.رؤسای جمهور چین و روسیه همچنین توافق کردند تا حجم مبادلات تجاری دو جانبه را به میزان قابل توجهی افزایش داده و زیرساخت‌های لازم در این زمینه را فراهم کنند. در کنار این مسئله دو کشور متعهد شدند تا با یافتن حوزه‌های جدید همکاری اقتصادی و رشد مبادلات تجاری تلاش کنند تا مجموع مبادلات تجاری خود را طی سال جاری به حدود 100 میلیارد دلار افزایش دهند.چین بزرگترین شریک تجاری روسیه است و 15 درصد از کل تجارت خارجی روسیه طی سال گذشته با چین بوده است.حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال 2017 با 31.5 درصد افزایش نسبت به سال قبل آن به 87 میلیارد دلار رسید.با توجه به اراده چین و روسیه برای بالا بردن حجم مبادلات تجاری خود این دو کشور به دنبال بالا بردن حجم مبادلات مستقیم روبل و یوان و حذف دلار و دیگر ارزهای غربی هستند.بنابر اعلام بانک مرکزی روسیه شرکت‌های چینی و روسی تمایل دارند تا پرداخت‌های خود را به روبل یا یوآن اجام دهند و این مسئله از طریق ارائه اعداد واقعی قابل اثبات است.سال گذشته میلادی 9 درصد کل پرداخت‌های روسیه به چین به روبل انجام شد.شرکت‌های روسی نیز 15 درصد کل پرداخت‌های خود به چین را به یوآن انجام دادند.تنها 3 سال پیش این دو عدد 2 و 9 درصد بوده است.

 

آمریکا،آخرین مهره پازل تحریم های تهران را لو داد

سیگال مندلکر معاون تروریسم و اطلاعات مالی وزارت خزانه‌داری آمریکا که روز ۱۵ خردادماه جاری در نشستی به میزبانی لابی ضدایرانی «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» صحبت می‌کرد، بخشی از سخنرانی‌اش را به رابطه ایران و FATF اختصاص داد و گفت: «در طول بیش از یک دهه، FATF ریسک تامین مالی تروریسم برآمده از ایران و تهدیدی که این ریسک برای نظام مالی بین‌المللی ایجاد می‌کند را یادآور شده است. با این وجود، ایران تعهدات بین‌المللی‌اش برای پاکسازی نظام مالی خود، برخورد با فعالیت‌های غیرقانونی و توقف کامل تامین مالی تروریسم را اجرا نکرده است. در روزهای پس از برجام، ایران فرصت کافی داشت تا اقدامات لازم را برای آنکه به یک کشور دارای ارزش سرمایه‌گذاری بدل شود، انجام دهد. بار این مسئولیت بر عهده ایران بود تا گام‌های لازم برای مشروعیت‌بخشی به خود را بردارد. و باز هم ایران این کار را نکرد. در ماه فوریه، FATF  به این جمع‌بندی رسید که ایران بخش اعظم الزامات برنامه اقدام مقابله با پولشویی و مقابله با تامین مالی تروریسم را انجام نداده است. FATF برای اولین بار در یک بیانیه علنی فهرستی جامع از نواقص اصلی ایران منتشر و بر ریسک تامین مالی تروریسم و تهدید ناشی از آن برای نظام مالی بین‌المللی، تاکید کرد».مندلکر پس از آن، ۹ خواسته FATF که در بیانیه اسفند ۹۶ آمده بود را تکرار کرد. پنجمین مورد از این ۹ موردی که مندلکر اشاره می کند، «تلاش برای تصویب و اجرای کنوانسیون تامین مالی تروریسم (TF)» است.بنابراین برخلاف برخی ادعاها در مجلس کشورمان، آمریکا نه تنها از اجرای دستورات FATF توسط ایران ناراحت نمی شود، بلکه این اقدام را تکمیل کننده پازل تحریم‌­های بانکی و هوشمندتر شدن تحریم های این کشور می­‌داند. شاهد این مدعا، سخنان عجیب مندلکر است که جزئیات درخواست های FATF از ایران را مطرح و حتی نسبت به طولانی شدن روند تصویب لوایح استعماری در مجلس از جمله کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (TF) اعتراض کرد.

 

نفتی ها هنوز نرفته،جانشین پیدا کردند

مدیر کنسرسیوم بین المللی پرگس* (پی.آی.سی) اعلام کرد: این کنسرسیوم برای پر کردن جای خالی شرکت هایی که به علت تشدید تحریم ها، ناگزیر به خروج از صنعت نفت ایران شده اند، آمادگی دارد. مدیر کنسرسیوم بین المللی پرگس از آمادگی این کنسرسیوم برای پر کردن جای خالی شرکت هایی که به علت تشدید تحریم ها مجبور به خروج از صنعت نفت ایران شده اند، خبر داد و افزود: حضور در عرصه‌های اقتصادی جهان می‌طلبد که ریسک‌پذیر باشید. اگر قرار باشد فعالیت ها با ریسک صفر درصدی اقتصادی همراه باشد، شاید نوبت به شما نرسد.«کالین رولی» درباره سرنوشت توافقنامه همکاری (HOA) امضا شده برای توسعه میدان نفتی کرنج میان کنسرسیوم بین‌المللی پرگس و شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب پس از خروج آمریکا از برجام گفت: شرایط بین‌المللی خوب الزاما به معنای همراه بودن ایالات متحده نیست. شرکت انگلیسی پرگس (فعال در حوزه مهندسی و مدیریت سرمایه گذاری در صنعت نفت)، شرکت ای.جی.آر نروژ (فعال در حفاری و طراحی مهندسی)، شرکت اسپک خاورمیانه (فعال در زمینه ساخت مجتمع‌های بهره برداری)، شرکت لابی انگلیس (فعال در ساخت تجهیزات سطح الارضی)، شرکت ملی نفت فیلیپین و دانشگاه صنعتی شریف، اعضای اصلی کنسرسیوم پرگس را تشکیل می دهند.شرکت پرگس مدیریت این کنسرسیوم را بر عهده دارد.

 

قطعه سازان پاریسی به تهران،اعلام وفاداری کردند

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور گفت: انجمن قطعه سازان فرانسه در نامه ای با ذکر پیشینه بیش از 2دهه ای همکاری در این صنعت و پایبندی خود به تفاهمنامه امضا شده، تداوم تعاملات را خواستار شد. «آرش محبی نژاد» بیان داشت: در پی خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته ای برجام، قطعه سازان فرانسه بویژه شرکت های بزرگی که در بازار آمریکا نیز حضور دارند یا منافع مشترکی با آنها تعریف کرده اند، ممکن است با مشکلاتی روبرو شوند؛ بر این اساس سفر یاد شده نیز با هدف برآورد صحیح از شرایط کنونی و دستیابی به جمع بندی مناسب چند ماهی عقب افتاد.محبی نژاد ادامه داد: در عوض، قطعه سازان فرانسوی از همتایان ایرانی خود برای حضور در این کشور دعوت کردند تا در نشستی، شیوه های مناسب همکاری در فضای کنونی را بررسی کنند.«فرانسوی ها به طور شفاف تاکید کردند سفر یاد شده ملغی نشده و حاضر نیستند بیش از 2 دهه همکاری خود با ایران را نادیده گرفته و از بازار کشور ما خارج شوند».محبی نژاد ادامه داد: در سال های گذشته هیات های مختلفی از هند، مالزی، تایلند و تایوان برای حضور در بازار ایران و همکاری متقابل اعلام آمادگی کرده اند که منافع خاصی در تعامل با شرکت های آمریکایی ندارند و می توان روی آنها حساب کرد.

 

وزیر نیرو،شربت تلخ را برای کشور تجویز کرد

باوجود افزایش هفت درصدی قیمت آب و برق، وزیر نیرو همچنان معتقد است که قیمت‌های فعلی فاصله قابل ملاحظه ای با قیمت واقعی دارد و نرخ فعلی نیز باید اصلاح شود، البته این در شرایطی است که بر اساس آمار لیست دریافت آب‌ بها در کشورهای خاورمیانه، ایران جزو کشورهایی است که کمترین آب‌ بها را از مشترکان خود دریافت می‌کند. بر اساس قانون هدفمندی یارانه‌ها که در سال ۱۳۸۹ اجرایی شد قرار بود که طی پنج سال به تدریج قیمت‌ حامل‌های انرژی همچون آب و برق افزایش پیدا کند و به قیمت‌های واقعی خود برسد که باید این کار تا سال ۱۳۹۴ اجرایی و قیمت‌ها به صورت غیریارانه‌ای و واقعی به مردم عرضه می‌شد که تا کنون هنوز این اتفاق محقق نشده است.این درحالی است که میزان افزایش هزینه‌های آب و برق بسیار کمتر از متوسط نرخ تورم این سال‌ها بوده یعنی آهنگ افزایش قیمت در سایر کالاها و خدمات بسیار بالاتر از افزایش قیمت در آب و برق بوده است.پر واضح است که قیمت‌های آب و برق در ایران منطقی نیست و لازم است که تحولاتی در این دو عرصه به‌وجود آید  آنطور که به نظر میرسد سیاست ‌های وزارت نیرو منطقی شدن قیمت آب و برق است اما اینکه دولت دوازدهم تا چه میزان در این عرصه موفق خواهد بود موضوعی است که باید منتظر نتیجه آن بمانیم. قابل انکار نیست که برای درمان وضعیت نامناسب اقتصاد صنعت آب و برق، حرکت به سمت واقعی شدن قیمت‌ها شربت تلخی است که بالاخره باید با هرروش ممکن آن را سرکشید.

 

فتا،خواب خوش را از دانه درشت ها گرفت

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران با بیان اینکه روند برخورد با شبکه‌ها و باندهای کلان قاچاق در حال انجام است، گفت: اگرچه با توجه به اقدامات انجام شده در خصوص مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشفیات قاچاق در سطح عرضه کاهش چشمگیری داشته است اما کشفیات کلان در سطح شبکه‌ها و باندها رشد داشته است.وی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی با تمام محدودیت‌ها مقدمات تامین ارز مورد نیاز مردم را انجام می‌دهد، افزود: با برخوردهای جدی با دلالان و تشدید مراقبت‌ها در فرودگاه امام در حوزه طلا و ارز، کشفیات قابل ملاحظه‌ای صورت گرفته بطوری که در 5 ماهه پایان سال گذشته 14 کیلو طلای قاچاق و معادل 12 میلیارد تومان ارز قاچاق کشف و ضبط شد.وی در پاسخ به این سوال که  چرا علیرغم اقدامات انجام شده هنوز هم ارز با نرخ غیررسمی در بازار توسط دلالان معامله می‌شود، گفت: در حال حاضر عده‌ای به صورت غیر محسوس و غیر قابل مشاهده  و تلفنی در این بازار فعالیت می‌کنند که این مسئله باید ساماندهی شود به همین دلیل  پلیس فتا در حال رصد این مسئله است  و  تعدادی از این افراد را شناسایی و تعدادی را هم دستگیر کرده است.

 

سکه باز هم زنجیر پاره کرد

قیمت انواع سکه و ارز امروز در بازار تهران افزایش یافت.سکه طرح جدید با 47 هزار تومان افزایش 2 میلیون و 278 هزار تومان، طرح قدیم با رشد 55 هزار تومانی 2 میلیون و 179 هزار تومان و نیم سکه با 20 هزار تومان رشد یک میلیون و 228 هزار تومان به فروش رسید.ربع سکه 10 هزار تومان، سکه گرمی 5 هزار تومان و هر گرم طلای 18 عیار 580 تومان رشد قیمت داشت.قیمت اونس طلا (هر اونس معادل ۳۱.۱۳۲گرم) در بازار جهانی طلا با 5 سنت کاهش 1299 دلار و 4 سنت معامله شد.در بازار ارز، یورو 130 تومان، پوند 148  تومان و درهم 29 تومان رشد داشته است.

 

تهران از بوئینگ،شکایت بدون خسارت کرد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: جمهوری اسلامی ایران از طریق محاکم بین المللی، حقوقی و قضایی فسخ قرارداد بویینگ را به صورت جدی پیگیری خواهد کرد.سیدتقی کبیری درباره اقدام گروه هواپیما سازی بویینگ آمریکا مبنی بر فسخ قرارداد با ایران، با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر استفاده از توان داخلی گفت: این گونه اقدامات هیچ تاثیری در عزم ما نخواهد داشت و آنان نمی توانند اینگونه به ما ضرر وارد کنند.نماینده مردم خوی در مجلس تاکید کرد: باید از همان ابتدا تضمین قوی از این شرکت هوایپماسازی می گرفتیم تا به راحتی قراردادهایشان را نقض نکنند البته در این راستا تذکراتی داده بودیم.لازم به ذکر است سخنگوی بویینگ اعلام کرد با تصمیم ترامپ رییس جمهوری آمریکا برای خروج از توافق هسته ای با ایران، این شرکت دیگر مجوز لازم برای فروش هواپیما به ایران را ندارد. به گفته منظری، در صورتی که ایران به محاکم بین المللی هم شکایت کند، اگر این بند در قرارداد وجود داشته باشد، معمولا دادگاه فعل یا اقدام دولت(امریکا) را که اثر نامطلوب غیر ارادی بر قرارداد دو شرکت دارد را به رسمیت شناخته و شرکت فسخ کننده را محکوم نمی کند.معاون اسبق سازمان هواپیمایی کشوری درباره اظهار نظر وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: آقای آخوندی یک مقام سیاسی است و از اظهاراتش نیز برداشت سیاسی می شود وقتی می گوید از طرفیت های قانونی قرارداد استفاده می کنیم، معلوم نیست با توجه به کلی گویی وی، آیا فقط قرارداد هما با بوئینگ را مد نظر دارد یا قرارداد ایرباس را هم در نظر داشته است؛ اما به نظر می رسد استفاده از ظرفیت های قانونی قرارداد هما با بوئینگ منتفی است.

 

ترازوی تجاری تهران-واشنگتن بهم ریخت

جدیدترین آمار منتشرشده از سوی اداره آمار آمریکا نشان می‌دهد مبادلات تجاری این کشور با ایران در چهارماهه نخست سال جاری میلادی رشد 23درصدی داشته است.مبادلات تجاری دو کشور که در ماه‌های ژانویه تا آوریل سال 2017 بالغ بر 54.9 میلیون دلار بوده در مدت مشابه سال جاری میلادی به 67.5 میلیون دلار افزایش یافته است.بر اساس این گزارش صادرات آمریکا به ایران در چهارماهه 2018 با رشد 77درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن مواجه شده و به 45 میلیون دلار رسیده است. آمریکا در ماه‌های ژانویه تا آوریل سال قبل 25.4 میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود.اما واردات آمریکا از ایران در ماه‌های ژانویه تا آوریل امسال افت 23درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته و به 22.5 میلیون دلار رسیده است. واردات آمریکا از ایران در چهارماهه سال قبل 29.5 میلیون دلار گزارش شده بود.ایران و آمریکا روابط تجاری قابل توجهی ندارند. ایران به‌لحاظ ارزش صد و سی و چهارمین مقصد صادرات کالاهای آمریکایی و صد و سی و پنجمین تامین کننده کالاهای مورد نیاز آمریکا در چهارماهه نخست 2018 شناخته شده است.

 

محرمانه‌ ی سیتروئن برای بار دوم تو زرد از آب درآمد

فرانسوی‌ها دوباره رفتند. این بار با سوال‌های بی‌جوابی که از روز اول با مهر محرمانگی، راه پاسخ را بر خود بستند. حال مشخص نیست چند درصد قطعات داخلی‌سازی شده و چند دستگاه خودرو صادر شده است؟همان روزها انتقادات بسیاری بر روی قرارداد پژو با ایران مطرح شد، قراردادی که اما و اگرهای بسیار در حوزه پرداخت غرامت قرارداد قبلی این مجموعه با ایران خودرو در آن روزها مطرح می‌شد، اما هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو با محرمانه خواندن قرارداد، یک بار دیگر آبروی شریک فرانسوی خود در ایران را خرید.بر طبق قراردادی که میان ایران خودرو و پژو به امضا رسید و یکه زارع، بخش‌هایی از آن را بازگو کرد، بابت غرامت قرارداد قبلی، پژو باید به ایران ۴۲۷ میلیون و ۶۰۰ هزار یورو بپردازد که از این رقم، ۱۱۶ میلیون یورو مربوط به مسائل حال و گذشته است و ۳۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار یورو نیز در مسائل آینده دیده شده است. او البته به این نکته هم اشاره کرد که از ۱۱۶ میلیون یورو خسارت مربوط به مسائل جاری و گذشته، ۲۵ میلیون یورو بابت دریافت قطعات مجانی از پژو محاسبه خواهد شد که به گفته وی در آن روزها، البته ایران بخشی از آن را دریافت کرده است.اما نکته حائزاهمیت در این میان، گفته‌های مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در نشست خبری مشترک خود با مدیرعامل پژو بود که عنوان شد ظرف سه سال، داخلی سازی قطعات در ایران به ۷۰ درصد خواهد رسید. درست مهرماه ۹۵ بود که او این جمله را اعلام کرد که در سال اول اجرای قرارداد پژو با ایران، میزان داخلی‌سازی قطعات به ۴۰ درصد خواهد رسید و این رقم ظرف ۳ سال تا ۷۰ درصد افزایش می‌یابد؛ یعنی اکنون که سال ۹۷ است، ایران باید حداقل یک سوم مسیر را تا دستیابی به داخلی سازی ۷۰ درصدی پیش رفته باشد.حال زمان آن رسیده با خروج مجدد شرکت پژو- سیتروئن از ایران آیا کار به همان مونتاژ همیشگی خودروها و ادامه تولید خودروهای قدیمی و فرسوده پژو پیش رفته است یا واقعا، تکنولوژی و داخلی سازی به همان شرایطی که در تعهدات -البته محرمانه!- ذکر شده، مطابق با قرارداد پیش رفته است.

 

پارلمان،هزینه ی اروپا برای تروریسم را علنی کرد

بخش اروپای مرکز مطالعاتی رند در گزارشی که برای پارلمان اروپا تهیه کرده است، تخمین زده که اتحادیه اروپا بین سالهای 2004 تا 2016 به دلیل تروریسم، در زمینه تولید ناخالص داخلی حدود 180 میلیارد یورو از دست داده است.این گزارش نشان می‌دهد که تروریسم با رشد اقتصادی در اروپا نسبت منفی دارد.بر اساس این گزارش، علاوه بر افرادی که به طور مستقیم و فیزیکی از حملات تروریستی متاثر می‌شوند، پوشش گسترده حملات تروریستی در رسانه‌های رسمی و اجتماعی به طور قابل ملاحظه‌ای تاثیرات روانی برای مردم و شرکتها داشته است. این تاثیرات رفتار اقتصادی آنها را نیز تحت الشعاع قرار داده است.این بررسی نشان می‌دهد که عادت خرید مصرف کنندگان، پس از حملات تروریستی، تقریبا ثابت مانده یا در برخی موارد افزایش نیز داشته است، اما میزان سرمایه‌گذاری‌ها کاهش یافته است.کشور انگلیس با 43 میلیارد و 700 میلیون یورو، فرانسه با 43 میلیارد یورو بیشتر سهم را در زمینه ضرر دهی در خصوص تولید ناخالص داخلی خود داشته اند. اسپانیا با 40 میلیارد و 800 میلیون یورو و آلمان با 19 میلیارد و 200 میلیون یورو در رده‌های بعدی قرار دارند. همچنین کشورهای دیگری در اتحادیه اروپا نیز در این زمینه متضرر شده‌اند.

 

شیلی پس از 16 سال به نفت ایران رسید

یک تانکر نفتی حامل نفت این کشور طی چند روز آینده اولین محموله نفت خام ایران در طی 16 سال گذشته را تحویل شیلی می دهد. این محموله نشان می دهد که ایران در مواجهه با تحریم های جدید آمریکا، به دنبال یافتن مشتریان جدید برای نفت خود است.بر اساس اطلاعات کشتیرانی، مونته تولدو، یک تانکر سوئز ماکس که قادر به حمل یک میلیون بشکه نفت است، قرار است روز 12 جولای به بندر پاسیفیک کاست شهر سن ویسنته شیلی برسد. این نفتکش در اوایل ماه جاری میلادی پس از بارگیری از جزیره خارگ ایران عازم سواحل شیلی شده بود.پس از اقدام دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در خروج از برجام و وضع تحریم های جدید علیه این کشور، ایران در تلاش است تا مشتریان نفتی خود در نقاط مختلف جهان را حفظ نماید، اما مشتریان نفتی ایران نمی دانند که آیا قادر به ادامه خرید نفت از ایران خواهند بود یا نه.آمارهای دولت شیلی نشان می دهد که این کشور حداقل در 16 سال گذشته هیچ نفتی از ایران خریداری نکرده است. شرکت اناپ، که یک پالایشگاه نفتی در سن ویسنته دارد، اظهارنظری در این باره نکرده است.

 

کره جنوبی،پرونده دعوای خسارت ایرانی را باخت

دولت کره موظف شده حدود 73 میلیارد وون (68 میلیون دلار) خسارت به یک سرمایه‌گذار ایرانی که دعوایی علیه دولت کره طرح کرده بود پرداخت نماید. این شرکت ایرانی مدعی شده بود که در فرآیند مشارکت در یک مزایده مربوط به خرید شرکت دوو الکترونیکس در سال 2010، متحمل خسارت شده است.این اولین باری است که دولت کره جنوبی در یک دعوای جبران خسارت که از سوی یک سرمایه‌گذار خارجی مطرح می‌شود می‌بازد.بر اساس اعلام کمیسیون خدمات مالی کره جنوبی، دیوان داوری بین المللی به دولت کره جنوبی دستور داده که مبلغ حدود 73 میلیارد وون خسارت به مالک گروه صنعتی انتخاب در ایران پرداخت نماید. وی مدعی شده بود که در جریان برگزاری یک مزایده 93.5 میلیارد وون متضرر شده است.در سال 2010، شرکت مدیریت دارایی کره (کامکو) شرکت انتخاب را به‌عنوان برنده مزایده فروش شرکت دوو الکترونیکس اعلام کرد و پس از امضای قرارداد اصلی در ماه نوامبر، مبلغ 57.8 میلیارد وون، یعنی 10 درصد کل قیمت فروش شرکت دوو الکترونیکس را به‌عنوان پیش‌پرداخت از این شرکت ایرانی دریافت کرد.اما در می 2011، طلبکاران شرکت دوو الکترونیکس این قرارداد را ابطال کردند و مدعی شدند که شرکت انتخاب قرارداد سرمایه‌گذاری‌ای ارائه داده که طرح تأمین مالی آن 154.5 میلیارد وون کمتر از رقم مورد نیاز برای خرید این شرکت کره‌ای بوده است. شرکت انتخاب در فوریه 2012 دعوایی حقوقی نزد دادگاه‌های کره‌ای مطرح کرد، اما دادگاه کره‌ای ضمن رد این شکایت، به‌نفع طلبکاران رأی داد و قرارداد را ابطال کرد.در مقابل، دیانی، مالک شرکت انتخاب دعوایی را نزد دیوان داوری بین المللی علیه دولت کره جنوبی مطرح ساخت تا پول پیش‌پرداختی را که به دولت کره جنوبی پرداخت کرده بود بازگرداند. وی مدعی شد که دولت کره جنوبی با زیر پا گذاشتن پیمان سرمایه‌گذاری دوجانبه ایران و کره جنوبی قرارداد خرید را نقض کرده است.دیوان داوری بین المللی با صدور حکمی در خصوص این پرونده اعلام کرده که دولت کره جنوبی باید حدود 73 میلیارد وون به‌عنوان جبران خسارت به این سرمایه‌گذار ایرانی پرداخت نماید. این حکم هنوز نهایی نشده و قابل فرجام‌خواهی است.

 

قیمت مرغ دوباره بالاتر از نرخ مصوب پرید

در حالیکه ستاد تنظیم بازار اخیرا  قیمت سقف و کف هر کیلوگرم  مرغ را  7 هزار و 100 تومان تا 7 هزار و 800 تومان در بازار و برای مصرف خرده فروشی تعیین کرده بود، نرخ امروز هر کیلوگرم مرغ گرم، توسط اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی 8000 تومان و قیمت خرده فروشی مرغ شمال 7600 تومان، اعلام شد.بنابراین گزارش نرخ استعلامی  از کشتارگاههای تهران نیز7200 تومان، قیمت پخش  این محصول 7350 تومان و قیمت عمده مرغ کشتار شمال در میدان بهمن 6800 تومان، است.در اطلاعیه اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی به اعضای خود، درباره تعیین قیمت مرغ آمده است که قیمت‌های اعلامی فوق نرخ استعلامی بوده و آنها می‌توانند با توجه به فاکتور خرید رسمی و با احتساب 10 درصد سود اقدام به فروش نمایند .

 

ترکیه،آمریکا را رسما تهدید تجاری کرد

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ی ترکیه اعلام کرد که این کشور آماده است تا در اقدامی متقابل علیه تعرفه های جدید دولت آمریکا بر روی واردات آلومینیوم و فولاد محدودیت های مشابهی را در نظر بگیرد. چاووش اولو و پمپئو دیروز در خصوص مسائل حائز اهمیت در روابط اقتصادی بین آمریکا و ترکیه از جمله موضوع اعمال تعرفه های جدید اقتصادی علیه واردات فولاد و آلومینیوم به آمریکا که در ماه مارچ توسط دونالد ترامپ اعمال شده و موجی از انتقادات را در میان شرکای تجاری آمریکا به همراه داشته بود به بحث و تبادل پرداختند. وزیر امور خارجه ی ترکیه در این رابطه گفته است که ''با مایک پمپئو وزیر امور خارجه ی آمریکا روابط اقتصادی بین دو کشور را بررسی کردیم. اعمال تعرفه های جدید توسط دولت آمریکا برای صنعت ما نگران کننده است. ما در صحبت های خود اعلام کردیم که اگر بخواهیم علیه آمریکا اقدامات متقابل انجام دهیم آمریکا بیش از ما ضرر خواهد کرد زیرا میزان واردات ما از این کشور بیش از صادرات ما به آمریکا است''. همچنین، باید خاطر نشان گردد که اعمال تعرفه های اقتصادی به مسئله ای تنش زا میان آمریکا از یک سو و اتحادیه اروپا، کانادا و مکزیک از سویی دیگر تبدیل شده است. بنابر گزارش ها، روز پنجشنبه ی هفته ی گذشته اعلام شد که تعرفه ی ۲۵ درصدی بر روی واردات فولاد و تعرفه ی ۱۰ درصدی بر روی واردات آلومینیوم علیه کشورهای نامبرده از روز اول ژوئن اجرایی خواهد شد. این در حالی است که طرفین ماه ها در خصوص اخذ معافیت از این تعرفه ها مذاکره کرده بودند.

 

روسیه برای دوختن کشور های عرب،خیز برداشت

شرکت خط آهن روسیه نسبت به موقعیت ایجاد شده برای احداث پروژه ی بزرگ خط راه آهن شبه جزیره ی عربستان که کشورهای حوزه ی خلیج فارس را به هم متصل کرده و ۲۱۰۰ کیلومتر طول دارد ابراز تمایل کرده است.به گفته ی الکساندر میشارین مدیر عامل شرکت راه آهن روسیه ''عربستان برنامه ی توسعه ی زیرساخت های خود را برای بهره برداری تا سال ۲۰۳۰ به تصویب رسانده است. یکی از مفاد این برنامه توسعه ی زیر ساخت خطوط ریلی است و وزارت حمل و نقل و زیرساخت های این کشور در حال آماده کردن پیشنهاد مناقصه برای اجرای این پروژه است. در این خصوص تا کنون یک مشاور تعیین شده و درخواستی را برای ارائه ی پیشنهادات خود برای اجرای این پروژه دریافت کرده ایم''. لازم به ذکر است که یکی از ‍پروژه های برنامه ی نامبرده برای سال ۲۰۳۰ شبکه ی خط راه آهن شبه جزیره ی عرب است که قرار است کار احداث آن از عربستان سعودی آغاز شود. بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، قرار است کشورهای عربستان، امارات متحده عربی، عمان، بحرین، کویت و قطر به وسیله ی ۲۱۰۰ کیلومتر خط راه آهن تا سال ۲۰۲۱ میلادی به یکدیگر متصل شوند. در این رابطه، وزیر زیر ساخت های امارات اذعان کرده است که علیرغم تنش های منطقه ای که موجب ایجاد اختلاف بین کشورهای عربی حوزه ی خلیج شده است این ‍پروژه تا سال ۲۰۲۱ به بهره برداری خواهد رسید. باید خاطر نشان گردد که کشورهای امارات، عربستان و بحرین ارتباطات حمل و نقل خود را با قطر به دلیل آنچه که آنان حمایت این کشور از تروریسم نامیدند قطع کرده اند. این در حالی است که کویت و عمان در رابطه با تنش های ایجاد شده بی طرف مانده اند.

 

مکرون با نرمی به ترامپ هشدار داد

امانوئل مکرون خطاب به دونالد ترامپ همتای آمریکایی خود در یک کنفرانس خبری گفته است که رییس جمهور آمریکا نباید از تلاش اعضای شرکت کننده در توافق هسته ای با ایران (برجام) در جهت حفظ این توافق جلوگیری کرده و نباید ایران را به سمت و سوی خروج از این توافق سوق دهد.رییس جمهور فرانسه در این خصوص خطاب به ترامپ گفته است که ''از نگاه داشتن برنامه ی جامع اقدام مشترک (برجام) توسط دیگر اعضا جلوگیری نکنید و ایران را وادار به خروج از این توافق نکنید. این بهترین گزینه ای است که در حال حاضر در اختیار داریم''.لازم به ذکر است که روابط بین اعضای گروه اقتصادی جی ۷ به دلیل موضع دولت ترامپ در خصوص اعمال تعرفه های وارداتی جدید علیه اعضای این گروه و همچنین توافق هسته ای با ایران رو به تیرگی گراییده است.مکرون در بخش دیگری از سخنان خود در مورد تعرفه های اعمال شده توسط دولت آمریکا افزود که ''سعی می کنم که ترامپ را با همراهی جاستین ترودو نخست وزیر کانادا و بقیه ی شرکایمان قانع کنیم تا بتوانیم راه عادی تری را در خصوص مذاکره در مورد موضوعات تجاری پیدا کنیم. ما نمی توانیم جنگی اقتصادی را بین دوستان آغاز کنیم'' زیرا ''به آنها نیاز داریم''.

 

چک های جدید به 7 خوان امنیتی،مجهز شدند

استفاده از طراحی خطی،‌ الیاف فلورسنتی، کاغذ حساس به مواد شیمایی، چاپ نامرئی و ریز نوشته از مهمترین مشخصات امنیتی چک‌های صیاد است.طراحی همه نقوش چک‌های صیاد به صورت خطی و با استفاده از نرم افزارهای امنیتی انجام گرفته، به صورتی که هر خط حامل اطلاعات مربوط به رنگ خود است. در حالی که در نمونه‌های جعلی، خطوط از ترکیب نقاط رنگی تشکیل شده‌اند و به راحتی به وسیله ذره بین قابل تشخیص‌اند.در خمیر کاغذ چک‌های صیاد نیز از تصویر سه بعدی نشان و عبارت چاپخانه دولتی ایران استفاده شده که در مقابل نور قابل رویت است. همچنین در چک‌های صیاد، چاپ شماره سریال ها با استفاده از مرکب مشکی فلورسنت بوده و تحت تابش نور ماوراء بنفش به رنگ سبز تیره دیده می‌شود.علاوه بر این در فرایند ساخت کاغذ این چک ها از موادی استفاده شده که در صورت تماس با مواد شیمیایی از خود واکنش نشان داده و تغییر رنگ می‌دهد.استفاده از الیاف فلورسنتی که در سطح کاغذ پراکنده شده‌اند، دیگر ویژگی امنیتی چک‌های صیاد است. این الیاف در زیر نور ماوراء بنفش در چهار رنگ سبز، زرد، قرمز و آبی قابل مشاهده‌اند.سامانه صدور یکپارچه الکترونیکی چک (صیاد) به منظور یکپارچه‌سازی فرآیند صدور دسته چک‌های بانکی از سوی بانک مرکزی پیاده‌سازی شده است.این سامانه با متمرکز‌سازی درخواست‌های دسته چک، امکان اعتبار سنجی صاحبان حساب و امضا را فراهم ساخته و از اختصاص دسته چک به افراد فاقد صلاحیت و بد سابقه جلوگیری می‌کند.همچنین با اختصاص یک شناسه منحصر به فرد به هر برگ چک امکان استعلام و پیگیری وضعیت چک از طریق پیامک برای گیرنده چک را تسهیل و باعث افزایش اعتبار دسته چک در تبادلات مالی کشور می‌شود.با استفاده از این سامانه در دو بعد شکلی و فرآیندی، تحولات مهمی از جمله اعتبارسنجی یکپارچه، کنترل دقیق اهلیت متقاضی دسته چک پیش از صدور و استعلام وضعیت عملکرد صادرکننده چک را ایجاد خواهد داشت.با اجرایی شدن کامل سامانه صیاد، چک‌های غیرصیادی از شهریور ماه امسال پذیرش نخواهند شد.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha