پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
تصاویر/ نشست صمیمانه با عوامل سریال سر دلبران-۲

حوزه/ منتقد حوزوی سینما و تلویزیون گفت: بی شک نقد و بررسی فیلم ها و سریال ها از سوی حوزویان به ارتقای کیفی این قبیل آثار کمک قابل توجهی می کند.

حجت الاسلام سید علی آتش زر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به مطلب فوق، اظهار داشت: اساساً این که نهادهای حوزوی اقدام به برگزاری نشست هایی در همین خصوص با حضور عوامل سریال ها و فیلم ها داشته و این تعامل و ارتباط را توسعه ببخشند، کار ارزشمندی است خاصه این که شاهد پیش قدم شدن رسانه حوزه در این باره باشیم.

وی افزود: این مساله هم برای عوامل هنرمند و فیلمساز و هم برای نهادهای حوزوی در راستای رسالت تبلیغی و دینی خود، دارای فواید و برکاتی است.

حوزه باید اقتضائات به روز جامعه را درک کند

این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین گفت: یکی از مهم ترین مشکلاتی که حوزه تا حدودی با آن درگیر است این که گاهی اوقات در فضای به روز اقتضائات جامعه قرار ندارد و در زمینه شناخت ابزارهای فرهنگی و رسانه ای نوین، مقداری دچار ضعف است که باید این نواقص را برطرف کرد.

وی اضافه کرد: البته ناگفته نماند که در همین وضعیت هم بسیاری از روحانیون و طلاب وارد عرصه های نوین شده اند، اما باید بدنه عظیم حوزوی نیز ضرورت این مساله را درک کرده و مدیران حوزوی زمینه و بستر لازم برای این کار را فراهم کنند.

تقدیر از برگزاری نشست نقد سریال " سر دلبران"

وی در ادامه ضمن تقدیر از برگزاری نشست نقد و بررسی سریال سر دلبران به همت خبرگزاری حوزه، گفت: برپایی این گونه نشست ها از نزدیک، تجربه خوبی را درباره شناخت عینی از فضاهای جدید و فیلمسازی در اختیار حوزه و حوزویان قرار می دهد، به ویژه با عنایت به این مساله که اساساً یکی از رسالت های اصلی حوزه، ناظر به مساله فرهنگ و تبلیغ است.

منتقد حوزوی سینما و تلویزیون با اشاره به تاکید خاص علما و مراجع تقلید مبنی بر این که تبلیغ دین از اهم وظایف حوزویان است، افزود: با توجه به این که امروزه یکی از عرصه های مهم تبلیغ ناظر به استفاده از ابزارهای جدید هنر و رسانه است ، لذا این نشست ها می تواند زمینه و بستر خوبی برای شناخت و تعامل میان حوزویان و اهالی هنر و رسانه را فراهم کند، ضمن آن که امکان مناسبی برای حوزه فراهم می کند که دیدگاه و رسالت تبلیغی خود را دنبال نماید.

وی همچنین ابراز داشت: نکته حایز اهمیت دیگر آن است که آموزه های دینی با نگاه به تجربه و سبک زندگی به مردم باید ارایه شود و از این حیث نیز تولید و نمایش سریال های مذهبی و دینی یکی از مهم ترین روش ها برای تحقق این هدف می باشد.

اهمیت تعامل اهالی دین و هنر در راستای تبلیغ آموزه های دینی

وی گفت: در سایه برگزاری این نشست ها و استمرار هدفمند آن ، حوزویان می توانند اقتضائات و ضرورت ها و موضوعاتی که باید برای مردم در تبلیغ دینی ارایه کنند را به درستی و خوبی بشناسند و احیاناً اگر نقاط ضعفی در این میان مطرح است در رفع آن بکوشند و همچنین خواسته ها و دیدگاه های خود را با فیلمسازان به اشتراک بگذارند.

حجت الاسلام آتش زر ادامه داد: یکی دیگر از برکات این گونه تعاملات و نشست ها آن است که به این واسطه شناخت هنرمندان از دین و نهاد حوزه از یک نگاه سطحی به یک نگاه عمیق می رسد و همین مساله خود به تقویت تعامل و ارتباط حوزویان و اهالی رسانه و هنر کمک می کند که ماحصل آن ان شاءالله تولید آثار هنری بهتر و فاخرتر است.

لزوم بهره گیری از کارشناسان دینی در فیلم ها و سریال ها

وی همچنین با تاکید بر این که حضور و مشارکت کارشناسان دینی یکی از ضروری ترین مسایل برای ساخت و تولید فیلم ها و سریال های مذهبی است، خاطرنشان کرد: البته باید به این نکته کلیدی هم توجه داشت که کارشناس دینی صرفاً به معنای این نیست که او از مباحث دینی سررشته داشته باشد بلکه ضمن آن که باید دین و آموزه های دینی را عمیقاً بشناسد ، لازم است که به اقتضائات و الزامات رسانه و هنر نیز اشراف داشته و حتی بالاتر از این معتقدم که او باید خود یک مجتهد رسانه ای دین باشد تا به این طریق بداند که پیام کدام بخش دین را با کدام رویکرد رسانه ای بهتر می توان به مخاطب منتقل کرد، خاصه در بحث تلویزیون که طبعاً مخاطبان انبوه و گسترده تری نسبت به سینما دارد.

یک انتقاد به سریال خوب "سر دلبران"

این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین در خاتمه سخنان خود ضمن تشکر از دغدغه دینی کارگردان و عوامل سازنده سریال سر دلبران، بیان داشت: این سریال به نظر بنده با وجود همه نقاط مثبتی که داشت یک نقطه ضعف جدی نیز داشت و آن هم این بود که از کارشناس دینی قوی بهره مند نبود و برای بهتر شدن کیفیت کار می توانست نه فقط از یک نفر، بلکه یک گروه کارشناسی دینی خوب استفاده کند؛ آن هم کسانی که اقتضائات جامعه شناختی صنف روحانیت و نوع رفتار و سبک زندگی روحانی در جامعه را به درستی بشناسند و بتوانند به درستی ایده و مشاوره بدهند.

۳۱۳/۸

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha