جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
ترس و نگرانی مسلمانان کانادایی برای عبور از مرزهای آمریکا

حوزه/ در گزارشی که اخیرا منتشر شده به نظر می رسد که مسلمانان کانادایی در پی امضای فرمان اجرایی منع ورود مسلمانان به آمریکا، تاحد امکان از مرزهای این کشور عبور نکرده و ترس و نگرانی جامعه اسلامی را برای ورود به آمریکا دربرگرفته است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، گلوبال نیوز یک گزارش خبری از وحشت ها و نگرانی های موجود در میان جامعه اسلامی کانادا و ترس آنان هنگام عبور از مرزهای آمریکا به ویژه از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور گذاشته است.

این درحالی است که این هفته دادگاه عالی آمریکا نیز فرمان اجرایی  نژادپرستانه «منع ورود مسلمانان به آمریکا» را تایید کرد. نسخه کنونی این فرمان اجرایی که در سپتامبر 2017 اعلام گردید، ورود شهروندان 7 کشور مسلمان نشین شامل ایران، لیبی، سومالی، سوریه، یمن، کره شمالی و ونزوئلا را به آمریکا ممنوع ساخته است. درحالی که این ممنوعیت مستقیما به مسلمانان کانادایی اشاره نمی کند اما نگرانی هایی را در میان آن ها هنگام عبور از مرز کانادا به آمریکا برانگیخته است.

* موقع عبور از مرز دعا می کنم به مشکلی برنخورم

فاطمه ابرار که در تورنتو زندگی و کار می کند دائما برای سر زدن به والدین خود در شیکاگو از مرز عبور می کند. وی می گوید: با وجود اینکه تاکنون به مشکلی برخورد نکرده ام اما هر بار که قرار است از مرز رد شوم نفسم را در سینه حبس می کنم و خدا خدا می کنم که مشکلی پیش نیاید. خاطرات وحشتناک زیادی از مردم شنیده ام که تجربیات تلخی داشته اند و این واقعا ترسناک است.

ابرار افزود: امیدوارم که تاثیری روی ما نگذارد اما می دانم که بالاخره به یک شکلی آسیب خود را خواهد زد. اما مجبوریم که برای عبور از مرز ریسک کنیم.

ترس عبور از مرزهای کانادا همچنین سبب شد گروه کر کودکان سوریه ای تبار از تورنتو، دعوت برای اجرای یک جشنواره در واشنگتن دی سی را رد کنند. این 60 کودک مسلمان در رده های سنی 5-15 ساله از ترس آمریکایی ها به این کشور سفر نکردند.

بانو فی تانگ سرپرست گروه گفت: ما به جو سیاسی نگاه کردیم و به این نتیجه رسیدیم که احتمالا بهتر است فعلا نرویم.

گروه کر کودکان تنها آسیب دیدگان این ماجرا نبودند. در ماه مارس 2017 نیز پس از آنکه ترامپ دومین فرمان اجرایی «ممنوعیت سفر مسلمانان» را امضا کرد، هیات مدارس منطقه ای تورنتو نیز از ترس اینکه تبعات این حکم گریبان گیر دانش آموزان شود،برنامه های سفر خود به ایالات متحده را  لغو کرد.

لیلا ناصر که با شورای ملی مسلمانان کانادایی کار می کند در این باره به خبرنگاران گفت: ما تماس های مختلفی از مردم داشته ایم که اطمینان خاطر از شرایط نداشتند. آن ها که قصد سفر به آمریکا را داشته اند نیز همگی به وحشت افتاده و نگرانی هایی داشتند.

در ادامه سازمان نسبت به احتمال «بدرفتاری و تبعیض» در قبال مسلمانان در مرزهای آمریکا و کانادا ابراز نگرانی کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha