شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
 آیت الله العظمی مکارم شیرازی

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به تهدیدات موجود علیه حوزه‌های علمیه گفتند: ما می‌دانیم در شرایط فعلی حوزه از جهات مختلفی مورد تهدید ازداخل و خارج است.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری«حوزه»، حضرت آیت الله مکارم شیرازی در دیدارمسئولان بسیج اساتید و نخبگان حوزه، با تاکید بر نقش موثر بسیج اساتید و نخبگان حوزه علمیه  گفتند: برنامه بسیج اساتید و نخبگان  باید  زدوتر از اینها شروع می‌شد تا آثار و برکاتش را داشته باشد.

ایشان با اشاره به تهدیدات موجود علیه حوزه‌های علمیه یاد آورشدند: ما می‌دانیم در شرایط فعلی حوزه از جهات مختلفی مورد تهدید ازداخل و خارج است.

ایشان بیان کردند: نکته بعدی این است که بسیج اساتید با سایر مراکز بسیج تفاوت واضحی دارد، کار اینها مسائل علمی و فرهنگی و انقلابی است، اینها به دنبال بسیج افکار هستند و در مسیر افکار و معارف و فرهنگ کار می‌کنند، ماهیت این بسیج ماهیت حوزوی است.

حضرت آیت الله مکارم در ادامه  بیان داشتند: از دیگر مسائلی که ما خیلی از آن  باید صحبت کنیم مسائل اخلاقی‌حوزه است، برای تضعیف پایه‌های اخلاقی، حوزه آماج بمباران  فضاهای مجازی و امثالهم است.

این مرجع تقلید گفتند: بسیج اساتید این را هم جزء کارش قرار دهد، در مسائل اخلاقی بسیج باید پیشگام  وبرنامه داشته باشد و اطلاع رسانی کند،این آقایان گاهی از مسائل بی‌خبرند، باید به صورت هفتگی، ماهانه، بالأخره اطلاعات به طور فشرده به آنان داده شود.

ایشان در مورد قراردادها، باکشورهای آمریکا، اروپا و ..... نیز بیان داشتند: ما باید درخصوص این گونه مسائل ارتباط تنگاتنگ داشته باشیم و با آنچه در کشور می‌گذرد. یکی از چیزهایی که خیلی‌ها به آن توجه ندارند این بود که حضرت امام همیشه جلوتر از زمان حرکت می‌کردند، تا دیگران می‌آمدند به ایشان برسند، ایشان یک قدم رفته بود جلوتر، جلوتر از زمان حرکت می‌کرد؛ حالا ما، حداقل همگام با زمان حرکت کنیم.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ادامه متذکر شدند: بسیج روی این مسائل حساس باشد، اینها هر روز یک نقشه تازه‌ای برای استعمارکردن کشور دارند، قانع نیستند به این مظالم آشکارشان، خیلی مرموزعمل می‌کنند یک روز، برنامه (2030)، فردا یک برنامه‌ دیگر. فرمایش مقام معظم رهبری بسیار مهم بود که اینها چکاره هستند که برای بقیه تعیین تکلیف‌کنند؟ .

استاد خارج فقه حوزه علمیه  بیان داشتند: متأسفانه دنیای امروز اینطور است، اینها (کشورهای استعمارگر) دریک گوشه‌ای از دنیا می‌نشینند و چیزی را تصویب می‌کنند،که این کارها باید بشود. ماهم باید یک چیزدیگری بنویسیم و بگوییم که ماهم به این عمل می‌کنیم، شما هم به این عمل کنید؛ چه دلیلی دارد که شما ‌بنویسید ما عمل کنیم؟تنها لااله نگوییم، الاالله را هم بگوییم و این لازم است. بسیج هم می‌تواند این کار را انجام دهد، امیدوارم ان شاءالله به این مسائل که مهم هم هست بتوانیم جامه عمل بپوشانیم.

حضرت آیت الله مکارم با اشاره به اساسنامه کانونهای فرهنگی مساجد کشور گفتند: یکی از مشکلاتی که اخیرا پیدا شده است وابستگی مساجد کشور به اموال و کمک‌های دولتی است،اگر از نظر مادی وابسته شویم دیگر نمی‌توانیم آزادانه نقد دولت کنیم.

ایشان در خصوص استقلال حوزه علمیه اظهارداشتند:اگر مراکز مختلفی ازحوزه  به اموال و کمک‌های دولتی وابسته بشود، دیگر نمی‌توانیم آزادانه برای حوزه تصمیم بگیریم و چه بسا اگر اینها بیایند و بگویند حوزه و ائمه جماعت مساجد به وسیله وزارت ارشاد تعیین بشود، چون دستمان زیر سنگ دولت است دیگر آزاد نخواهیم بود که این عیب بزرگی است.

این مرجع تقلید تاکید کردند:اصلا اگر حوزه وابسته بود، حضرت امام(ره) نمی‌توانست انقلاب کند؛ انقلاب امام بواسطه استقلال مرجعیت و استقلال حوزه بود، این افتخار نباید از بین برود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha