جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت‎الاسلام والمسلمین صابر جعفری

حوزه/ اولین نشست از سلسله نشست های جشنواره ملی مهدویت با طرح بحث «چالش های عصر غیبت و طرح مباحث آتی» این نشست ها برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت‎الاسلام والمسلمین صابر جعفری امروز در اولین جلسه از سلسله نشست‎های تخصصی جشنواره ملی مهدویت که در مرکز تخصصی موعود(عج) برگزارشد با ذکر دعایی از شیخ صدوق گفت: مرحوم شیخ صدوق در کمال الدین دعای عمیقی را مطرح می کنند که مبادا طولانی شدن غیبت باعث شود در یقین خود دچار تردید یا دچار نا امیدی شویم.

مسئول انجمن مهدویت حوزه علمیه افزود: مهدویت و موعود گرایی از مسایلی است که همه ادیان به اشکال مختلف به آن پرداخته اند؛ بحث مهدویت آرمان بلند و هدف آرمانی جهان اسلام به ویژه شیعه است؛ رویکردی که این اندیشه ایجاد می کند آینده انسان و جهان را مدیریت و باعث زمینه سازی جهت تحقق جامعه عبودیت محور می شود؛ این جریان نیز به راهبری انسان آگاه و دور از هوای نفس(امام معصوم) انجام می شود.

معاون مرکز تخصصی موعود(عج) بیان کرد: بحث مهدویت یک آرمان و تحقق آرمان است؛ طبیعی است که این موضوع مثل همه موضوعات مهم هرچه اهمیت اش بیشتر باشد، آفت ها و چالش ها و آسیب های بیشتری نیز آن را تهدید می کند؛ موضوع مهدویت با خود چالش هایی به همراه می آورد که از سوی دیگر مدت طولانی شدن غیبت ایجاد چالش می کند.

وی گفت: وقتی وعده و دعوت و هدایتی صورت می گیرد و یک آرمان بلند شکل می گیرد، وقتی این آرمان مطرح می شود که یک آینده زیبایی رخ می دهد و جامعه ای که منتظر این رخداد است، با گذشت زمان توقعی ایجاد می شود که این آرمان در دوران زندگی آنها و یا حداکثر یک یا دو نسل آتی محقق شود؛ وقتی این اتفاق طولانی شود و آرام آرام دوران غیبت رخ می دهد این حس ایجاد می شود که شاید از این گذشت ایام و طولانی شدن غیبت خطرات و آسیب هایی ایجاد شود که از جمله آنها می توان به بحث توقیت و شتاب زدگی و یاس و ارایه مصداق و... اشاره کرد.

این استاد حوزه بیان کرد: یکی از آسیب هایی که ممکن است به دلیل طولانی شدن غیبت رخ داد، بی توجهی به آرمان ها و مسیری است که قرار است در جامعه منتظر ظهور ایجاد شود؛ وقتی این دوران طولانی می شود فتنه ها و وسوسه ها و نا امید کردن های شیطان خود را نشان می دهد و در واقع این عوامل مختلفی است که اختلافات و تردیدها و... می آورد.

وی گفت: مهدویت آرمان بلند و هدف نهایی بشریت است که انبیای الهی و ائمه اطهار(ع) به کرات وعده آن را مطرح کرده اند؛ بحث مهدویت و منجی گرایی در اسلام به خصوص شیعه به شکل کامل و علمی و دقیق بیان شده است؛ این مکتب به طولانی شدن غیبت اشاره می کند و حتی آسیب هایی را هم که در این عرصه ایجاد خواهد شد را نیز بیان می کند و راه های مقابله با آنها را نیز بیان می کند؛ در حقیقت بشریت در این دوره در بوته آزمایش قرار می گیرند.

حجت‎الاسلام والمسلمین جعفری اظهارکرد: ممکن است تعاریف مختلفی از چالش داشته باشیم ولی بحث ما این است که هرچه امکانات در یک حوزه بیشتر باشد حوزه های چالشی و موضوعاتی که درگیر آن می شود نیز بیشتر خواهد بود و حتی راه رسیدن به آن آرمان ها را نیز بیشتر و طولانی تر می کند؛ درگیری های فکری و گاهی سیاسی اجتماعی که در عالم رخ می دهد باعث این چالش ها است که در مهدویت نیز این مباحث به شکل گسترده ای مشهود است.

معاون مرکز تخصصی موعود بیان کرد: چالش ها ممکن است که عامل بیرونی داشته باشد و دشمنانی که مخالف تحقق آرمان و عدالت جهانی هستند آن را ایجاد و یا به آن دامن بزنند؛ همچنین شبک و شبهه و تردیدهایی که با تحریک این گروه ها در جامعه ایجاد می شود نیز غیر قابل تردید است؛ یک زمان ممکن است چالش ها ارتباط مستقیمی با عصر غیبت ندارد یعنی چالش هایی است که اعم از عصر غیبت است؛ این مساله اعم از دوران غیبت است ولی بیشتر آنچه گف توگو می کنیم چالش هایی هستند که با عصر غیبت مرتبط هستند که از جمله آنها می توان به توقیت و استعجال و... اشاره کرد.

وی گفت: تعیین زمان کردن برای ظهور و مصداق بندی روی چهره های آخرالزمانی ذکر شده از جمله مهمترین چالش های عصر غیبت هستند که بسیاری از این چالش ها موجب ایجاد فرایندهایی چون ناامیدی و یاس و انکار می شوند؛ بی ایمانی سریع از جمله چالش های مهم دوران غیبت است به نحوی که بیان شده است افراد در فاصله یک نیم روز کافر یا مومن می شوند که امروز با این فضای مجازی و.. کاملا قابل درک است.

حجت‎الاسلام والمسلمین جعفری بیان کرد: در فضای مجازی گاهی با یک لایک و همراهی با یک هشتک در یک آسیب مهم مهدوی و دینی همراهی می شود که باعث ترک دین می شود و ممکن است با همراهی یک جریان دینی به نفوذ بیشتر آن کمک شود که قطعا نتایج خیر بسیاری رابه انسان می رساند.

وی گفت: نکته دیگر این است که در مواجهه با چهالش ها می توانیم دو رویکرد اشاره کنیم که اولین رویکرد آن پیشگیرانه است؛ یعنی اتفاقاتی که می دانیم در دوران غیبت رخ می دهد و به همین دلیل اقداماتی برای پیشگیری از این آسیب ها به عمل می آوریم؛ روش دیگر، درمانی است که راه های مقابله با آنها را پس از رخداد بررسی و ارایه می کند.

معاون مرکز تخصصی موعود اظهارکرد: جشنواره ملی مهدویت که جهاد دانشگاهی استان قم آن را آغاز کرده است به دنبال تکمیل یک پروسه علمی است که در همایش دکترین مهدویت دنبال در دکترین مهدویت سه گام تبیین مشکل و چالش و چیستی و راه حل و درمان انجام می شود ولی گام بعدی را این جشنواره بر می دارد که اقدام به جریان سازی علمی و فرهنگی و هنری و رسانه ای و عمومی می کند.

حجت‎الاسلام والمسلمین جعفری با ذکر این مطلب که در این جشنواره مباحث علمی باید با یک بیان نرم در قالب شیوه هایی کاربردی به جامعه عرضه شود گفت: موضوعات همایش سال آینده دکترین مهدویت که محورهای علمی جشنواره مهدویت هم هستند شامل دو گونه چالش های اعتقادی و فرهنگی و همچنین اجتماعی و سیاسی است؛ این محورهای 16 موضوعی حاصل کار و حضور محققان و اعضای هیئت علمی در جلسات متعدد است.

وی در پایان بیان کرد: همه حرکت های بزرگ در جهان در ابتدا به شکل اندیشه ای مطرح شده است و در ادامه به یک جریان مبدل شده است؛ این گونه جشنواره ها در واقع شتاب دهنده جریان اندیشه ای مبارک مهدویت هستند.

برخی از همایش ها  مغازه ای کسب سود شده است

در ادامه نشست حجت‎الاسلام  مهدی حسین پور دبیر اجرایی همایش دکترین مهدویت  درسخنانی بیان کرد: از سال 84 همایش بین المللی دکترین مهدویت به همت موسسه آینده روشن آغاز شد که رویکرد آن نیز بیشتر، تخصصی و پژوهشی بود.

وی افزود: در همین راستا جشنواره راه روشن در حوزه های فرهنگی و هنری برگزار شد، ولی سیاست این مجموعه بیشتر کار پژوهشی بود و وقت گذاشتن برای کارهای تبلیغی و فرهنگی برای این مجموعه قابل انجام نبود؛ پس از طرح ایده برگزاری جشنواره ملی مهدویت، این طرح مورد استقبال این مجموعه واقع شد و قرار شد که در موضوع پژوهشی این جشنواره هماهنگی هایی با این مجموعه شکل بگیرد و کارها به شکل هدفمند و به دور از موازی کاری دنبال شود.

دبیر اجرایی همایش دکترین مهدویت  اظهارکرد: پس از برگزاری جلسات به این نتیجه رسیدیم که همایش دکترین مهدویت که بحث علمی چالش ها را دنبال می کند در کنار فعالیت هنری و علمی و فرهنگی و رسانه ای این جشنواره می تواند گروه های مختلف مردمی و حوزوی ودانشگاهی و... را در این زمینه فعال کند.

مسئول دبیرخانه همایش دکترین مهدویت بیان کرد: امروزه متاسفانه برخی از همایش ها به مغازه ای برای کسب سود از رویکرد اشتباه رایج در کشور که ثبت مقالات در مجلات علمی است مبدل شده اند؛ متاسفانه برخی از همایش های برای طی مراحل انتشار یک مقاله صدها هزار تومان از نویسندگان وجه نقد دریافت میکنند و به روند کلی این جشنواره ها و همایش ها نیز لطمه وارد کرده اند.

وی گفت: اگر به عناوینی که در همایش دکترین مهدویت درج شده دقت کنیم می بینیم که موضوعات جشنواره مرتبط به نیازهای علمی و پژوهشی کلان بوده است؛ نکته جالب این است که این همایش و فعالیت های نظیر این فعالیت در موسسات مهدوی حوزوی و فرهنگی باعث شد که سطح اطلاعات مردم از مهدویت به شدت ارتقا یابد زیرا تا همین 15 سال پیش اکثر مردم بیشتر اطلاعاتشان از مهدویت، در حد جمران و دعای عهد بود.

وی اظهارکرد: بسیاری از موضوعاتی که در نشست های جشنواره ملی مهدویت در آینده مورد بحث قرار می گیرد اصلا در سالهای گذشته قابلیت هضم نداشت ولی امروز به لطف این روشنگری ها است که اطلاعات جامعه به روز شده است وباید برای تنویر افکار عموم مردم، فعالیت های بیشتری انجام شود.

افول برنامه های هدفمند جشنواره ای در عرصه مهدویت

در ادامه این نشست علی حسینی ظهر دبیر اجرایی این جشنواره در سخنانی بیان کرد: با توجه به اینکه چند سالی بود که در عرصه مهدویت شاهد افول برنامه های هدفمند جشنواره ای و... بودیم، جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد عمومی غیر دولتی وارد کار شد و با اخذ مجوزهای درون سازمانی با همکاری موسسات علمی حوزوی و دانشگاهی و حرم مطهر حضرت معصومه(س) و جمکران و.. ادغام به برگزاری جشنواره ملی مهدویت کرده است.

وی افزود: دو محور اصلی در بخش علمی جشنواره در نظر گرفته شد که ناظر به همان رویکردهای دکترین مهدویت است که در سال آینده برگزار خواهد شد؛ دو محور اعقتادی فرهنگی و اجتماعی سیاسی به عنوان محور علمی جشنواره انتخاب شده است؛ علاقه مندان تا تاریخ 15 بهمن ما می توانند آثار خود را به جشنواره ارسال کنند و در زمان برگزاری همایش دکترین مهدویت نیز تجلیل از نفرات برگزیده انجام می شود.

علی حسینی اظهارکرد: در بخش عکس حرفه ای و موبایلی، مستند، پوستر و خوشنویسی و ادبی شعر و داستان کوتاه، جذب آثار انجام می شود؛ در بخش کتابخوانی کتاب نیز کتاب آیت الله العظمی صافی گلپایگانی با عنوان نوید امن و امان و نگین آفرینش 2 در نظر گرفته شده است.

دبیر جشنواره ملی مهدویت بیان کرد: بخش رسانه و فضای مجازی و وبلاگ ها و خبرگزاری ها و اطلاع رسانی از دیگر بخش های این جشنواره است؛ در حوزه دانشگاهی نیز کانون های چند رسانه ای را در نظر گرفتیم که متحوای تولیدی در فضای مقاله ای خارج به حوزه محتوای جذاب را به این جشنواره ارسال می کنند؛ تلاش داریم که در حوزه مهدویت سهمی نیز در صفحات موبایل مردم داشته باشد.

وی گفت: در همین راستا با همکاری نهادهای حوزوی و مهدویت اماکن متبرکه و دانشگاه ها و... نشست های تخصصی با موضوعات مختلف و مرتبط به چالش ها برگزار می شود؛ همچنین کارگاه های تخصصی دانشجویی در این زمینه برگزار می شود تا بیش از پیش دانشجویان را درگیر فعالیت های علمی و مناظرات و کرسی های آزاد اندیشی و... کنیم تا به بهترین شکل به شبهات آنها پاسخ گوییم.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی واحد استان قم بیان کرد: در همین راستا نشست ها و کارگاه های تخصصی در 6 استان برنامه ریزی شده است و با هماهنگی با معاونت های فرهنگی جهاددانشگاهی های کشور قرار است که این برنامه ها در 10 استان به شکل پایلوت برگزار شود..

وی 15 آبان را آخرین مهلت دریافت آثار فرهنگی و هنری این جشنواره دانست و گفت: جهاد دانشگاهی هیچ بودجه دولتی خاصی ندارد و این کار را نیز با دغدغه مذهبی و انقلابی انجام می دهد و امیدواریم که جامعه نخبگان و هنرمندان و... با حضور گسترده خود سهمی در این حرکت بزرگ مهدوی ایفا کنند.

گفتنی است: نشست های تخصصی جشنواره ملی مهدویت به شکل هفتگی در مراکز علمی حوزوی و دانشگاهی و عمومی استان قم و شهرهای مختلف کشور با موضوعات کاربردی در حوزه مهدویت از جمله پاسخ به شبهات و برگزاری کرسی های آزاد اندیشی و مسایل مرتبط به حکومت اسلامی و ... برگزار می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha