چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
آثار زلزله بر مدارس شهر کرمان

حوزه/ مدارس علمیه شهر کرمان که جزو آثار تاریخی این شهر به حساب می‎آیند، نه به شکل موزه که همچنان محلی برای آموزش طلاب کرمان هستند. فرسودگی ساختمان های این مدارس و زلزله خیز بودن استان خبر از یک فاجعه می‎دهد. در همین راستا تکمیل هرچه سریع تر مدرسه جامع امام صادق (ع) می‎تواند از وقوع فاجعه‎ای بزرگ جلوگیری کند.

خبرگزاری «حوزه»-کرمان/ آن قدر عادی شده است که با آمدنش از جایمان تکان نخوردیم، حتی دیگر، همسایهها هم حال و حوصله بیرون آمدن را نداشتند. در شهر هم که میچرخیدی نه راننده تاکسی در رابطه با آن صحبت میکرد و نه مردم وحشت زده را گوشه و کنار خیابان میدیدی. حتی کسی  به میزان بزرگی زلزله  توجه  نمی‎کرد.

زلزله دیگر تاثیری ندارد. زمستان آن قدر کرمان لرزید که دیگر مردم به مقاومت خانههایشان اعتماد کردهاند و فهمیدهاند که خانههایشان توان مقاومت در برابر زلزلههای چهار ریشتری را دارد.

بعد از زلزله بم و زرند در سالهای 82 و83  مردم متوجه شدند که زلزلههای کرمان تنها مربوط به سالهای خیلی دور در بافت و سیرجان و لاله زار و قبلتر از آن نیست و این استان آنقدر زلزله خیز است که هر لحظه امکان دارد این حادثه وحشتناک برای آنها رخ بدهد. پس با مقاوم سازی خانهها کمی خیالشان را آسوده کردند. البته هستند هنوز افرادی که در خانههای قدیمی و بافت فرسوده شهر زندگی میکنند و نه تنها از زلزله که حتی از بارانی معمولی نیز هراس دارند.

مدرسه علمیه ابراهیمیه شهر کرمان

«مدرسه علمیه ابراهیمیه شهر کرمان»

شهر کرمان یکی از شهرهای تاریخی و سنتی ایران است که هر کجای شهر را نگاه کنیم خانههای تاریخی  مربوط به دوران قاجاریه و حتی قبلتر از آن را مشاهده میکنیم. حال اکثر این خانهها و ساختمانها به موزه و محل گردشگری تبدیل شدهاند و در سال چند نوبت پذیرای گردشگران هستند.

بازار وکیل، حمام گنجعلی خان، باغ هرندی، یخدان مویدی، باغ فتح آباد از نمونه این مراکز هستند.

از دیگر بناهای تاریخی شهر کرمان سه مدرسه علمیه محمودیه، ابراهیمیه و معصومیه هستند که درباره تاریخ ساخت مدرسه ابراهیمیه نقل شده است که در دوران قاجاریه و بعد از خرابی شهر کرمان به سبب حمله وحشیانه آغا محمد خان قاجار، ابراهیم خان ظهیر الدوله به همت علمای شهر، این مدرسه را در کنار بازار وکیل تاسیس کرد و طلاب در آن مشغول به تحصیل علوم دینی شدند.

مدرسه علمیه محمودیه شهر کرمان

«مدرسه علمیه محمودیه شهر کرمان»

مدرسه معصومیه و مدرسه محمودیه از این نیز قدیمی تر بوده و تاریخ ساختشان به دوران صفویه باز میگردد. مدرسه محمودیه در دوران صفویه و در سال 1085ه_ق، 1053ه_ش، تاسیس گردیده و مدرسه معصومیه در سال 1106ه_ق، 1073 ه_ش، در اواخر دوران صفویه و ابتدای دوران حکومت افشاریه تاسیس شده است.

اما نکته مهم در اینجا این است که این مدارس نه به شکل موزه که هنوز از آنها به عنوان محلی برای تربیت طلاب در سطح مقدمات استفاده میشود و طلاب در این مدارس مشغول به تحصیلند.

ساختمانهایی قدیمی با حجرهها و ایوانچههایی که با گچبری و کاشی تزئین شدهاند و چشم هر بازدید کنندهای را به خود جذب میکنند، اما در پس این ظاهر زیبا مسالهای مهم وجود دارد. این مدارس از بافتهای قدیمی برخوردارند و آثار زلزله بر آنها مشهود است.

ترکهای بزرگ روی سقف و دیوار و حتی جابجایی دیوار بعضی حجرهها همه نشان از فرسوده بودن ساختمان این مدارس دارد. همین زمستان سال گذشته بود که زلزلههای متعدد کوهبنان و هجدک اثر مخربی بر این مدارس گذاشتند و مدیران را مجبور به تعطیلی چند هفتگی مدارس کرد و حتی بعد از بازگشایی دوباره مدارس، طلاب برای مدت کوتاهی در ساختمانی ایمن خارج از مدرسه اسکان داده شدند. هرچند که هرساله مرمتهایی صورت گرفته است، اما مشکل فرسودگی بنای این مدارس مساله مهمی است و جان تعداد 350 طلبه مشغول به تحصیل در این مدارس باید مورد توجه قرار بگیرد.

مدیریت حوزه علمیه کرمان برای رفع این مشکل از اوایل دهه هشتاد پروژه ساخت مدرسه جامع امام صادق (ع) را در برنامه داشته است تا علاوه بر ساخت مدرسه ای ایمن در برطرف نمودن دیگر نقص ها و کمبود امکانات موجود در استان کرمان و منطقه جنوب شرق کشور در مسایلی چون رشتههای تخصصی گام مهمی برداشته شود.

مدرسه جامع امام صادق (ع) که شامل بخشهایی چون مراکز آموزشی، مراکز تخصصی، مسجد، خوابگاه مجردی و متأهلی، آشپزخانه، سالن غذاخوری، سالن همایشها، کتابخانه مرکزی قابل دسترس برای دانشپژوهان غیر طلبه است و فضاهای ورزشی و رفاهی می باشد از سال 1384 کلید خورد، اما متاسفانه به علت  عدم تامین اعتبارات ساخت این مدرسه ناتمام ماند.

مدرسه جامع امام صادق (ع) شهر کرمان

«ساختمان مدرسه جامع امام صادق (ع) شهر کرمان»

ناتمام ماندن ساخت مدرسه جامع امام صادق (ع) و عدم تامین محلی دیگر برای تحصیل طلاب شهر کرمان، یعنی انتظار برای یک فاجعه، فاجعهای که نزدیکی و دوری آن مشخص نیست و هر لحظه امکان وقوعش میرود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha