پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
 اجرای طرح تربیتی «سه میم» در مدارس اصفهان

حوزه/ یکی از روحانیون خوش ذوق مدارس طرح امین اصفهان، با اجرای طرح تربیتی «سه میم»، منزل، مدرسه و مسجد را به هم پیوند زده و تلاش دارد تا نوجوانان براساس چارچوب های دینی تربیت شوند...

حجت الاسلام ابوذر بختیاری، مبلغ مدارس امین اصفهان و کارشناس ارشد مدرسی معارف از دانشگاه مازندران، در گفت وگو با خبرنگار«حوزه» در اصفهان، در خصوص بهینه سازی اوقات فراغت و نحوه ارتباط با نوجوانان، اظهار کرد:مسئولیت اصلی امروز ما در جامعه شناخت وظیفه  است.

وی بیان کرد: با نگاهی به تاریخ و گذشته در می یابیم که دلیل اصلی بسیاری از اتفاقات تلخ در جهان اسلام همچون ماجرای عاشورا، اتفاقات بعد از غدیر خم، و ... این است که بسیاری از افراد وظیفه خود را نشناخته اند.  

مبلّغ مدارس امین در ادامه افزود: بنده احساس کردم وظیفه مهم من در جامعه حال حاضر  رسیدگی و توجه به نسل جوان و نوجوان است، چرا که آگاه کردن یک نوجوان و تربیت صحیح او کار بسیار ارزشمندی است. همان طور که پیامبر اکرم(ص) فرمودند «اگر یک نفر را زنده کنی یک  نسلی را زنده کرده ای» .

حجت الاسلام بختیاری در ادامه با بیان اینکه امروز دشمن با سلاح جنگ نرم، نوجوان و جوانان جامعه ما را هدف گرفته است، گفت: در این راستا ما با مسئولین حوزه علمیه اصفهان به ویژه معاونت تبلیغ و تهذیب جلساتی برگزار کردیم و طی بررسی هایی که صورت پذیرفت، مجوز حضور در مدارس آموزش و پرورش که بهترین مکان برای ارتباط و کار تربیتی با نوجوانان است، گرفته شد.

وی در ادامه عنوان کرد: حدود هشت سال است که در عرصه تبلیغ فعالیت دارم و پنج سال به صورت تخصصی به تبلیغ در مدارس مشغول هستم، عمده فعالیت های ما در خصوص طرح "سه میم" یعنی منزل، مدرسه و  مسجد است که حدود دو سال پیش کلید خورد.

این مبلغ مدارس امین در خصوص این طرح افزود: دانش آموزان بخش عمده ای از زمانشان را در منزل سپری کرده و  بخشی دیگر را نیز در مدرسه می گذرانند، ولی اوقاتی از دانش آموز رهاست و ما روی این بخش از زمان نوجوان در مسجد برنامه ریزی کردیم، به نحوی که روحانی مبلغ امین رابط بین سه بخش خواهدشد .

وی افزود: عمده فعالیت ما در  مدارس، برگزاری جلسات مشاوره با اولیا است و از طریق همین جلسات ارتباط با خانواده برقرار و شیوه های صحیح تربیت آموزش داده می شود، همچنین در مدرسه حضور پیدا کرده و نوجوانان را شناسایی و مشکلات تربیتی آنها را نیز برسی می کنیم و به عبارتی آنها را در مقابل آسیب های اجتماعی واکسینه می کنیم، چرا  که اگر نوجوان با تربیت صحیح و اسلامی واکسینه شود، آسیب های اجتماعی روی او اثری نخواهد گذاشت.

حجت الاسلام بختیاری  در ادامه گفت: در این طرح سپس از مدرسه، نوجوان جذب مسجد می شود و پس از جذب به مسجد، برنامه هایی نیز برای فرزندان داریم، چرا که اگر برنامه برای نوجوان نداشته باشیم دشمن در این عرصه برنامه ریزی خواهد کرد.

وی ابراز کرد: از مهمترین  شاخص های برنامه مساجد، داشتن سلامت روحی وجسمی در بازی ها است. متأسفانه دشمن با طرح بازی هایی  کامپیوتری سبب عدم تحرک وایجاد  خشونت در نوجوانان شده است.

 

این کارشناس تربیتی خاطرنشان کرد: ما امروز با نسلی سرشار از انرژی مواجه هستیم و اگر برای این انرژی برنامه ریزی و هدف گذاری نکنیم، دشمن به راحتی از این انرژی وپتانسیل برای پیشبرد  اهداف خود استفاده می کند.

وی با بیان اینکه در تمامی این برنامه و بازی ها، روحانی و مبلغ دینی در رأس کار قرار دارد، گفت: معاونت تبلیع و تهذیب حوزه علمیه اصفهان دوره یک ماهه آموزش بازی و مهارت های آموزش آن را در خانه خلاقیت برای مبلغین امین برگزار کرد و تمامی مبلغان امین کارت بازی یاری دریافت کردند.  

حجت الاسلام بختیاری به روز بودن مبلیغین را از مهمترین شاخص ها و معیار های ارتباط صحیح روحانی با نوجوان امروزی دانست و در این خصوص به سخنی از امیرالمومنین(ع) اشاره کرد که فرمودند «مرد زمان خود باش».

وی در پایان گفت: مبلغین بدانند که ما مأمور به نتیجه نیستیم و فقط وظیفه ابلاغ داریم. متاسفانه شاید برخی از مبلغان صبر کمی دارند و انتظار دارند نتیجه کار را به سرعت ببینند، در صورتی که  در کار فرهنگی باید صبر داشت تا نتیجه آن در دراز مدت حاصل شود. مبلغان باید با تلاش مضاعف و دلسوزانه فعالیت خود را ادامه دهند تا نتیجه خوبی از فعالیتشان حاصل شود.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha