شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام سروری

حوزه/ حجت الاسلام سروری، جامعيت و استقلال سیاسی را از امتيازات مهم مکتب جعفری دانست و گفت: جامعيت يکي از امتيازات مکتب غنی امام صادق (ع) بر همه مکاتب موجود در سراسر جهان است. این مکتب جعفری پایه گذار بسیاری از علومی است که بعدها مسلمانان در آن به سرآمد جهانیان تبدیل شدند.

حجت الاسلام سروری در گفت وگو با خبرگزاری «حوزه »  در اصفهان، با تسلیت فرا رسیدن سالروز شهادت پیشوای ششم، اظهار کرد: میراث گرانبهایي از علم از امام صادق (ع) برای شیعیان و مسلمین به يادگار مانده است، از هر جهت غني و پرمايه بوده و پايه هاي آن براساس تجزيه و تحليل عميق علمي و ابتکار و تحقيق وسيع فرهنگي استوار است.

 وی افزود: جامعيت يکي از امتيازات دانشگاه بزرگ و غنی مکتب امام صادق (ع) بر همه مکاتب موجود در سراسر جهان مي باشد. این مکتب جعفری بزرگترین دانشگاه علوم اسلامی و پایه گذار بسیاری از علومی است که بعدها مسلمانان در آن به سرآمد جهانیان تبدیل شده بودند.

پژوهشگر حوزوی بیان کرد: يکي ديگر از امتيازات مکتب  بزرگ امام صادق (ع)، استقلال سياسي بود که هرگز در برابر رژيم حاکم تسليم نشدند و به هيچ حاکمي اجازه دخالت در امور اين به اصطلاح دانشگاه را ندادند، لذا هيچ حاکمي نتوانست از اين مکتب به سود خود استفاده کند.

این پژوهشگر دینی در ادامه گفت:دو حوزه بزرگ قم و نجف که امتداد مکتب امام جعفر صادق (ع) است، همين امتياز را حفظ کرده و در برابر هيچ حاکمي سرتسليم فرود نياورده اند.

وی افزود: شايد نتوان در تاريخ همانند مکتب  امام صادق(ص)، مدرسه اى فكرى يافت كه توانسته باشد نسل هاى متوالى را تحت تأثير خود قرار داده و اصول و افكار خود را بر آنها حاكم سازد و مردمى متمدّن و فرهيخته با كيان تربیت کند.

حجت الاسلام سروری خاطرنشان کرد: اگر بخواهيم دستاوردهاى اين مکتب را فقط محدود به كسانى كنيم كه در آن به تحصيل علم پرداخته اند، اشتباه بزرگی کرده ایم،  دستاوردهاى اين مدرسه در انديشه هايى است كه در جامعه ايجاد كرده و در مردان پرورش يافته اى است كه سيماى تاريخ مسلمانان را دگرگون ساختند و تمدّنى را پديد آوردند كه پايدار و پا برجا بود.

وی ابراز کرد:  در تاريخ ثبت است كه شمار كسانى كه مستقيما از افكار و انديشه هاى امام صادق(ع) سيراب شده اند، به چهار هزار تن مى رسيد.

 استاد حوزه علمیه اصفهان افزود: اين مکتب در آگاهى بخشى به مردم دوران خود و نيز مسلمانانى كه تا امروز از پى آنها آمده اند، نقش اول و اساسی داشته است. بنابراين جز مكتب امام صادق(ص) هيچ مدرسه و مكتب فكرى اسلامى باقى نماند كه از كيان، وحدت و اصالت خود در تمام ابعاد زندگى محافظت كند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha