پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
​مسجد تیپوسلطان در ماه رمضان درهایش را به روی زنان گشود

حوزه/ مسجد تیپو سلطان، یکی از بناهای متعلق به تاریخ اسلام که به ۱۸۴ سال پیش برمی گردد، در ماه مبارک رمضان امسال برای نخستین بار درهایش را به روی زنان گشوده و به آن ها افطاری داد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از timesofindia، مسجد تیپو سلطان در شهر کلکته هندوستان برای نخستین بار در تاریخ 184 ساله درهایش را در ماه رمضان به روی زنان گشود.

این مسجد گردشگری شناخته شده در هندوستان یک جایگاه موقت برای افطار شبانه زنان در داخل محوطه قرار داده است. این جایگاه موقت با روشنایی مناسب، دستگاه تهویه و برق کشی برای زنانی که در دفاتر منطقه به کار مشغول هستند یا دلایل مختلف قادر نیستند برای افطاری خودشان را به منزل برسانند، شرایط مناسبی فراهم آورده است و مسئولین مسجد سفره های افطاری شامل میوه، خوراک، شرینی و شربت در ماه مبارک رمضان برای بانوان مسلمان پهن می کنند.

انوار علی شاه متولی مسجد که بزرگترین نوه شاهزاده غلام محمد، پسر بزرگ شاه تیپوسلطان نیز است، در این رابطه گفت: نیازی نیست بانوان افطاری خودشان را همراه داشته باشند، تنها کافی است دقایقی پیش از اذان مغرب خودشان را به مسجد برسانند.

شاه دلایل برگزاری این افطار را این گونه توضیح داد: زنان زیادی در ماه رمضان از نقاط دور برای دلایل متعددی از جمله خرید و فروش به این منطقه می آیند و درزمان افطار جایی را برای ماندن ندارند. روزه و نماز بسیاری از آن ها به دلایل سختی راه زائل می شود و ما می خواهیم مانع این امر شویم.

در همین راستا بسیاری  از زنان مومن از این طرح استقبال کرده اند. اسماء مومن که برای خرید ضروریات زندگی به شهر آمده گفت: هیچ غذایی همراه نداشتم و این شام افطاری لطف خدا بود.

سابرینا یاسمین که از یک روستای مجاور آمده و گرفتار باران شده نیز برای پناه گرفتن از باران به مسجد مراجعه کرده و گفت: این تصمیمی بسیار عالی است و نشان می دهد که بانیان مسجد با گذشت زمان تمایل به تغییر دارند.

گفته می شود روزانه 150 تن از زنان در مراسم افطاری مسجد تیپو سلطان شرکت می کنند.

 

لازم به ذکر است این مسجد در سال 1834 توسط شاهزاده غلام محمد زمانی که به کلکته تبعید شده بود، ساخته شده است. 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha